مسکن‌ها؛ داروهایی که برای هر نوع دردی مصرف می‌شوند!

۲۲ آبان ،
ممتاز نیوز : کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: اشخاص سالمند با توجه به شدت گرفتن درد‌های استخوانی و مفصلی‌شان در این دوران اقبال بیشتری به سمت این داروها دارند.

به گزارش تفسیری ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت  ؛ دکتر عاطفه امیری بیان داشت: داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی(NSAID ) همچون ایبوپروفن، دیکلوفناک و ایندومتاسین داروهای پرکاربردی می باشند که با مهار سیکلواکسیژناز سه خاصیت مهم کاهش التهاب، ضد درد و ضدتب را سبب می‌شوند.

کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: این داروها در درمان بسیاری از بیماری‌ها مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید، دیسمنوره، نقرس، دردهای مختلف اندام‌ها و تب به کار می‌روند.دکتر امیری ادامه داد: عوارض گوارشی از شایع‌ترین عوارض NSAIDها است که منجر به زخم معده، خونریزی‌های گوارشی و التهاب روده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: فرم‌های آهسته رهش و پوشش روده‌ای این داروها می‌توانند به روده و کولون آسیب برسانند.کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور یادآور شد: به هر حال در صورت بروز هر گونه علائمی از زخم گوارشی باید مصرف این داروها قطع شود و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

دکتر امیری توضیح داد: یکی دیگر از عوارض NSAIDها آسیب کلیوی است که سبب افزایش احتباس آب و سدیم در بدن، زایش نفوذپذیری گلومرولی و عبور پروتئین از این مویرگ‌ها سبب آسیب به توبول‌های کلیه می‌شوند.وی بیان کرد: اگرچه این داروها اثرات ضد پلاکتی دارند اما در کنار داروهای ضد انعقاد خوراکی می‌توانند خطر خونریزی را افزایش دهند.

کارشناس اداره غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان داشت: مسکن‌ها با اتصال به آنزیم COX-Ι در پلاکت‌ها از اتصال آسپرین به آنزیم جلوگیری کرده و اثر ضد پلاکتی آسپرین را کاهش می‌دهند و سبب افزایش بروز بیماری‌های قلبی عروقی می‌شوند.

دکتر امیری با اشاره به اهمیت موضوع اضافه کرد: بسیاری از مصرف‌کنندگان این مسکن‌ها سالمندانی می باشند که به‌علت بیماری قلبی از آسپرین استفاده می‌کنند و به همین سبب پیشنهاد شده است که این داروها حداقل دو ساعت بعد از مصرف آسپرین به کار برده شوند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.