مرگ مامور ویژه سیا که به تاجر مرگ معروف بود

به گزارش سرویس بین الملل شبکه ایران از واشنگتن پست – ادوین ویلسون ، ماموری که کارش ایجاد شرکتهای مختلف در دنیا برای فعالیتهای جاسوسی سیا بود در ۸۴ سالگی درگذشت. ادوین ویلسون تحت پوشش عضویت در سیا به یک سلسله اقدامات خلاف در خرید و فروش تسلیحات مبادرت ورزید که ثروت زیادی برای او به بار آورد. در ۱۹۷۳ او تحت پوشش یکی از این شرکتها بنام ورلد مارین اقدام به خرید و تحویل یک کشتی جاسوسی برای ایران کرد که به این خاطر ۵۰۰ هزار دلارحق الزحمه دریافت کرد.

بعدها مامورانی که از او یاد گرفته بودند برای سیا در این طرف و آنطرف دنیا بانک ، شرکت و موسسات مختلف مالی و تجاری دایر سازند به همین نوع اقدامات بصورت شخصی اقدام کردند که در برخی موارد مساله ساز و جنجال آفرین شد.

در سال ۱۹۸۳ که خبر ارسال ۲۰ تن ماده منفجره پلاستیکی به لیبی انتشار یافت ویلسون خیانتکار شناخته شد و به بیست سال زندان محکوم گردید. پس از ۲۰ سال هنگامی که توانست ثابت کند این عملیات را به دستور سیا انجام داده حکم محکومیت او ملغی گردید و از زندان آزاد شد. دادگاه فدرالی که در ۲۰۰۳ این حکم را مردود دانسته بود اعلام کرد دولت، اطلاعات درستی از وضع خدمت ویلسون در سیا و اینکه خلافی صورت داده باشد ارائه نداده است.

ویلسون از بابت فروش مواد منفجره به لیبی و چهار جرم جنائی دیگر به ۵۲ سال زندان محکوم شده بود. بیشتر از ۲۰ سال در زندان بود و بیشتر آن را در انفرای سپری کرد. در ۲۰۰۴ ویلسون از زندان آزاد شد و از آن پس با برادرش زندگی می کرد.

ویلسون که پیش از زندانی شدن به “تاجر مرگ” و “آدمکش” شهرت داشت در ۲۰۰۶ در مصاحبه ای با یک سایت خبری اظهار داشت “من هیچ کاری که فکر کنم گناه بوده نکرده ام. من به هیچکس آسیبی نرساندم و کسی را نکشتم.” 

به گفته برادر ویلسون “او هیچگاه خود را خیانتکار نمی دانست.”

ویلسون در ۱۹۵۵ به خدمت سیا درآمد. در سال ۱۹۷۱ به ظاهر از سیا اخراج شد که بلافاصله با خرید و دایر سازی چندین ویلای قشنگ سرگرم مهمانی دادن و دایر سازی بزم های تفریحی برای مهمانان سرشناس داخلی و خارجی شد.

او در مصاحبه ای با واشنگتن پست در آن وقت گفت: “من تعدادی ویلای خوب و قشنگ دارم که مستخدمینش پاکستانی هستند و لیبیائی هائی را هم دارم که برای من کار کنند و به زبان عربی تسلط دارند.”

رو شدن مساله فروش مواد منفجره پلاستیکی ممنوعه به لیبی پای چندین جرم دیگر او نیز در ارتباط با قتل، مباشرت در جنایت و دیگر جرائم را از سوی دادگاه های ایالاتی ویرجینیا، تگزاس و نیویورک به میان آورد که روی هم به ۵۴ سال زندان محکومش ساخت. 

به گزارش شبکه ایران، نکته جالب آنکه خبر مرگ ادوین ویلسون، در همه رسانه های آمریکایی از جمله آسوشیتد پرس ، واشنگتن پست ، لس آنجلس تایمز و فوکس نیوز  عینا به یک شکل انعکاس یافته است که نشان می دهد منبع خبر، یکی بوده و آنقدر هم قدرت داشته که همه این رسانه ها را مجبور کند فقط از همین خبر استفاده کنند. 

 

پایان مطلب/

 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.