مشارکت بخش خصوصی درحل مشکلات دریانوردی راهگشا است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ‘عطاء اله صدر’ روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی دریانوردی در محل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت :علی‌رغم اینکه نزدیک به ۹۰ درصد کالای مبادله شده در تجارت بین‌المللی از طریق دریا و کشتیرانی حمل می‌شود، نقش دریانوردان در تجارت بین‌المللی که نقشی منحصر بفرد است ،اغلب نادیده گرفته می‌شود.

وی افزود: براساس تصمیمی که در کنفرانس STCW در مانیل فیلیپین در ۲۰۱۰ میلادی گرفته شد، همه ساله روز ۲۵ ژوئن به عنوان روز جهانی دریانورد تعیین شده و به همین منظور درمراسمی از دریانوردان در سطح جهان تقدیر می شود.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر دریانورد در سراسر دنیا فعالیت دارند ، گفت : روز دریانورد هم اکنون در تقویم سالانه سازمان ملل قرار گرفته و در کشور ما امسال برای دومین بار مراسم روز دریانورد برای پاسداشت دریانوردان برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران چندین هزار کیلومتر خط ساحلی دارد و به عنوان یک کشور دریایی بزرگ و تأثیرگذار در منطقه و جهان محسوب می‌شود و با ناوگان عظیم کشتیرانی تجاری خود، در کشتیرانی بین‌المللی نیز نقش آفرین است.

صدر گفت: اقتدار کشتیرانی و دریانوردی کشورعلاوه بر برخورداری از تجهیزات و امکانات سخت افزاری و زیرساخت های مربوطه به سرمایه ارزشمند انسانی و از خود گذشتگی دریانوردان، بستگی بسیار دارد.

وی کمبود نیروی متخصص دریانورد را از نکات مهمی دانست که اکنون در سطح بین‌المللی توجه ویژه ای به آن می شود و گفت: یکی از راهکارهای حل این مشکل جهانی رفع مشکلات و مسائل مربوط به دریانوردان است و می‌بایست با سیاست‌گذاریهای مناسب درخصوص رفع کمبود نیروی دریانورد اقدام شود.

معاون وزیر راه وشهرسازی افزود: مسائل بیمه، بازنشستگی و حقوق و مزایای دریانوردان باید به طور نظام‌مند پیگیری شود و دریانوردان از امنیت شغلی لازم بهره‌مند باشند تا با آرامش و خاطری آسوده‌تر و امید به آینده روشن به فعالیت در دریا مشغول باشند.

وی با اذعان به اینکه در برخی مواقع ناوگان کشتیرانی کشور به ناچار در بعضی از موارد از نیروی دریانورد خارجی بهره می گیرد ، گفت :این نیروها از لحاظ آموزش و معلومات همپای دریانوردان ایرانی نیستند.

صدر از پدیده زشت دزدی دریایی به عنوان شرایط کنونی دریانوردی نام برد و گفت : هرچند دزدی دریایی در سواحل سومالی و خلیج عدن موجبات نگرانی دریانوردی بین‌المللی را فراهم ساخته ، اما نیروی دریایی مقتدر ارتش جمهوری اسلامی ایران با فداکاری و رشادتهای بی نظیر امنیت را به آبراهه‌های بین‌المللی تحت پوشش بازگردانده است .

مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی اضافه کرد: موفقیت های اخیر دلاورمردان نیروی دریایی در مواجهه با دزدان دریایی بازتاب جهانی و بین‌المللی شایسته‌ای داشته و زبانزد محافل دریانوردی جهانی است.

اقتصام ** ۱۵۵۹**۱۶۰۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۹۷۶۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.