مشکلات نوسانات ارز برای زائران عتبات

بسیاری از زائران عتبات عالیات که بدون تهیه ارز و تنها با پول ایرانی به سفر آمده‌اند با وجود شرایط فعلی امکان خرید برایشان وجود ندارد و در صورت خرید هم دچار ضرر و زیان می‌شوند.

به گزارش ایسنا، نزول ارزش ریال ایران موجب رفتار سرد کسبه عراقی با زائران ایرانی شده است و هم زائران و هم فروشندگان از وضعیت فعلی ناخرسندند.

برخی از فروشندگان عراقی در قبال عرضه کالا از ایرانیان، دلار و ارزهای دیگر مطالبه می‌کنند؛ این در حالی است که بسیاری از زائران بدون تهیه ارز و تنها با پول ایرانی به سفر آمده‌اند که با وجود شرایط فعلی امکان خرید برایشان وجود ندارد و در صورت خرید هم دچار ضرر و زیان می‌شوند.

هم اکنون با مراجعه با صرافی‌های عراقی با ارائه‌ی یک تراول چک ۵۰ هزار تومانی که آن را هم با اکراه می‌پذیرند، ۱۷۵۰۰ دینار عراقی دریافت می‌کنید و مغازه‌داران برای هر جنس به ازای هر هزار دینار، بیش از ۳ هزار تومان محاسبه می‌کنند.

در اینجا به مقایسه ارزش پول دو کشور در چندین سال اخیر می‌پردازیم:

سال ۸۱ : هر ۱۰ هزار دینار عراقی با ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.

سال ۸۴ : هر۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ دینار عراقی با ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.

سال ۸۷ : هر ۳۰۰۰ دینار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد

سال ۸۸ : هر ۲۵۰۰ دینار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.

سال ۸۹ : هر ۲۰۰۰ دینار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.

سال ۹۰ : هر ۱۰۰۰ دینار برابر ۱۰۰۰ تومان مبادله می شد.

سال ۹۱ خردادماه : هر ۱۰۰۰ دینار برابر ۱۴۵۰ تومان مبادله می شد.

سال ۹۱ مردادماه : هر ۱۰۰۰ دینار برابر ۱۷۰۰ تومان مبادله می شد.

سال ۹۱ اول مهرماه : هر ۱۰۰۰ دینار برابر ۲۱۵۰ تومان مبادله می شد.

سال ۹۱ دهم مهرماه : هر ۱۰۰۰ دینار برابر ۲۸۰۰ تومان مبادله می شود.

در حال حاضر قیمت کلیه اجناس نسبت به ایران گران‌تر است، به همین دلیل زائران ایران رقبتی به خرید ندارند به طور مثال یک آب میوه رانی یا نوشابه گازدار بین ۱۵۰۰ تا دو هزار تومان فروخته می شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی لبیک ـ وابسته به شبکه قرآن و معارف سیما، با توجه به اینکه خرید سوغاتی در کشورمان یک فرهنگ است و در دین اسلام نیز به عنوان یکی از سفارشات و سنت های حسنه یاد شده است که باعث ایجاد صمیمیت و محبت بین افراد می شود در حال حاضر مشکلات زیادی در این خصوص برای زائران به وجود آمده است که امید است با سیاست‌گذاری درست این مشکل حل شود.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.