مصادیق بدحجابی اطلاع‌رسانی شود

مدیر مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانه النبی(س) معتقد است: برخورد با مصادیق قطعی بدحجابی باید اطلاع‌رسانی شود. معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تهران نیز عملکرد تلویزیون در مسئله حجاب را دوگانه می‌داند.

فارس، در میزگردی که این خبرگزاری با موضوع حجاب در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استات تهران برگزار کرد، اصل رعایت پوشش، رابطه حیا با حجاب، نحوه فعالیت نهادهای فرهنگی، عملکرد دولت و نگرش دولتمردان کشور به موضوع حجاب مورد بحث و بررسی قرار گرفت و هر یک از کارشناسان حاضر، نظرات خود را در این خصوص ارائه دادند.

اینک بخش پایانی این میزگرد تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود.

نیروی انتظامی از چرایی و نحوه برخوردش با افراد بدحجاب در رسانه ملی گزارش بدهد

* آیا نوع برخورد نیروی انتظامی با بانوان بدحجاب را می‌پسندید و آیا چون این برخورد قانونی است، صحیح است؟

ابراهیم‌پور: این موضوع، نکته ظریفی دارد؛ شدید‌ترین برخورد نیروی انتظامی در فتنه ۸۸ بود سؤالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چرا نیروی انتظامی برخورد می‌کند آیا این ارگان باید برخورد کند یا نه؟ در جواب باید گفت وظیفه ذاتی نیروی انتظامی، برخورد با ناهنجاری‌های جامعه است و نمی‌توان این وظیفه را کنار بگذاریم. اما اشکال اینجا نیست بلکه اشکال کار جای دیگری است.

در جریان فتنه ما سراغ فتنه‌گران رفتیم و همه نگاه‌ها به سوی کسانی بود که این وضعیت را در جامعه به وجود آورده بودند.

سؤال اصلی اینجاست، خلط و اشتباهی که صورت می‌گیرد این است که چه اتفاقی افتاده است که نیروی انتظامی مجبور است با کسانی که ناهنجاری را به صورت سازمان یافته از خارج کشور هدایت می‌کنند، برخورد کند؟! خب روی پیشانی خانم‌های بد حجاب که نوشته نشده است که مثلا این فرد، از طرف غرب ‌سازمان یافته شده و یا اینکه او یک فرد معمولی است که با وضعیتی غیرمتعارف در جامعه ظاهر شده است.

لذا این مسئله قابل تفکیک نیست بلکه یک خانم، عمدا با این وضعیت می‌آید و یک خانم دیگر که اصلا ارتباطی با سرویس‌های بیگانه ندارد و فقط از این مد تبعیت می‌کند حال، نیروی انتظامی باید جلوی ناهنجاری را بگیرد. شما بگویید نیروی انتظامی از کجا می‌تواند بفهمد که کدام یک وابسته به غرب و کدام یک نیست؟ بنابراین، وظیفه نیروی انتظامی است که هشدار دهد.

البته باید به مباحث قبلی خود برگردم که آموزش‌ها، تذکر‌ها و هشدارهای لازم باید به موقع داده شود من فکری می‌کنم آن اعتراضی که به نیروی انتظامی وارد هست این است که مثلا اگر یک دانشمند هسته‌ای ترور شود سرویس‌های اطلاعاتی آن فرد را پیدا کرده، ضمن معرفی و اعلام نام او،  اعترافات آن را نیز از رسانه ملی پخش می‌کنند اما نیروی انتظامی هیچ گزارشی از چرایی و نحوه برخوردش با افراد بدحجاب ارائه نمی‌دهد.

خود نیروی انتظامی اعلام می‌کند که مثلا برای شلوار کوتاه، برای همراه داشتن سگ، چقدر جریمه می‌گیرد چرا در صدا و سیمای ما نسبت به این موضوع هشدار داده نمی‌شود؛ باید اطلاع‌رسانی شود این خانمی که می‌خواهد روزی با شلوار کوتاه بیرون بیاید و اگر با برخورد نیروی انتظامی مواجه شد بداند که امکان دارد مشکلی برای او پیش بیاید.

بنابراین، برخورد با موارد قطعی بدحجابی که همگان آن را قبول دارند، باید اطلاع‌رسانی شود. هیچ کس مخالف این قضیه نیست که نیروی انتظامی با کسانی که به طور سازمان یافته از خارج هدایت می‌شوند، برخورد نکند لذا بحث بر سر مردم عادی است مردمی که به تقلید از آنها با این نوع پوشش در سطح جامعه ظاهر می‌شوند.

بله در حال حاضر حمله‌ای که به نیروی انتظامی وارد می‌شود به خاطر مردم است، برخی از افراد، صحنه برخورد نیروی انتظامی را فیلم‌برداری و بلوتوث می‌کنند! نیروی انتظامی باید با کسانی که از خط قرمز رد شده‌ و ناهنجاری‌هایی در جامعه ایجاد می‌کنند، برخورد کند.

