مشکلات ادامه‌دار اکران

گردآوری توسط گروه فرهنگ و هنر ممتازنیوز

سینماها تازه می‌شوند

فیلم‌های ˝ترنج˝، ˝استرداد˝، ˝تنهای تنهای تنها˝، ˝عملیات مهدکودک˝ و ˝نازنین˝ از روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه در سینماهای سراسر کشور اکران می گردد و این بهانه ای بود که به معرفی فیلم های تازه اکران بپردازیم.

سرویس سینما هنرآنلاین/

در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش مقرر شد که فیلم‌های تازه‌ای از کارگردانان سینمای ایران راهی اکران شوند و خونی تازه در رگ‌های سینمای ایران تزریق شود. “ترنج”، “استرداد”، “تنهای تنهای تنها”، “عملیات مهدکودک” و “نازنین” از روز یکشنبه ۲۶ آبان ماه و پس از سه روز تعطیلی سینماها به مناسبت ایام عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، بر روی پرده خواهند رفت.

فیلم‌های شاخص و مهم جشنواره سی و یکم در شش ماه اول سال اکران شدند و دست شورای صنفی نمایش برای شش ماه دوم سال خالی ماند. به غیر از “تنهای تنهای تنها” فیلم‌هایی که برای اکران در مقطع کنونی انتخاب شدند، در جشنواره فیلم فجر با استقبال بسیار مخاطبان و منتقدین روبرو نشدند و توفیقی برای این فیلم‌ها حاصل نشد. فیلم “نازنین” به کارگردانی مهدی گلستانه و حمایت محمد حسین فرحبخش از این قاعده مستثنی است.

فیلمبرداری این فیلم طی دو ماه قبل به پایان رسید و شورای صنفی نمایش به این فیلم نوبت اکران داده است. هنوز از سالهای قبل تعداد بسیاری فیلم پشت خط اکران مانده‌اند، اما “نازنین” که جز تولیدات امسال سینمای ایران محسوب می‌شود به راحتی نوبت اکران می‌گیرد. یک اتفاق مهم دیگر حضور یک فیلم از سینمای کودک در چرخه اکران پاییزی است. فیلم “عملیات مهد کودک” فرزاد اژدری از فیلم‌هایی است که در جشنواره فیلم کودک و نوجوان با استقبال مخاطبان واقع شد. در این گزارش به معرفی فیلم‌هایی که قرار است به زودی راهی اکران می‌شوند می پردازیم:

فیلم فاخر یا هزینه‌های گزاف برای هیچ . . .

“استرداد” دومین فیلم علی غفاری در مقام کارگردان است. این فیلم یکی از پروژه‌های فاخری است که در زمان ریاست جواد شمقدری بر سینمای ایران با بودجه سازمان سینمایی ساخته شد. “استرداد” در جشنواره فیلم فجر با استقبال نسبی مخاطبان روبرو شد و از آن دسته فیلم‌های فاخری نبود که مخاطبان سالن سینما را ترک کنند.

این فیلم قرار است به زودی در سینماهای تهران و شهرستان‌ها اکران شود؛ اما این که مخاطبان سینما در این فصل مرده اکران، این فیلم تاریخی را بپسندند خود بحث دیگری است.

علی غفاری کارگردان “استرداد” در گفت‌وگو با هنرآنلاین دربارهٔ استقبال مخاطبان از این فیلم در زمان اکران گفت: بحث اکران در سینمای ایران اصلا قابل پیش‌بینی نیست. اما با چند نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر استقبال خوبی از جانب مردم انجام شد و از نگاه مردمی هم فیلم “استرداد” فیلم چهارم شد. همچنان در زمان اکران فیلم در جشنواره سی ویکم فیلم “استرداد” در شهرستان‌ها مورد استقبال خوبی قرار گرفت.

حمید فرخ‌نژاد، فرهاد قائمیان، پوریا پورسرخ، الیسا کاچر، الکساندر ناوانف، منصور چراغی‌پور، صالح میرزآقایی، شیرین یزدانبخش، بهنام تشکر و. . . در این فیلم به ایفای نقش پرداختند.

فیلم “استرداد” یک فیلم تاریخی دربارهٔ با پس دادن طلاهای غرامتی ایران از سوی شوروی سابق است.

شگفتی جشنواره سی و یکم؛ راهی اکران می گردد

“تنهای تنهای تنها” یکی از فیلم‌های مهم جشنواره سی و یکم بود که با استقبال غیر منتظره منتقدین سینمای ایران و مخاطبین جشنواره فیلم فجر روبرو شد. احسان عبدی‌پور در اولین فیلم بلندش در سینمای ایران پدیده جشنواره فیلم فجر لقب گرفت. این کارگردان جوان سینمای ایران در “تنهای تنهای تنها” قصه ای را با موضوع صلح جهانی روایت می کند. این فیلم ارز جشنواره های متعدد داخلی جوایزی کسب کرد. فیلم سینمایی “تنهای تنهای تنها” از سوی نهادهایی چون اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، جنبش عدالت خواه دانشجویی، بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان فیلم برگزیده در جشنواره فیلم فجر سال جاری معرفی شد.

