مصرف بی رویه میوه به کودکان آسیب رسان است

اردیبهشت ۱۴۰۳

والدین برای جلوگیری از بروز مشکلات گوارشی به ویژه در ایام گرم سال از دادن میوه فراوان و بیش از تحمل بدن به فرزندانشان جداً اجتناب کنند.

علیرضا دلاوری، فوق تخصص گوارش و کبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران افزود: در فصل تابستان به خاطر گرمی هوا استفاده از انواع تنقلات به ویژه مصرف غذاهای حاضری در خارج از منزل علی الخصوص در مسافرت ها افزایش می یابد و از سوی دیگر اغلب این غذاها بر خلاف زمستان به صورت خنک در قالب انواع خوراکی ها و نوشیدنی ها صرف می گردد.

وی با اشاره به عوارض مصرف بالای غذاها و نوشیدنی ها سرد و خنک تاکید کرد: در چنین شرایطی خطر بروز بیماری های عفونی گوارشی افزایش یافته و این در حالی است که به اقتضای گرمای هوا بدن مقادیر بالایی نیز آب و املاح از دست می دهد.

این فوق تخصص گوارش و کبد همچنین در خصوص میزان مصرف میوه ها در کودکان اظهار داشت: درست است که مصرف میوه ها به فراوانی برای همه اشخاص به ویژه کودکان پیشنهاد می گردد اما متاسفانه در اغلب موارد والدین این واژه را با مصرف بی رویه اشتباه گرفته و متعاقب آن منجر به بروز ناراحتی های گوارشی از جمله اسپاسم معده در کودکان شان می شوند زیرا والدین باید بدانند که آستانه تحمل بدن فرزندانشان به طور طبیعی نسبت به بزرگسالان کمتر و دارای معده کوچکی می باشند و به آن ها فقط به اندازه تحملشان میوه یا سبزیجات بدهند و پس از آن حتی با اصرار خود فرزند نیز از دادن میوه بیش از نیاز طبیعی بدن به آن ها اجتناب کنند.

دلاوری خاطر نشان کرد: فواصل وعده های غذایی به ویژه در تابستان حتماً رعایت شود و تعداد این وعده ها به ۵ یا ۶ وعده به صورت ۳ وعده اصلی غذای روزانه و مابقی به شکل میان وعده های کم حجم و کم کالری در صورت امکان میوه و سبزیجات تازه و کاملاً ضد عفونی شده، افزایش یابد.

وی همچنین در خصوص حذف خودسرانه میوه و سبزیجات از سبد غذایی مبتلایان به ناراحتی های گوارشی نیز گفت: در اشخاصی که سابقه ناراحتی معده یا حتی زخم معده دارند مصرف میوه ها نباید حذف شود و به جای این حذف خود سرانه با مشاوره متخصصین مربوط به درمان بیماریشان این مواد مغذی را در سبد غذایی روزانه خود قرار دهند./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.