چرا نیروی انتظامی اطلاع‌رسانی نمی‌کند که اینها از خط قرمز رد شده‌اند و مردم عادی به تبعیت از آنها جامعه را به فساد می‌کشند و از طرف دیگر عده‌ای هم برای اینکه نیروی انتظامی را تخریب کنند، می‌گویند نیروی انتظامی با مردم برخورد می‌کند لذا تفکیک این حوزه کار راحتی برای مردم نیست چرا که مردم یک بلوتوث، فیلم و یک برخورد شدید نیروی انتظامی را می‌بینند اما نمی‌توانند تحلیل درستی از آن داشته باشند و نیروی انتظامی هم باید از خود دفاع کند از این رو باید کسانی را که به طور سازمان یافته به جنگ نظام اسلامی آمده‌اند را مشخص کند تا علاوه بر هشدار به سایر افراد، شخص بدحجاب بداند حداقل پیرو چه گروهی است!

بسیاری از افرادی که بحث بدحجابی را به طور ناخواسته در جامعه ترویج می‌دهند در واقع، برنامه دولت را در جامعه پیاده می‌کنند و خودشان متوجه این موضوع نیستند.

بنابر این، نه تنها آموزشی در این زمینه صورت نگرفته بلکه حتی آسیب‌های جامعه نیز تفکیک نشده‌اند پس در این فضای آلوده، هر حرکتی که از سوی نیروی انتظامی انجام می‌شود از رئیس‌جمهور گرفته تا مردم عادی همگی نسبت به آن اعتراض کرده و خواستار توقف آن هستند، از این رو باید کار فرهنگی در این باره انجام شود، می‌گویند دیربازده است و از طرف دیگر هم قانون اجرا نمی‌شود پس آیا می‌توانیم با این وضعیت، منتظر اصلاح جامعه باشیم آیا باید وضعیت حجاب جامعه ما از آسمان‌ها درست شود.

برخورد نیروی انتظامی با بدحجابی به صورت مقطعی است

* ارزیابی شما از نحوه برخورد گشت ارشاد با مسئله پوشش افراد چگونه است؟

فاطمه حبیبی معاون فرهنگی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران استان تهران معتقد است: به نظر بنده چند پله و چند گام برای برخورد با بدحجابی وجود دارد.

گام نخست؛ آموزش، بینش و بصیرت‌دهی به مردم است. متأسفانه اقدامی که توسط نیروی انتظامی صورت می‌گیرد تک است و بدون اینکه گام اول برداشته شود و بدون اینکه بینشی به مردم داده شود فقط برخورد صورت می‌گیرد.

کاری که راهنمایی و رانندگی در تلویزیون انجام می‌دهد مثلا اگر قرار است از یک هفته بعد، جریمه عبور از چراغ قرمز را سه برابر کند از قبل و در فواصل زمانی اطلاع‌رسانی می‌کند و خلاصه اینکه مردم متوجه می‌شوند و همچنین به آنها مهلت داده می‌شود تا از قوانین جدید آگاه شوند. مشکلی که امروز وجود دارد این است که بدون آنکه به مردم بینش، بصیرت، آموزش بدهیم بدون اینکه با عوامل مروج بدحجابی ـ که مهم‌ترین آن صدا و سیما است ـ برخورد کنیم، از یک طرف خانم‌های بدحجاب را در کوچه و خیابان می‌گیرند از طرف دیگر همین خانم‌های بدحجاب، نقش اول سریال‌های تلویزیونی را بازی می‌کند و ستاره فیلم می‌شوند باید اقدامات در راستا و هم گام با هم باشد لذا بایستی آموزش‌ها، بصیرت‌دهی و برخورد نیروی انتظامی و مردم نیز در راستای هم فعالیت کنند.

نکته دوم در خصوص برخورد نیروی انتظامی این است کار نیروی انتظامی مقطعی است سال گذشته، یک ماه درباره برخورد با بدحجابی فعالیت کردند و سپس ۶ ماه بعد، یک سال بعد دوباره براساس یک مسائلی دوباره شروع می‌کنند این فاصله انداختن در مواجهه با بدحجابی و بی‌حجابی، مسئله را لوث می‌کند فرض کنید اگر راهنمایی و رانندگی همین کار را درباره جریمه‌ها و سایر قوانین انجام دهند اصلا الزامی را در رعایت قوانین در پی نخواهد شد بنابر این اگر همه مراحل همگام با هم مدنظر قرار داده شود حتما موثر خواهد بود.