“تنهای تنهای تنها” به تهیه‌کنندگی ادریس عبدی‌پور ساخته شده و ساعد نیکزاد فیلمبردار، مهران ملکوتی صدابردار، بهرام دهقانی تدوینگر و فردین خلعتبری آهنگساز این فیلم بوده‌اند.

این فیلم داستان پسری است که در روستای اطراف نیروگاه اتمی بوشهر (هلیله) با پسر روسی از خانواده مهندسان نیروگاه دوست می‌شود و اتفاقات تازهی رقم می‌خورد. این فیلم غرور ملی و روحیه صلح طلبی ایرانیان را نشان می‌دهد.
این فیلم از ۲۶ آبان ماه در گروه سینمایی استقلال جایگزین فیلم “به خاطر پونه” خواهد شد.

 ترنج؛ بازگشت مجتبی راعی به سینما

“ترنج” آخرین ساخته مجتبی راعی است که در سی و یکمین جشنواره فیلم فجر روی پرده رفت. راعی بعد از فیلم “عصر روز دهم”، چند سالی فیلمی را جلوی دوربین نبرد و با “ترنج” دوباره به عرصه فیلم‌سازی بازگشت. فیلم “سفر به هیدالو” به کارگردانی راعی به سبب مسائل حاشیه‌ای که گریبان بازیگر این فیلم را گرفت، هیچ وقت روی پرده نرفت و اکران نشد.

“ترنج” فیلم ساده و بی‌آلایشی است که قصه‌اش را روایت می‌کند. “ترنج” بعد از فیلم “دربند” به کارگردانی پرویز شهبازی در گروه سینمایی آزادی اکران می‌شود.

رضا ناجی، محمود پاک نیت و اتابک نادری در تازه‌ترین فیلم راعی به ایفای نقش پرداختند. راعی کارگردانی فیلم‌های چون “تولد یک پروانه” و “صنوبر” را در کارنامه خود دارد.

عملیات مهد کودک؛ فیلمی متفاوت در ژانر کودک

فرزاد اژدری از آن دسته از کارگردانان جوان سینما است که دغدغه سینمای کودک دارد. و در اولین فیلمش “سلام بر فرشتگان” فیلمی متفاوتی را در این ژانر جلوی دوربین برد. “عملیات مهد کودک” فیلمی در ژانر کودک بوده و داستان آن روایتگر چند کودک است که برای جلب توجه والدینشان دست به کار بزرگی می زنند. این فیلم در جشنواره فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان با استقبال روبرو شد.

در “عملیات مهد کودک” علیرضا خمسه، اکبر عبدی، شمسی فضل‌اللهی، حسام نواب صفوی، سروش صحت، مریم سعادت، فرزاد حسنی، بهنوش بختیاری، لیلا بلوکات، نرگس محمدی، شبنم فرشاد ، آفاق بهشتی، ژاکلین آواره، اصغر کردبچه، علی اسکندری، مرضیه اکبرنژاد، مجید مختارپور، طوفان مهردادیان، نفیسه قدرتی به همراه بازیگران خردسال کیمیا حسینی، مبیناسادات آتشی، ساینا اژدری، ایلیا مجیدی، دانیال ابوطالب، یاس نوروزی و امیرمحمد ولی‌پور و با حضور امیر حسین رستمی نقش آفرینی می‌کنند.

نازنین؛ بیانگر مشکلات اکران

هر طور که حساب کنیم، نمی توانیم درک کنیم که چطور می‌شود فیلمی که مراحل ساخت و فیلمبرداری‌اش تازه به پایان رسیده است، به راحتی اکران بگیرد و راهی اکران شود. محمد حسین فرحبخش از تهیه‌کنندگانی است که هر فیلمی که در سینمای ایران با نام او ساخته می‌شود، به راحتی در بهترین فصل‌ها اکران می گردد.

فرحبخش این بار فیلمی را به کارگردانی مهدی گلستانه جلوی دوربین برده است. این فیلم دومین همکاری مهدی گلستانه بعد از فیلم “درد سربزرگ” با موسسه پویا فیلم است. “نازنین” تمی اجتماعی با داخل مایه طنز دارد.

“نازنین” پیش از این قرار بود که شبنم عرفی‌نژاد کارگردانی تازه‌ترین فیلم محمدحسین فرحبخش را برعهده بگیرد که این اتفاق نیفتاد و کارگردانی این فیلم به مهدی گلستانه سپرده شد.

در این فیلم آتیلا پسیانی، سحر قریشی، امیر حسین آرمان و پژمان بازغی به ایفای نقش می‌پردازند. نازنین بعد از “خاک و مرجان” در گروه سینمایی عصر تازه روی پرده می رود.

انتهای پیام/۵۵/الف

 


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.