مشکلات خواب در کودکان

مشکلات خواب در کودکان

بسیاری از مشکلات خواب در کودکان در عادات نادرست آنها و یا اضطراب ریشه دارند و در ضمن می توانند علائم معضلات عاطفی باشند. «اضطراب جدایی» در کودکان کم سن و سال شایع است. از نظر بیشتر کودکان زمان خواب با جدایی مترادف است و برخی از آنها برای اینکه به خواب نروند هر کاری که بتوانند انجام می دهند! والدین باید برای به حداقل رساندن مشکلات، عادات مشخصی را برای کودک خود تعیین کنند.

معمولا اگر به نوزادان شیر بدهند و یا آنها را در ننو بگذارید زودتر به خواب می روند ولی با بزرگ تر شدن کودکان اوضاع تغییر می کند و باید به روش های دیگر متوسل شد. در غیر این صورت کودک در تنها خوابیدن دچار مشکل می شود. کارهایی مثل خواندن داستان و مسواک زدن به کودک می فهماند که زمان خواب فرا رسیده است.

دیدن کابوس تقریبا در تمام کودکان متداول است و آنها غالباً کابوس های خود را به یاد می آورند تأثیرات این کابوس ها بر روی دختران بیشتر از پسران است.

در مورد برخی از کودکان این کابوس ها مدام تکرار می شوند و باید آنها را جدی گرفت.

ترس های شبانه و راه رفتن و حرف زدن در خواب از دیگر مشکلات خواب در کودکان محسوب می شود.

ترس های شبانه با کابوس تفاوت دارند. کودکی که دچار ترس شبانه می شود مدام فریاد می کنند و به نظر می رسد که بیدار شده ولی گیج است و نمی تواند با دیگران ارتباط برقرار کند.

کودکان معمولا در صبح چیزی از ترس های شبانه خود به یاد نمی آورند. ترس های شبانه معمولا بین ۴تا ۱۲سالگی آغاز می شود.

کودکانی که در خواب راه می روند به نظر می رسد که در حین حرکت بیدار شده اند ولی در واقع خواب هستند و امکان دارد به خودشان صدمه بزنند.

راه رفتن در خواب معمولا بین سنین ۶ تا ۱۲ سالگی آغاز می شود. ترس های شبانه و راه رفتن در شب بر پسران بیشتر از دختران تأثیر می گذارد.

برخی از کودکان یک بار و گروهی دیگر بارها چنین وضعیتی را تجربه می کنند.

اگر کودک شما شبی چند بار و یا به مدت یک هفته هر شب دچار ترس های شبانه می شود و یا این وضعیت بر رفتار روزانه او تأثیر منفی گذاشته حتماً به فکر چاره بیفتید. در این زمینه راه های درمان زیادی وجود دارد.

یادتان باشد امکان دارد عواملی مانند بی نظمی رفتار، آزار دیدن و اضطراب نیز در خواب کودکان خلل ایجاد کند.

خوشبختانه مشکلات خواب در کودکان به مرور زمان برطرف می شود ولی بهتر است والدین در این مورد با افراد متخصص مشورت کنند.

● حرف زدن و راه رفتن در خواب

حرف زدن و راه رفتن در خواب نوعی بی نظمی محسوب می شوند با این حال کودکانی که در خواب حرف می زنند و یا راه می روند از نظر فیزیکی و روانی مشکلی ندارند. در کودکان حرف زدن در خواب بیش از راه رفتن در خواب وجود دارد ولی گاهی هر دو مورد با هم دیده می شود. والدین چنین کودکانی باید مراقب امنیت آنها باشند. وقتی کودک در خواب راه می رود قضاوت درستی از محیط پیرامون خود ندارد به علاوه به علت سر و صدای کم این کودکان، والدین معمولا از وضعیت آنها آگاه نمی شوند و این مسئله تأمین امنیت را دشوارتر می کند.

با به کار بستن توصیه های زیر می توانید امنیت کودکان خود را تأمین کنید:

۱ آمادگی لازم را کسب کنید. اگر کودک شما در خواب راه می رود و یا حرف می زند بهتر است کاملا آماده باشید زیرا هر اتفاقی ممکن است بیفتد.

۲ تمام مسائل ایمنی را در اتاق فرزند خود در نظر بگیرید. اگر کودک شما در خواب راه می رود بهتر است بر روی تختی که ارتفاع زیادی از زمین دارد بخوابد.

قبل از خواب همه وسایل را جمع کرده و در گوشه ای بگذارید، از جمله اسباب بازی ها، کفش ها، وسایل مدرسه و تمام وسایلی که ممکن است به کودک تان آسیب بزند.از قفل بودن پنجره ها مطمئن شوید و برای سرپیچ ها پوشش مناسب قرار دهید.

۳ در اتاق کودک تان را قفل کنید تا او نتواند از آنجا خارج شود.

۴ از آنجا که ممکن است فرزند شما در خواب در اطراف خانه به پرسه زدن بپردازد بهتر است یک سیستم هشداردهنده برای درها و پنجره ها تعبیه کنید و در صورت امکان یکی از این سیستم ها را نیز برای تخت خواب او در نظر بگیرید. بدین ترتیب شما می توانید از راه رفتن فرزندتان در خواب آگاه شوید.

با نزدیک شدن کودکان به دوران نوجوانی معضل راه رفتن در خواب کاهش یافته و یا متوقف می شود. بنابراین تا زمانی که تدابیر لازم را اتخاذ کنید نیازی به نگرانی نیست.حرف زدن در خواب متداول تر از راه رفتن در خواب است. برخی از کودکان در خواب کلمات واضحی بر زبان می آورند ولی گروهی از آنها فقط سروصدا می کنند.

اگر کودک تان در خواب حرف می زند شاید بهتر باشد که وی را به حال خود بگذارید زیرا این وضعیت به زودی به پایان می رسد. هرچند اگر کودک با صدای بلند حرف می زند و یا ناراحت و هراسان به نظر می رسد به شما توصیه می کنیم بدون بیدارکردن، او را آرام کنید. (البته در صورتی که فرزندتان دچار کابوس شده باید او را بیدار کنید).

راه رفتن و حرف زدن در خواب در میان کودکان امری نادر نیست. بسیاری از کودکان یک و یا هر دوی این موارد را نشان می دهند. نگران نباشید.

اگر بدانید چگونه با این معضل کنار بیایید و امنیت فرزندتان را تأمین کنید می توانید این دوران را به سلامت پشت سر بگذارید. موفق باشید.


آخرین مقالات آفتاب

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.