مریخ‌نورد چین ساعاتی دیگر روی مریخ فرود می‌آید

مریخ نورد چین موسوم به “ژورونگ”(Zhurong) بامداد فردا، شنبه، ۲۵ اردیبهشت روی سطح مریخ فرود می‌آید و به مانند مریخ‌نورد “استقامت” باید “هفت دقیقه وحشت” را برای فرود در همان منطقه ماموریت “وایکینگ ۲” ناسا در سال ۱۹۷۶ تحمل کند.

به گزارش ممتازنیوز و به نقل از دیلی‌میل، چین قرار است بامداد روز شنبه مریخ نورد “ژورونگ” خود را در چارچوب اولین مأموریت بین سیاره‌ای این کشور در مریخ فرود بیاورد.

مقامات چین فاش کرده‌اند که این مریخ‌نورد “هفت دقیقه وحشت” خود را حدود ساعت ۰۳:۴۱ شنبه آغاز خواهد کرد که همان شرایط پر فراز و نشیبی است که مریخ نورد “استقامت”(Perseverance) ناسا اوایل سال جاری قبل از فرود روی سیاره سرخ تحمل کرد.

مریخ‌نورد “ژورونگ” به نام خدای آتش در اساطیر چین نام‌گذاری شده است و در شکم فضاپیمای “تیان‌ون-۱″Tianwen-1) قرار دارد که در ماه فوریه وارد مدار مریخ شد.

این مریخ‌نورد تا ساعاتی دیگر به جو نازک وارد می‌شود و تلاش می‌کند در همان منطقه‌ای که فرودگر “وایکینگ ۲” ناسا در سال ۱۹۷۶ فرود آمد، فرود بیاید.

“هفت دقیقه وحشت” اصطلاحی است که برای توصیف شرایط دشواری که فضاپیماها هنگام ورود به جو مریخ و نزدیک شدن به سطح آن تجربه می‌کنند، استفاده می‌شود.

طی این مدت، تیم‌های مستقر روی زمین به مدت ۱۰ دقیقه ارتباط کامل با این فضاپیما را از دست می‌دهند.

این مریخ نورد با سرعت بیش از ۱۹۳۰۰ کیلومتر در ساعت وارد جو مریخ می‌شود، اما پس از آن باید در عرض هفت دقیقه از سرعت خود برای انجام فرودی آرام کم کند.

اگر “ژورونگ” با موفقیت فرود بیاید، اولین مریخ‌نورد غیر آمریکایی خواهد بود که روی مریخ فرود می‌آید. تاکنون هفت مأموریت مریخی انجام شده است و دو مأموریت مریخی شوروی نیز در دهه ۷۰ ناکام مانده است.

همانطور که گفته شد “ژورونگ” در شکم مدارگرد “تیان‌ون-۱” قرار گرفته که ماه‌ها است دور مریخ در حال چرخش است و از سطح مریخ برای تهیه نقشه برای مریخ‌نورد و فرودگر نقشه‌برداری می‌کند.

این فرودگر و مریخ‌نورد با وزن ۱۲۳۰۰ کیلوگرم در مجموع، قرار است از مدارگرد جدا شوند تا روی مریخ فرود بیایند. این دو داخل یک سپر حرارتی وارد جو مریخ می‌شوند که سپس جدا خواهد شد تا یک چتر بزرگ آزاد شود.

به گفته “لیو تونجی” معاون مرکز برنامه‌های کاوش ماه و برنامه‌های فضایی در مرکز ملی فضایی چین، این دو فضاپیما نیاز به کاهش چشمگیر سرعت از حدود ۲۰ هزار کیلومتر در ساعت به صفر، فقط طی چند دقیقه قبل از فرود دارند.

مریخ‌نورد “استقامت” ناسا از روشی موسوم به “جرثقیل آسمانی” برای فرود ایمن روی سطح مریخ استفاده کرد، اما روش چین شامل رانشگرهایی در پایه این فضاپیما برای کاهش سرعت قبل از فرود است.

طبق گفته سازمان فضایی چین، اگر این فرود موفقیت آمیز باشد، یک پله سراشیبی بر روی فرودگر آزاد می‌شود تا مریخ نورد را به آرامی روی سطح مریخ مستقر کند.

“ژورونگ” منطقه‌ای را که گفته می‌شود در زیر سطح خود رسوبات یخی دارد، مطالعه خواهد کرد، اما مقامات چینی هنوز برنامه‌های مشخص خود را فاش نکرده‌اند.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.