مشارکت بانک تجارت در صنعت نفت افزایش می یابد

امضای قرارداد ۲ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی و بانک تجارت

قرارداد عاملیت ۲ میلیارد دلاری بانک تجارت و صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های نفت و گاز امضا شد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، مدیرعامل صندوق توسعه ملی در آیین انعقاد قرارداد عاملیت با بانک تجارت در روز گذشته(یکشنبه ۱۹ شهریور) منابع این صندوق را ۴۰ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: تا کنون حدود ۷٫۵ میلیارد دلار از منابع صندوق به سرمایه‌گذاران پرداخت شده است.

در این قرارداد که به مبلغ ۲ میلیارد دلار امضا شد، ارزش قراردادهای عاملیت صندوق توسعه ملی با ۱۲ بانک کشور به ۳۱ میلیارد دلار رسید.

این قرارداد میان محمدرضا فرزین، مدیرعامل صندوق توسعه ملی و محمدرضا فلاح، مدیرعامل بانک تجارت امضا رسید.

فرزین در این آیین با بیان این که طبق قانون ۱۰ درصد از منابع صندوق توسعه ملی به شکل ریالی برای صنعت و ۱۰ درصد نیز برای کشاورزی پرداخت می‌شود، گفت: نیاز شدید به سرمایه در گردش در واحدهای تولیدی سبب شده است مجلس بخشی از منابع صندوق را به صورت ریالی تصویب کند.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی افزود: بانک صنعت و معدن، بانک توسعه صادرات، بانک های سپه و توسعه تعاون و بانک تجارت به عنوان بانک‌های عامل برای قراردادهای ریالی انتخاب شده‌اند.

محمدرضا فلاح، مدیرعامل بانک تجارت نیز با اشاره به تجربه این بانک در عاملیت منابع صندوق ذخیره ارزی گفت: ارزیابی پروژه‌ها از نظر اقتصادی به صورت دقیق از سوی بانک انجام می‌شود تا منابع به صورت بهینه صرف پروژه‌های اقتصادی و طرح‌های توجیه‌دار اقتصادی و فنی شود.

مدیرعامل بانک تجارت افزود: انبوهی از پروژه‌های نیمه تمام در کشور وجود دارد که تکمیل آنها در سال تولید ملی در اولویت قرار دارد.

فلاح تأکید کرد: اولویت بانک تجارت تأمین سرمایه در گردش و تکمیل ظرفیت بنگاه‌های تولیدی است.

محمدرضا فرزین، مدیرعامل صندوق توسعه ملی نیز درباره پرداخت منابع صندوق برای تأمین سرمایه در گردش گفت: این مسئله از دو جنبه اقتصادی و حقوقی قابل بررسی است که از نظر اقتصادی چون واحدهای تولیدی زیر ظرفیت کار می‌کنند؛ از این رو باید سرمایه در گردش در راستای افزایش بهره‌وری، تولید و اشتغال تأمین شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی در پاسخ به پرسشی مبنی بر قفل شدن منابع ۴۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی گفت: قرارداد عاملیت بین صندوق توسعه ملی و بانک‌های عامل بسته شده و باید سرمایه‌گذار به بانک عامل مراجعه و به تناسب پیشرفت پروژه منابع دریافت کند.

فرزین افزود: با توجه به این که منابع صندوق توسعه ملی به صورت گشایش خط اعتبار و به شکل ارزی انجام می‌شود؛ مشکلاتی در نقل و انتقال پول وجود دارد که این مشکلات نیز حل می‌شود.

مدیرعامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: هم اکنون ۱۴٫۵میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی به نفع بانک‌های عامل اعلام مسدودی شده و در این رابطه ۳۰۰ پروژه سرمایه‌گذاری از سوی بانک‌ها به صندوق اعلام شده است.

فرزین تأکید کرد: به تناسب پیشرفت پروژه‌ها، منابع جدید از بانک‌های عامل پرداخت می‌شود که تا کنون حدود ۵۰ درصد از مبلغ مسدودی منجر به عقد قرارداد بانک عامل و سرمایه‌گذار شده است، یعنی حدود ۷٫۵میلیارد دلار از منابع صندوق به سرمایه‌گذاران پرداخت شده است.

فرزین افزود: ‌بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل تاکنون ۵٫۵ میلیارد دلار پروژه به صندوق توسعه ملی معرفی کرده است و هیچ مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، البته این پروژه‌ها باید حداکثر سهام دولتی در آنها ۲۰ درصد باشد.

وی گفت: عمده پروژه‌ها در بخش صنعت، کشاورزی، حمل و نقل، انرژی و حتی حمل و نقل شهری بوده است.

فرزین یادآور شد: سال گذشته ۳ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به صورت ریالی نزد بانک کشاورزی مسدود شد که تا کنون ۶۰۰میلیارد تومان از این منابع به کشاورزان پرداخت شده است.

رئیس هیئت عامل صندوق توسعه ملی افزود: به دنبال سرمایه گذاری در پروژه های زودبازده، کوتاه مدت و حمایت از اشتغال خواهیم بود./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.