مشق امشب؛ نام لیلی

۲۶ام بهمن ،

ادیب در شب دوم جشنواره موسیقی به صحنه رفت

آواز در مایه دشتی و بر روی شعری از ˝جامی˝ بخشی از اجرای گروه ادیب بود که تکلیف همه را در شب دوم جشنواره موسیقی فجر روشن کرد؛ مشق نام لیلی.

به گزارش خبرنگار هنرآنلاین، دومین شب از بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با اجرای گروه موسیقی “ادیب” با خوانندگی محمد معتمدی همراه بود. گروه «ادیب» در این اجرا قطعاتی را در آواز بیات ترک و دستگاه شور نواختند. آهنگسازی این قطعات را هادی آذرپیرا براساس اشعاری از مولانا و هوشنگ ابتهاج بر عهده داشته است.

گروه “ادیب” در بخش اول اجرایشان تنها با سه نفر از اعضای گروه به روی صحنه آمدند، هادی آذرپیرا “سه تار”، احمد مستنبط “تنبک” و محمد معتمدی آواز. آنها در این بخش به بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی پرداختند.

آواز این بخش را با شعری از فاضل نظری آغاز کردند؛

بی قرار توام ودر دل تنگم گله هاست / آه بی تاب شدن عادت کم حوصله هاست

پس از آن تصنیفی را خواندند که براساس شعری از هوشنگ ابتهاج بود.

چو نی می نالم از داغ جدایی / دریغا ای نسیم آشنایی

چند دوبیتی از باباطاهر بهانه ای بود تا آواز کارش را ادامه دهد و در ادامه نیز بر روی چهارمضراب نواخته شده، دلربایی کند. پس از این دوبیتی ها بخش اول کنسرت تمام شد.

نکته جالب توجه در ابتدای این برنامه سرماخوردگی محمد معتمدی بود. این خواننده جوان در ابتدای برنامه از حاضران در تالار وحدت بابت سرماخوردگی عذرخواهی کرد. این کار معتمدی در وضعیتی بود که کسی از سرماخوردگی او خبری نداشت و این کارش سبب شد بسیاری از مخاطبان ارتباط مناسبی با اجرایش برقرار نکنند.

خوانندگان با تجربه اگر دچار بیماری شوند، یا کنسرت را لغو می کنند یا اگر به روی صحنه آمدند هرگز از سرماخوردگی سخن به میان نمی آورند! البته معتمدی در این کنسرت به خوبی از پس آوازها برآمد و هرگز در کارش کم نگذاشت، تا جایی که می شد به او گفت؛ اگر سرما نخورده بودی چه می کردی؟!

پس از آنتراکت برنامه، هوشمند عبادی نوازنده نی، محمد باقری زینالی نوازنده عود و سهیل سعیدی نوازنده دف نیز به گروه ملحق شدند، همچنین هادی آذرپیرا در این بخش تار می نواخت.

این بار آواز را با حافظ آغاز کردند.

بالا بلند عشوه گر نقش باز من / کوتاه کر قصه زهد دراز من

این بیت مطلع غزلی بود که آوازش با تکنوازی تار همراه شد. بخشی از این آواز نیز بر روی چهارمضرب خوانده شد.

در قطعه بعدی گروه “ادیب” به سراغ مولانا رفت تا با شعر این عارف بزرگ و همراه با قدسیان آسمان “یاهو” زند.
با قدسیان آسمان من هرشبی یاهو زنم / صوفی دم از الٌا زند من دم ز الٌا هو زنم

در ادامه، معتمدی باز هم به سراغ دوبیتی های باباطاهر رفت و آواز خواند. فروغی بسطامی شاعری است که در موسیقی ما کمتر به او می پردازند، اما این بار گروه ادیب تصنیفی را بر روی یکی از اشعار بسطامی اجرا کرد.

هر که را که بخت، دیده می‌دهد، در رخ تو بیننده می‌کند
وان که می‌کند سیر صورتت، وصف آفریننده می‌کند

آواز در مایه دشتی و بر روی شعری از “جامی” بخش دیگری از اجرای گروه ادیب بود. در واقع این بخش تکلیف همه را روشن کرد. تکلیف همه ما این است؛ مشق نام لیلی.

گفت مشق نام لیلی می کنم / خاطر خود را تسلی می کنم

تصنیفی براساس شعری از دیوان شمس تبریزی سروده مولانا، آخرین قطعه اجرا شده در برنامه گروه “ادیب” بود.

انتهای پیام / ۴۲


آخرین خبرها
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.