“مرگ” دومین اسب سوار (نقد بازی Dark Siders II)

این روز ها پچ پچ ها و حرف های زیادی از بازی Dark Siders II شنیده می شود و بسیاری از افراد که به بازی های نقش آفرینی علاقه ی خاصی نشان می دهند از بازی کردن بازی Dark Siders II حسابی لذت می برند.

بازی Dark Siders II یک عنوان سوم شخص اکشن – ماجراجویی است که در لباس یک بازی نقش افرینی رفته و تا حد بسیار خوبی توانسته تمام قوانین و آرمان های این سبک یعنی RPG را ادا کند.

بازی Dark Siders II طولانی است و نسبت به شماره ی اول آن پیشرفت هایی را داشته ولی برخی عناصر موجود در شماره ی دوم بازی باعث شده شماره ی اول کمی بهتر به نظر برسد و بیشتر در ذهن بازیکن ماندگار شود.

شماره ی دوم کمی خسته کننده تر است و بیشتر برای آنهایی ساخته شده که وقت زیادی دارند تا بازی ها را به صورت سرگرمی و بدون عجله تمام کنند ! منظور این است که وقتی تصمیم می گیرید که بازی Dark Siders II را بازی کنید، باید وقت زیادی را برای آن بگذارید و فعلا به فکر بازی جدیدی نباشید. این هایی که گفته شد نقاط  ضعف بازی نیستند و  فقط مقایسه ای بین دو شماره از بازی است.

با توجه به داستان و ریشه ی اصلی سری بازی Dark Siders، این بازی باید در چهار شماره ساخته شود و این تنها شماره ی دوم و مربوط به یکی از چهار اسب سوار است. داستان چهار اسب سوار از جمله داستان های ادبی  است که ریشه ای قدیمی در ادبیات حماسی دارد.

نسخه ی دوم بازی Dark Siders با شماره ی اول کامل می شود و بازیکن بهتر است که شماره ی اول را حتما بازی کرده باشد تا بتواند داستان نسخه ی دوم را متوجه شود. داستان بازی Dark Siders به چهار اسب سواری مربوط می شود که به عنوان اعضای اصلی یک کنسولگری بین دنیای انسان ها، شیطان ها و فرشتگان یک تعادلی برقرار  و مرز هایی برای این سه دنیای مختلف تعیین کردند.

در شماره ی اول این بالانس به هم می خورد و شیطان ها از طریق دروازه ی جهنم وارد زمین می شوند و انسان های بسیاری در این بین از بین می روند و کره ی زمین نابود می شود.  یکی از چهار اسب سوار به نام “جنگ” در شماره ی اول وارد زمین شده و می خواهد انسان ها را نجات دهد. اما اشتباه او باعث می شود که زمین دیگر به حالت اولیه بر نگردد و انسان ها برای همیشه رو به انقراض بروند.

۳ اسب سوار باقی مانده تصمیم می گیرند که او را مجازات کنند اما یکی از آن اسب سواران به نام “مرگ”، یعنی شخصیت شماره ی دوم بازی،‌ نمی گذارد این اتفاق بیفتد و می خواهد به هر قیمتی که شده برادرش یعنی “جنگ” را از این قضاوت نجات دهد.

در بازی Dark Siders II تلاش بر این است که “مرگ” به گذشته برود و همه چیز را به نفع برادرش تمام کند و او را از حکمی که برایش مشخص کرده اند نجات دهد.

داستان بازی به این روند می گذرد و کل بازی بر این مبناست که شما تلاش کنید که از طریق درگاهی به گذشته برگردید و برادر خود را نجات دهید. رسیدن به درخت زندگی و کمک به تمامی افراد مرتبط به این موضوع در این بازی جزو ماموریت های اصلی هستند که باید آنها را پشت سر بگذارید.

اولین چیزی که در بازی بازیکن را مایوس می کند گرافیک بازی است. البته اگر واقعا یک گیمر حرفه ای باشید نباید از گرافیک ایرادی بگیرید زیرا که Dark Siders II یک بازی جهان باز است و برای Load شدن تمامی قسمت ها وسیع نقشه های بازی نیاز به سیستمی قوی است.

سازنده گان بهترین کار را کردند و گرافیک بازی را متوسط ساختند تا همه بتوانند با هر سیستم و سخت افزاری بازی را به راحتی بازی کنند و به نظره من گرافیک بازی در گیم پلی بسیار خوب آن به راحتی گم می شود و اصلا دیده نخواهد شد.

گرافیک بازی با دنیای فانتزی Dark Siders II متناسب است و به نظرم ایرادی از آن نمی توان گرفت. اگر واقعا ادعایی دارید که بازی خور هستید، پس گیم پلی و بعد از آن داستان یک بازی را ملاک قرار دهید و سایر چیز ها فقط مسائل پیرامون بازی هستند و بس.