متأسفانه ارگان‌های مختلف به طور ظاهری و نمادین به بحث حجاب و پوشش روی می‌آورند

پاکت‌چی از دیگر اعضای مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تهران نیز می‌گوید: عملکرد نیروی انتظامی که برای بهبود وضعیت پوشش وارد عرصه شده است، قابل تقدیر و تشکر است چرا که به رسالت خود عمل می‌کند در واقع کار نیروی انتظامی برخورد است و شوخی‌بردار هم نیست و همه می‌دانند که هیچ برخوردی، ظاهر خوشی ندارد و اگر هم نیروی انتظامی به صورت مقطعی عمل می‌کند باید نسبت به آن اعتراض کرد که آن زمانی که کار را رها کرده برای چه نسبت به مسئولیت خود کوتاهی کرده است لذا باید دنبال علل قضیه باشیم.

همچنین در تقسیم وظایف باید این نکته را مدنظر داشت که هر فردی چه مسئولیتی برعهده دارد باید تعریفی شفاف از فرهنگ به مردم ارائه داده شود باید گفت که «فرهنگ» مجموعه اعتقادات و باورهاست و اگر قرار است کار فرهنگی انجام شود نقطه شروع آن کجاست در ادامه به چه نقطه‌ای خواهیم رسید. آموزش‌های لازم باید به افراد داده شود، به این آموزش‌ها باید عمق داده شود و  سپس منتظر نتیجه بود.

در حال حاضر، در یک مقطع به عنوان اینکه یک کار ظاهری انجام شود، یک نمودی داشته باشد و هر ارکان و نهادی اعلام کند که ما هم داریم کاری انجام می‌دهیم هر از چند گاهی بعضا از روی اینکه احساس تکلیف می‌کنند از این نظر که بقیه مشغول فعالیت هستند ما نیز حرفی برای گفتن داشته باشیم بعضاً با این رویکرد، به بحث حجاب وارد می‌شوند و این نوع برخورد، هیچ توجیهی ندارد.

مؤسسات فرهنگی فعال در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب با تخصیص بودجه دولتی می‌توانند برنامه‌های  کوتاه مدت و بلندمدت را ارائه دهند

*با توجه به صحبت‌های شما مبنی بر عدم اجرای قانون، کم‌کاری نهادهای فرهنگی، دیربازده بودن فعالیت‌های فرهنگی و بی‌اهمیتی دولت نسبت به موضوع حجاب، در حال حاضر چه کار باید کرد؟ برخورد مسکّن‌وار با وضعیت موجود حجاب چگونه است؟

ابراهیم‌پور: باید این کار به اهلش سپرده شود وظیفه دولت به طور مشخص، اجرای قانون است اما خارج از این بحث باید گفت بودجه‌های حجاب و عفاف در دست دستگا‌ه‌های دولتی بوده اما فکر، مسکّن و برنامه‌های بلند مدت در دست دیگران است یعنی حوزه‌های علمیه و مؤسسات فرهنگی که درباره حجاب فعالیت کرده و دارای فکر هستند اما برای پیاده کردن فکرهای خود به بودجه نیاز دارند و از طرف دیگر، دولت نیز بودجه لازم را در اختیار آنها قرار نمی‌دهد و می‌گوید آن اقدامی که قرار است انجام شود به چه درد اداره و یا فلان سازمان من می‌خورد، چه بیلان کاری برای من دارد؟! لذا مؤسسه‌ای هم که می‌خواهد کار مسکّن را انجام دهد دستش خالی می‌ماند چه برسد به برنامه‌های بلندمدت!

به اعتقاد بنده، مؤسسات فرهنگی و کسانی که در زمینه عفاف و حجاب فعالیت می‌کنند، می‌توانند بهترین برنامه‌های بلندمدت و کوتاه مدت را ارائه دهند در صورتی که بودجه‌ای از جانب دولت در اختیار آنها قرار گیرد از این رو فکر دست این گروه و بودجه در اختیار گروه دیگر است.

تمام محصولات مؤسسه فرهنگی ریحانهالنبی(س) با موضوع حجاب برتر و به صورت جذاب ارائه می‌شود لذا حداقل کاری که دولت می‌تواند در زمینه حجاب انجام دهد این است که تولیدات این مؤسسه را برای مدارس، فروشگاه‌ها و دستگاه‌های زیرمجموعه خود خریداری کند تا بدین وسیله جایگزینی برای محصولات ضد فرهنگی باشد اما این اتفاق انجام نشده است دولت در سطح کلان تولیداتی برای حجاب نداشته است طرح روی جلد دفتر دانش‌آموزان که دیگر ۲۰ سال وقت نمی‌خواهد و از جمله پروژه‌های زمان‌بر که نیست بلکه به یک طراحی  و حمایت سازمان بازرگانی نیاز دارد تا تولید شود از این رو اگر دولت، نمی‌تواند این طرح‌ها را طراحی و تولید کند اما می‌تواند محصولاتی که توسط مؤسسه ریحانهالنبی (س) تولید می‌شود را خریداری کرده آن را به عنوان یک کار فرهنگی، در ابتدای سال تحصیلی به عموم دانش‌آموزان ارائه دهد.


۵۹۸٫ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.