مشایی در تقابل با مک لوهان

جام جم آنلاین: اسفندیار رحیم مشایی نظریه معروف “دهکده جهانی” را ناقص دانست و گفت: تعبیر کوچک شدن جهان ناقص است چرا که این انسان‌ها هستند که بزرگ شده و دایره وجودی آنها یکدیگر را پوشش می‌دهد و امروز زمان پایان تفرق بنی‌آدم و تشکیل خانواده جهانی فرا رسیده است.

به گزارش جهان، مشایی دیروز در نشست مشترک مرکز ملی جهانی شدن و در جمع سفرای عضو اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند با بیان این‌که گویا قرار بوده افراد بشر در گذر از دالان تاریخ بزرگی بیاموزند و در اثر بزرگ شدن دایره وجودی انسان‌ها به یکدیگر نزدیک شوند، اظهار داشت: این تعبیر که گفته شود جهان کوچک و به دهکده‌ای تبدیل شده است، کامل نیست چرا که این انسان است که بزرگ می‌شود و جهان در برابر او کوچک به نظر می‌آید.

اشاره وی به نظریه معروف “دهکده جهانی” است. این نظریه از سوی “مارشال مک‌لوهان”، پرفسور مرکز مطالعات رسانه‌ای تورنتو، مطرح شده است.

مشایی در ادامه تصریح کرد: امروز زمان تفرق بنی‌آدم به پایان رسیده و وقت آن است تا خانواده بزرگ جهانی به اعتبار نزدیک شدن انسان‌ها به واسطه بزرگ‌شدن دایره وجودی آنها تشکیل شود؛ نباید ظرفیت زیبا و ارزشمند کوچک شدن جهان در برابر بزرگی انسان نادیده گرفته شود.

ازهم گسیختگی اصلاح طلبان

عبدالله نوری در دیدار گروهی از  فعالان حامی جنبش سبز با اذعان به ازهم گسیختگی جریان اصلاحات به بحث تشکیل اتاق فکر اصلاح طلبان اشاره کرد و گفت: این پیشنهاد بیشتر جهت خروج اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی حامی اصلاحات و جنبش سبز  از حالت یأس و از هم گسیختگی و تلاش برای برنامه ریزی و بازسازی می باشد.

به گزارش سایت ضد انقلابی جرس، وی بار دیگر بر همپوشانی موجود میان جنبش سبز و جریان اصلاحات تاکید و جداسازی این دو از یکدیگر را یک اشتباه سیاسی ارزیابی کرد. وی در این خصوص توضیح داد: “جدایی اصلاح طلبان از جنبش سبز از سوی دو گروه مطرح  می شود، نخست کسانی که در ذهن خود این جنبش را حرکتی افراطی فرض می‏کنند که البته با توجه به طیف گسترده ای از افراد و گروه هایی که در این جنبش وجود دارند، نمی توان وجود رفتار های افراطی را به کل انکار کرد. گروه دوم کسانی که تصور می کنند تنها دغدغه اصلاح طلبان بازگشت به قدرت است .

دلایل بازنشستگی مشاور کروبی 

مجتبی واحدی مشاور مهدی کروبی در وبلاگ خود می‌نویسد که اینک، وقت بازنشستگی است.

سایت ضد انقلابی خودنویس با انتشار توضیحات واحدی می‌نویسد: «نخستین دلیل، وضعیتی است که در داخل اردوی اصلاح طلبان وجود دارد و متأسفانه، انرژی گروهی از اصلاح طلبان، صرف مقابله با من می‌شود. گروهی از دوستانم برای بازگشت بی قید و شرط به داخل حاکمیت، با یکدیگر مسابقه گذاشته‌اند.

 شاید با این تصمیم، فشار‌های روز افزون برخی افراد که خود را مالک جریان « اصلاح طلبی» می‌دانند در داخل کشور بر همفکران من کاهش یابد و نیز انرژی هر چند محدودی که صرف خنثی سازی فعالیت‌های من و همفکرانم می‌شود مصروف برنامه ریزی گردد.

دلیل دوم را بابرخی افراد در خارج از کشور که تصور می‌کردم می‌توانند برای رفع آن نقشی داشته باشند در میان گذاشتم اما تمایل یا توان کمک در این موردمشاهده نکردم. واقعا ً هنوز نمی‌دانم به چه تصمیم نهایی خواهم رسید. قطعاً قبل از تصمیم گیری نهایی، از نظرات مشورتی بهره خواهم گرفت وتلاش خواهم کرد برخی دوستان خود را نسبت به این مسئله، قانع کنم.

فرضیه‌های بی‌اساس غرب

با وجود آنکه ایران همواره بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده، برخی نظریه‌پردازان غربی یک گام به جلو رفته وحتی تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای یک کشور را نیز بلامانع می‌دانند.

روزنامه صهیونیستی “جروزالم پست”، با انتشار مقاله‌ای به قلم “آلبرت ولف”، به بررسی دلایل واهمه غرب از برنامه هسته‌ای ایران پرداخته و آن‌ها را بی‌اساس قلمداد کرده است.

تسلیحات هسته‌ای می‌توانند از بروز حملات جلوگیری کنند، اما شواهد بسیار اندکی در مورد کارآمدی تسلیحات هسته‌ای در فشار آوردن به دولت‌های ضعیف‌تر و غیرهسته‌ای وجود دارد.

ناتوانی اسرائیل در استفاده از قدرت هسته‌ای در سال ۱۹۷۸ علیه سوریه و همچنین عدم استفاده آمریکا از سلاح هسته‌ای در حمله به افغانستان از دیگر مواردی است که ولف به آن اشاره می‌کند.

دومین دلیل واهمه غرب که ولف به آن اشاره کرده بود، بحث به راه افتادن مسابقه تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه است.

او برای رد این نظریه نیز به وضعیت چین و همسایگان این کشور اشاره می‌کند. به گفته وی، سال‌ها همسایگان چین این کشور را بزرگترین تهدید برای خود می‌دانستند. اما این کشور بارها تاکید کرده است که دلیلی برای ترس از تسلیحات هسته‌ای وجود ندارد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.