گیم پلی بازی بسیار تغییر کرده و نسبت به شماره ی اول دست بازیکن را حسابی باز گذاشته است. انتخاب آیتم های بسیار متنوع و به جا، استفاده از تکنیک ها و قدرت های موثر  و مختلف، گشت و گذار در نقشه های بازی و پیدا کردن اسراری که کمتر دیده می شوند در بازی Dark Siders II بسیار هستند.

بازی Dark Siders II یک اثر کاملا نقش آفرینی است، زیرا که شما آیتم می خرید، آیتم پیدا می کنید،‌ تجربه یا Xp را با کشتن ها و انجام ماموریت ها بالا می برید، به دلخواه تصمیم می گیرید که برای هر مبارزه چه سلاح و یا قدرتی را انتخاب کنید و در کل نقش شما در بازی به راحتی لمس خواهد شد.

سلاح اصلی “مرگ”، همان تیغه ی معروفی است که همیشه نماد فرشته ی مرگ بوده و توسط این سلاح می توانید تکنیک های بسیاری را بیاموزید و یک مبارزه ی نفس گیر را برای خود رقم بزنید.

در کنار سلاح اصلی سلاح فرعی وجود دارد که به دلخواه بازیکن و با توجه به معیار هایی مانند : قدرت سلاح، سرعت و غیره جهت اتخاب برای مبارزه ها، تغییر می کند. آیتم ها به راحتی به دست نمی آیند و برای پیدا کردن آیتم های ویژه ، نیاز دارید که کمی وقت خود را صرف کار های جانبی کنید و کمی دست از انجام ماموریت های اصلی بردارید. همان طور که  گفته شد بازی   Dark Siders II پر رمز و راز است و برای آنهایی خوب است که به دنبال ماجراجویی در دنیای وسیع و گیج کننده ی بازی های نقش آفرینی هستند.

تکنیک ها و کومبو های قابل توجه در بازی را می توانید توسط اشخاص مختلف بیاموزید و از آنها در مبارزه ها استفاده کنید. سریع بودن حرکات و انتخاب قدرت ها بسیار اهمیت دارد و سعی کنید در مبارزه های سخت،‌ ترکیب خوبی از سلاح ها و قدرت ها را با خود داشته باشید.

به ازای بالا رفتن درجه تجربه یا همان Xp، می توانید یک قدرت را انتخاب  و از آن در مکان های مختلف استفاده کنید. بازیکن در انتخاب قدرت های متنوع بازی محدود است و می تواند تنها ۴ قدرت مختلف را از بین سایر قدرت هایی که بازی به او می دهد انتخاب کند.

هر چقدر درجه ی مهارت شما بالا برود، قدرت و توانایی شما از تمام جهات بیشتر می شود و دست بازیکن برای انتخاب آیتم های گوناگون بازتر خواهد بود. کنترل بازی خوب است و از انعطاف بالایی برخوردار است. زاویه ی دید هم خیلی بازیکن را گیج نمی کند و قابل قبول است.

معماها در این شماره باز هم دیده می شوند. در ابتدا معماها  خوب و درگیر کننده نیستند اما با پیشرفت و رسیدن به مراحل پایانی بازی، معماها کمی بهتر می شوند و بازیکن را به چالش می کشانند.

ماموریت های جانبی در کنار هدف اصلی بازی در نوع خود بسیار خوب هستند و بازی را چند ساعتی بیشتر می کنند. بازی Dark Siders II  در حالت عادی و بدون در نظر گرفتن ماموریت های جانبی در حدود ۲۰ ساعت گیم پلی دارد و ممکن است برای تمام کردن بازی به صورت ۱۰۰ درصد، به ۴۰ ساعت زمان نیاز داشته باشید.

بازی کمی خسته کننده و بیش از حد طولانی است. برخی اعتقاد دارند که این امر به بازی ضربه ای نمی زند و به بهبود آن کمک می کند اما برخی دیگر معتقد هستند که طولانی بودن بیش از حد بازی کمی آزار دهنده است. ولی نظر شخصی من که این نقد را می نویسم همان بخش دوم است.

بازی باگ های فراوان دارد که برخی از آنها اصلا قابل توجیه نیستند. این باگ ها شدیدا روی امتیاز نهایی بازی تاثیر گذار است و  ای کاش سازنده گان کمی بیشتر دقت می کردند.

یکی از ایراد های اصلی بازی، جهت یابی برای پیدا کردن نقطه ای است که بازیکن برای ادامه باید به آنجا برود. شخصیت اصلی یعنی “مرگ”، کلاغی دارد که به او در پیدا کردن مسیر کمک می کند. این کلاغ گرچه در بسیاری مواقع خوب عمل می کند اما در برخی اوقات نیز بازیکن را گمراه می کند و باعث می شود بازیکن ساعت ها دور سرخودش بچرخد و از مسیر اصلی بازی بسیار دور شود.

