مصرف آسپیرین می‌تواند خطر لخته شدن خون در رگ‌ها را کاهش دهد

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از واحد مرکزی خبر در تاریخ سهشنبه ۱۶آبان۹۱،

تهران/واحد مرکزی خبر/علمی /۰۸/۱۶
پایگاه اینترنتی کانسیومر هلث دی با انتشار یافتن گزارش تفسیریی با عنوان quotation mark مصرف روزانه آسپیرین ممکن است خطر لخته شدن خون را کاهش دهد quotation mark نوشت: حدود یک چهارم از اشخاصی که لخته شدن های خطرناک خون در پا و ریه را تجربه نموده اند تلاش می نمایند با استفاده از داروهای ضد لخته خون مانع از تکرار آن شوند.
اما چه پیشنهاد های پزشکی برای درمان دوره طولانی این بیماری و یا راهکارهای پیشگیری از تکرار لخته شدن خون، سکته و حمله قلبی وجود دارد؟
تازه ترین بررسی های علمی و پزشکی نشان می دهد،بیمارانی که به تازگی موفق به درمان لخته شدن خون شده اند در صورت استفاده اندکی آسپیرین در روز، می توانند خود را از بازگشت این بیماری که ناشی از انعقاد خون در رگهای پا و ریه است نجات یابند.
درحالیکه بررسی های اخیر به تنهایی نمی تواند تاثیرات مهم آسپرین درمانی در جلوگیری از انعقاد خون در اینگونه بیماران را نشان دهد، با این وجود، یافته های تازه علم پزشکی حاکی از آن است که مصرف مقداری آسپیرین بطور روزانه می تواند در پایین آوردن خطرات بیماری قلبی- عروقی شامل انسداد رگها و دردهای ناشی از حمله قلبی، سکته، خون ریزی و مرگ ناشی از اینگونه بیماریها موثر باشد.
حاصل نتیجه علمی مربوط به مصرف آسپیرین در نشست سالانه انجمن قلب آمریکا در لوس آنجلس بررسی و همزمان در ژورنال داروی نیوانگلند انتشار یافت.
پژوهشگران تاکید نمودند، مطالعه بر روی نتیجه تازه علمی نشان داد، آسپیرین می تواند مانع از انعقاد و لخته شدن خون در رگهای پا و ریه شود.
تحقیقات نشان می دهد، مصرف آسپرین تا سی درصد از ابتلای اشخاص به لخته شدن خون و همچنین بعضی از بیماریهای قلبی- عروقی از جمله سکته، حمله قلبی، بیماریهای وریدی که در نهایت به خطر مرگ می انجامد را کاهش دهد.
تیموتی برایتن، مشاور هماتولوژیست سیدنی استرالیا معتقد است، لخته شدن ناگهانی خون در پا و ریه ها همان چیزی است که به آن اصطلاحا آمبولی گویند. این پژوهشگر انگلیسی گفت:« در حدود هفتاد و پنج درصد از اینگونه بیماریها ناشی از زخم، جراحی یا بیماری است.این درحالی است که سبب بیماری یک چهارم دیگر از اشخاصیکه مبتلا به لخته شدن خون می شوند هنوز مشخص نمی باش.
از اینرو، مطالعات و آزمایش های اخیر بر روی هشتصد نفر از بیمارانی است که سبب لخته شدن خون در آنها هنوز مشخص نمی باش. لذا در حدود نیمی از این گروه( چهار صد نفر)روزانه مقدار اندکی آسپیرین مصرف نمودند، درحالیکه نیمه دوم، پس از پایان دوره مصرف داروهای ضد لخته شدن خون، پزشکان در یک دوره بیش از سه سال برای آنان پلاسسیبو( دارو نما)تجویز نمودند.
برایتون همچنین بدلیل خطر خون ریزی احتمالی ادامه تجویز چنین دارویی را متوقف نمود.
حاصل مطالعات تازه پزشکی این بود که بیمارانی که در حال درمان می باشند، باید روزانه مقداری کم آسپیرین به سبد داروهای پزشکی مورد مصرف خود اضافه نمایند.
۱۳۹/۱۰۶


IRIBNews RSS ScientificNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.