“مرکز مبادله ارزی نمی‌تواند مشکل واحدهای تولیدی را حل کند.”

رای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اولویت‌ پنج تا ۱۰ باید طرح‌های جامع‌تری در کنار اتاق مبادله ارزی طراحی شود، زیرا این مرکز به تنهایی نمی‌تواند مشکل واحدهای تولیدی را حل کند.

سیدحمید حسینی – عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، در گفت‌وگو با خبرنگاران، با بیان این‌که اهداف اتاق مبادله ارزی درحال حاضر مشخص و تعریف نشده است، اظهار کرد:‌ بخش خصوصی معاملاتی که در این مرکز انجام می‌شود را هنوز باور نکرده است، زایر این اتاق صرفا در حد طراحی یک بانک در بحث ارزی است.

وی ادامه داد: نباید انتظار آثار بزرگی از عملکرد مرکز مبادله ارزی داشته باشیم، زیرا در کنار این اتاق باید سیستم‌ها و فکرهای دیگری هم مطرح شود.

حسینی با بیان این‌که این مرکز به تنهایی نمی‌تواند مشکل واحدهای تولیدی را از بین ببرد، تصریح کرد: برای تامین ارز مورد نیاز کالاهای اولویت ۳ تا ۱۰ نیازمند طرح‌ها و راه حل‌های جامع‌تری هستیم.

وی گفت:‌ موضوع این است که به نرخ ارزی که در مرکز مبادله ارزی تعیین می‌شود پنج تا هفت درصد کارمزد تعلق می‌گیرد و این خود باعث عدم کاهش قیمت ارز در بازار آزاد و تمایل مراجعه‌کنندگان آن به بازار آزاد ظرف مدت کوتاه می‌شود.

حسینی با بیان این‌که اتاق مبادله ارزی هنوز نتوانسته نظر فعالان اقتصادی را جلب کند، بیان کرد: مردمی که در بانک‌ها و خانه‌های خود پول نقد دارند، از این سیستم استفاده می‌کنند، ولی فعالان بخش خصوصی بعید است ارز خود را در این مرکز مبادله کنند.

مرکز مبادله ارزی اول مهرماه امسال با هدف کاهش قیمت ارز در بازار و تامین ارز واردکنندگان کالای اولویت‌های سه به بالا راه‌اندازی شد که تاکنون توانسته اولویت‌های سوم تا پنجم را تحت پوشش قرار دهد. نرخ ارز در این مرکز بر اساس متوسط قیمت ارز در بازار یک روز قبل تامین می‌شود. آخرین قیمت دلار در این مرکز ۲۶۷۲ تومان اعلام شد.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.