بهترین حالت برای  رفع سردرگمی، باز کردن نقشه ی اصلی بازی و استفاده از قابلیت “انتقال سریع” است که از جمله ایده های بسیار خوب در بازی های نقش آفرینی است.

از دیگر ایراد های بازی می توان به بخش سکو بازی ها و حرکات آکروباتیک اشاره کرد. شخصیت اصلی فقط می تواند سکوها و لبه هایی را بگیرد که از قبل مشخص شده اند. مثلا در بسیاری از موارد نمی تواند تا ۱ متر هم پرید و لبه ی سکویی را گرفت و در این حالت ها بازیکن باید مسیر را بسیار طولانی تر کند تا به نقطه ی اصلی برسد. در طول بازی،  متوجه ی این امر خواهید شد.

صدا گذاری بازی خیلی خوب از آب در آمده و البته افکت هایی آشنا از یک بازی معروف که حتما همه ی شما آن را می شناسید در برخی قسمت های بازی به گوش می رسد. البته منظور این نیست که صدا ها از بازی دیگر وارد شدند، بلکه شباهت های بسیار نزدیکی دارند.

ولی نتیجه گیری کلی از صدا ها و نجواهایی که در بازی شنیده می شود، همه در سطح بسیار خوبی قرار دارند.

شخصیت ها و داستان هایی که هر شخصیت برای گفتن دارد شنیدنی هستند. شخصیت ها خوب طراحی شدند و با جو و فضای بازی مناسب هستند. داستان هایی از گذشته و نسخه ی اول بازی که قبلا شنیده نمی شد و حکایت ها و تمام عناصری که یک بازی خوب فانتزی نقش افرینی به آن نیاز دارد، همه در بازی Dark Siders II به خوبی گنجانده شده اند.

دنیای Dark Siders II خیلی وسیع است، نقشه ها وسعت دارند. شما می توانید قسمت های جدید را کشف کنید و با استفاده از قابلیت هایی که دارید آیتم های خاص و ویژه را پیدا کنید.

اجازه بدید کمی به قبل برگردیم و دوباره نگاهی به داستان کلی سری Dark Siders بیندازیم. Dark Siders II داستان دومین اسب سوار آخرالزمان رو بازگو می کند و اولین شماره نیز داستان اولین اسب سوار بود. در آخر بازی تاکیدی روی سایر اسب سوار می شود و “مرگ” می گوید که من تنها نیستم و ناگهان ۳ اسب سوار دیگر ظاهر می شوند.

پس بازی Dark Siders II ادامه دارد و تا سال آینده بدون شک شاهد نسخه ای دیگر از بازی ولی با داستانی متفاوت از اسب سوار سوم هستیم. سری Dark Siders با چهارمین اسب سوار پایان می پذیرد و حتما نسخه های بعدی بهتر و پر هیجان تر هستند.

نسخه ی دوم بازی خوب بود ولی نسخه ی اول کمی بهتر بازیکن را درگیر می کرد. گرچه نسخه ی دوم واقعا پیشرفت خوبی به بازی داد و همه  چیز را گسترده تر کرد.

بازی نقش آفرینی است ولی داستان بازی خطی است و نمی توان پایانی جز این برایش تعریف کرد.  بازی Dark Siders II برای کنسول های بسیاری  عرضه شد که کمتر سازنده ای این ریسک را قبول می کند.

بازی Dark Siders II برای کنسول های : ایکس باکس ۳۶۰، کامپیوتر های خانگی، پلی استیشن ۳ و حتی کنسول عرضه نشده ی نینتندو ! یعنی Wii U هم عرضه شد. فراموش نکنید که این بازی برای کنسول رایانش ابری Onlive نیز در دسترس است.

سیستم مورد نیاز برای اجرای بازی PC:


Mininum Specs:

• OS – Windows XP, Windows Vista SP1 or Windows 7
• Processor – ۲٫۰Ghz Intel® Core™۲ Duo Processor or AMD equivalent
• RAM – ۲GB
• Hard Drive – ۲۰ GB space free (10 GB free after install)
• Video Card – NVIDIA 9800 GT 512 MB Video Card or AMD equivalent
• Online Steam account

Recommended Specs:

• OS – Windows 7
• Processor – Any Quad-core AMD or Intel Processor
• RAM – ۲GB
• Hard Drive – ۲۰ GB space free (10 GB free after install)
• Video Card – NVIDIA GeForce GTX 260 512MB Video Card or AMD equivalent
• Online Steam account

مطالب مرتبط

  • دنیای رنگارنگ Rayman
  • ۳۶ شخصیت جسور در دنیای دیجیتالی
  • مکس شکست خورده
  • زوم روی هدف (نقد بازی Sniper Elite 2)
  • امتیاز هایی که به بازی Spec Ops : The Line داده ام !
تا این لحظه ۱نظر ثبت شده
  1. erfan:

    بازی خوبی است ولی قسمت اول خیلی بهتر بود.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.