مشارکت جدید اروپایی در ۲ طرح پتروشیمی ایران

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با افزایش تحریم‌های غیر قانونی برخی از قدرت‌های غربی علیه صنعت نفت و پتروشیمی ایران، کنسرسیومی متشکل از چند شرکت ایرانی و اروپایی در تولید یکی از پر کاربردترین محصولات پتروشیمی ایران مشارکت می کنند.

بر این اساس قرار است برخی از لیسانس‌های مورد نیاز تولید ۲ گرید محصول پتروشیمی پلی استایرن در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) با مشا‌رکت این شرکتهای خارجی تامین شود.

 

در حال حاضر عملیات اجرایی طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی ۲  پارک جدید پتروشیمی در عسلویه به منظور تولید پلی استایرن انبساطی و لاستیک امولسیون استایرین بوتادین رابر “ESBR” آغاز شده است و پیش بینی می‌شود تا سال آینده امکان تولید این دو محصول جدید پتروشیمیایی فراهم شود.

 

شرکت ملی صنایع پتروشیمی اخیرا ظرفیت تولید پلی استایرن انبساطی در پارک استایران یک عسلویه را ۱۲۰ هزار تن و ظرفیت تولید ESBR در پارک دوم استایران این هاب انرژی کشور را ۱۰۰ هزار تن در سال اعلام کرده است.

 

این دو محصول پتروشیمیایی در برخی از صنایع تکمیلی همچون تولید تایر خودرو، روکش کابل و سیم، وسایل خانگی و صنایع بسته بندی و غذایی دارای کاربردهای متعددی است که با بهره برداری از این دو پارک پتروشیمی ایران عملا از واردات این دو محصول پتروشیمی به خودکفایی کامل می رسد.

 

آمارهای رسمی سازمان گمرک نشان می دهد که در شرایط فعلی به طور متوسط سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن از این دو محصول پتروشیمی وارد کشور می شود که با بهره برداری از این پارکهای پتروشیمی، صرفه جویی ارزی قابل توجه‌ای از محل توقف واردات این محصول حاصل می‌شود.

 

از سوی دیگر برای انجام تمامی مراحل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی این دو پارک پتروشیمی پیش بینی می شود با مشارکت ۱۰۰ درصدی بخش خصوصی حدود ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شود.

 

قرار است خوراک این دو واحد پتروشیمی با خرید سالانه ۱۹۰ هزار تن بوتادین از پتروشیمی جم و ۲۰ هزار تن استایرن از پتروشیمی پارس عسلویه تامین شود.

 

در حال حاضر مجتمع پتروشیمی تبریز تنها تولید کننده پلی استایرن در ایران بوده که توانایی تولید سه نوع استایرن انبساطی، معمولی و مقاوم را دارد اما امکان خودکفایی کامل در تولید این محصول پتروشیمی هنوز فراهم نشده است.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.