مسکن مهر در تورم نقش داشته، اما نه ۴۰ درصد

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اظهارات چند روز اخیر دو عضو کابینه دولت روحانی دربارهٔ نقش ۴۰ درصدی مسکن مهر در تورم، گفت: این آمار را قبول ندارم و معتقدم طرح مذکور در تورم تاثیرگذار بوده اما نه به این میزان

ستاریان

خبراقتصادی:بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با تسنیم، افزود: اتفاقی در طرح مسکن مهر روی داد که در نهایت تبعاتی را برای بازار مسکن به دنبال داشت و این اتفاق این بود که با اجرای طرح مهر، سازندگان بخش خصوصی تولید خود را کاهش دادند.

وی ادامه داد: بخش خصوصی با وهم این‌که در طرح مهر با شتاب بالایی مسکن ساخته می‌شود، به مرور زمان از حوزه تولید مسکن خارج شد.در حالیکه تا پیش از طرح مهر همواره ۹۰ درصد از ساخت‌وساز مسکن توسط بخش خصوصی انجام شده است.

وی با بیان این‌که خروج بخش خصوصی نیز به سبب عدم برخورداری آنها از مراکز آماری بود، تصریح کرد: مشکل بزرگ سازندگان بخش خصوصی این است که عمده آنها سنتی‌ساز می باشند و به بخش صنعتی‌سازی مسکن ورود نداشته‌اند. این مسئله در کنار نبود مراکز آمار سبب شده تا بخش خصوصی تحلیل درستی از بازار مسکن نداشته باشند.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که بخش خصوصی عموما سازندگان خردی می باشند که حداکثر می‌توانند ۲۰۰ واحد مسکونی را بسازند، اظهار کرد: معتقدم اجرای طرح مسکن مهر چرخش پول و توزیع آن را در جامعه دچار اختلال کرد و سبب تورم شد.

ستاریان با اشاره به این‌که بخش عظیمی از سرمایه‌های ملی در طرح مهر تزریق شد، خاطرنشان کرد: مطالعه بسیاری در خصوص نقش این طرح در تورم ندارم، اما این‌که گفته می‌شود ۴۰ درصد تورم مربوط به اجرای مسکن مهر است چندان صحیح نیست.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.