مرگ تدریجی حیوانات

محیط بانان سازمان حفاظت از محیط‌زیست در حال تلاش برای زنده گیری چهار پلنگ هستند که قراراست به زودی به مسکو بروند تا نسل «پلنگ قفقازی» را زنده کنند و رقیب‌ جدیدی برای پلنگی شوند که امروز تنها درایران یافت می‌شود!

پلنگ‌ها همچنان خبر سازند. محیط بانان سازمان حفاظت از محیط‌زیست در حال تلاش برای زنده گیری چهار پلنگ هستند که قراراست به زودی به مسکو بروند تا نسل «پلنگ قفقازی» را زنده کنند و رقیب‌ جدیدی برای پلنگی شوند که امروز تنها درایران یافت می‌شود! از سوی دیگرکشاورزان گیلانی با دامگذاری خود یک قلاده پلنگ ایرانی را کشتند تا محکومیت شدید مسئولان سازمان حفاظت از محیط‌زیست هم نتواند‌ پلنگ بیچاره را به زندگی برگرداند. پلنگی که به دلیل تخریب زیستگاه و برای تهیه غذا خود را به زمین کشاورزان رسانده است. این پلنگ که در تله سیمی کشاورزان گرفتار شده بود دو سال داشت.

 به گفته «امیر عبدوس»، مدیر کل اداره محیط زیست استان گیلان: «این پلنگ تا پایین‌دست منطقه شکارممنوع دیلمان، از ارتفاعات پایین آمده و هنوز دلیل خروجش از زیست‌گاه مشخص نیست و کارشناسان در حال بررسی عوامل هستند.» امیر عبدوس می‌گوید: «هرساله با شروع فصل کشاورزی به دلیل آسیب‌هایی که گونه گراز به شالیزارها می‌زند، کشاورزان منطقه بدون اخذ مجوز اقدام به نصب تله‌های سیمی در حاشیه شالیزارها می‌کنند تا به زعم خود صدمات وارده به شالیزارها را به حداقل برسانند.»

 تله سیمی که این ‌پلنگ در آن تلف شده از نوع تله‌های سیمی بوده که با پیچیدن به دور گردن حیوان باعث خفگی آن می‌شود.اکیپ اجرایی و کارشناسی محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی استان گیلان پس از اطلاع از بروز این رخداد به محل اعزام شد اما تا رسیدن اکیپ، پلنگ جان داده و کار از کار گذشته بود.

مرگ در مسیر شاهرود -تهران

اما حضور پلنگ‌های گرسنه تنها به روستاهای گیلان محدود نمی‌شود وتخریب زیستگاه باعث شد تا یک پلنگ به روستای «موجن» شهرستان شاهرود، حمله ور شود و دو روستایی را زخمی کند. پلنگ گرسنه دراین نبرد خود هم زخمی شد تا در نهایت در مسیر انتقال به تهران جان خود را از دست دهد. این پلنگ که در این درگیری به شدت زخمی شده بود و با حضور به موقع ماموران گارد سازمان حفاظت محیط‌زیست با استفاده ازاسلحه مخصوص بیهوش شد. البته به گفته منابع موثق هنوز علت مرگ این پلنگ مشخص نیست. همچنین پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت‌از محیط زیست هنوز اخباری در زمینه مرگ این پلنگ منتشر نکرده است. ا

تصادف مینی بوس خبرنگاران با بچه‌آهو در کیش

ماشین خبرنگارانی هم که از سوی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری به ابوموسی برده شده بود، در راه بازگشت و در جزیره کیش به زخمی شدن یک آهو منجر شد. سرعت زیاد این مینی بوس و عبور بچه آهویی که به دنبال مادرش در حال عبور از خیابان بود دلیل اصلی برخورد صورت گرفته بود. بچه آهو از ناحیه سر با سپر مینی بوس برخورد کرد و فک پایینش شکسته شد. پس از برخورد مینی بوس با بچه آهو ابتدا اعلام شد جانوری که با این خودرو تصادف کرد یک سگ ولگرد بود اما یک خودرو حامل اعضای

روابط عمومی منطقه آزاد کیش که در پشت سر مینی بوس حامل خبرنگاران حرکت می کرد با دیدن صحنه توقف کرد و بچه آهوی آسیب دیده را به کنار

جاده منتقل کردند.

تنها جانور چهارپایی که در بزرگ‌ترین جزیره مرجانی جهان و قطب گردشگری ایران زندگی می کند آهو است. تعداد ۳۳ راس از این ‌گونه جانوری در سال ۱۳۶۶ و در دورانی که جزیره خارک در جریان جنگ تحمیلی از هر سو مورد هجوم قرار گرفته بود، ‌توسط کارشناسان محیط زیست به جزیره امن کیش منتقل شد. سازمان محیط زیست ۱۰ سال بعد از انتقال، -در سال ۱۳۷۳ – اقدام به سرشماری شمار آهوان در این منطقه کرد که شمار آنها به ۲۵۰ راس رسیده بود. البته خبرهای بد دیگری هم از کیش به گوش می‌رسد. مسئولان تصمیم به فروش«پارک آهوان» کیش‌گرفته اند. پیش از آن هم ساخت و سازها در سواحل، مرجان‌های جزیره را از بین برد. با مرگ آهو، جزیره کیش از داشته‌های طبیعی خود برای همیشه خالی می‌شود تا یکی از زیباترین جزیره بازاری برای خرید و فروش شود. کشتن یک الاغ به‌وسیله پتک توسط دو نفر و پخش فیلم آنها در اینترنت هم این قصه تلخ را در یک هفته گذشته تکمیل کرد تا درحالی که حیات وحش ایران به دلایل مختلف در سراشیبی سقوط افتاده است، سازمان حفاظت از محیط‌زیست همچنان دم از احیای نسل ببرهای مازندرانی بعد از ۵۱ سال در کشور بزند.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.