مشتری زیر سایه قمرهای خود

سیاره مشتری که به غول گازی منظومه شمسی معروف شده است در بعضی از مواقع قمرهای آن بر روی این سیاره سایه می اندازند.

نیما اسماعیلی، کارشناس مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار گروه دانش های روزممتازنیوز، گفت: تاکنون در منظومه شمسی حدود ۱۵۰ قمر که در اطراف سیارات خود در حال چرخش هستند کشف شده است که این تعداد هر روز در جهان روبه رشد است.
 
وی افزود: سیاره مشتری که جنسی از گاز دارد بزرگترین سیاره گازی منظومه شمسی است که غول گازی منظومه شمسی معروف شده و دارای ۱۶ قمر در حال حرکت در اطراف خود است.
 
اسماعیلی اظهار داشت: سیاره مشتری دارای ۴ قمر اصلی در اطراف خود است که به علت رصد آنها برای اولین بار توسط گالیه به قمرهای گالیه ای معروف شده و نام های آن ها شامل یو، اروپا، گانیمیه و کالیستو  است.
 
وی تصریح کرد: در اکثر زمان ها این چهار قمر در قسمت غربی سیاره جای گرفته اند و در بعضی از مواقع یکی از آنها دچار خسوف می شود اما یکی از زیبایی هایی که این قمرها بوجود می آورند زمانی است که سایه آنها بر روی مشتری می افتد و نقاطی از این سیاره غول آسای منظومه شمسی را تاریک می کند.
 
*** قمر مشتری بزرگترین قمر منظومه شمسی
 
اسماعیلی عنوان کرد: پنجمین قمر این سیاره آمالترآیا لام نام دارد که در سال ۱۸۹۳ به وسیله یکی از منجمان برجسته و پرتجربه دنیا کشف شده است.
 
وی یادآور شد: بزرگترین قمری که تاکنون در منظومه شمسی شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفته است مربوط به سیاره مشتری با نام گانیمه است.
 
اسماعیلی قطر این قمر را دوهزار و ۶۳۴ کیلومتر دانست و گفت: قمر تیتان با قطر دو هزار و ۵۷۴ که مربوط به سیاره زحل است دومین قمر بزرگ جهان محسوب می شود.
 
وی در خصوص قمر پنجم از چهار قمر از مرکز سیاره ۱۸۰ هزار کیلومتر است و سطح آن حدود ۱۱۰ کیلومتر می باشد و هر ۱۲ ساعت یکبار به دور سیاره خود می چرخد.
 
اسماعیلی سرعت مداری این قمر را ۲۷ کیلومتر بر ثانیه که معادل ۹۶ هزار کیلومتر در ساعت است عنوان کرد و افزود: تعداد قمرهای میانی سیاره مشتری حدود ۴ قمر است که همه آن ها دارای اندازه ای کوچک می باشند به طوری که قطر آنها کمتر از ۱۶۰ کیلومتر است و در فاصله ۱۱ میلیون کیلومتری از سیاره خود قرار دارد و برای یک دور چرخش به دور مشتری نیازمند ۲۷۰ روز زمان است.
 
اسماعیلی ادامه داد: قمرهای بیرونی سیاره مشتری نیز ۴ قمر که در فاصله زیادی از آن قرار دارند هستند که طبق تحقیقات انجام شده فاصله آنها به ۲۴ میلیون کیلومتر می رسد.
 
وی عنوان کرد: اقمار بیرونی سیاره مشتری به بیش از ۲ سال زمان نیاز دارند تا یک دور سیاره خود را بچرخند و این چهار قمر در جهتی معکوس عقربه های ساعت به دور سیاره در حال چرخش هستند.
 
** همیشه یک روی قمرهای گالیه ای را می بینیم
 
اسماعیلی تاکید کرد: سیاراتی که دارای قمرهای زیاد هستند قمرهای آنها به سه گروه اقمار داخلی، میانی و برونی تقسیم می شوند که قمرهای داخلی یا درونی سیاره غول پیکر مشتری شامل چهار قمر گالیه ای و یک قمر که توسط پروفسور بارنارد کشف شده است می باشد.
 
وی یادآور شد: قمرهای گالیه ای دارای مدارهایی هستند که در فواصلی بین ۴۲۰ هزار کیلومتر و یک میلیون و ۸۸۰ هزار کیلومتر و با دوره تناوب یک چهارم روز و ۱۶ ساعت به دور سیاره مشتری در حال چرخش هستند.
 
اسماعیلی اظهار داشت: ما ناظران زمینی تنها می توانیم یک روی قمرهای گالیه مشتری را رصد کنیم و این قمرها به دلیل اندازه بزرگی که دارند با تلسکوپ و یک دوربین دوچشمی ساده به راحتی قابل رویت هستند و اگر در آسمان صاف و بدون آلودگی نوری باشیم با چشم غیر مسلح نیز آنها را می توان دید./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.