مصرف زیاد آهن موجب مشکلات قلبی و عروقی می شود

مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد آهن می تواند برای بدن زیان آور بوده و موجب بروز مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی شود.

محمد جواد تیباپور، متخصص قلب و عروق در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمانممتازنیوز، اظهار داشت: آهن یک عنصر مهم و ضروری برای بدن است که به میزان زیاد در گوشت قرمز، مرغ و ماهی یافت می شود.

وی با بیان این که جذب بیش از اندازه آهن در خون می تواند مشکل ساز باشد ، تصریح کرد: مطالعات نشان می دهد که مصرف زیاد آهن می تواند برای بدن زیان آور بوده و دستگاه قلبی و عروقی را دچار آسیب کند.

تیباپور با اشاره به این که بر طبق نتایج مطالعات اخیر، آهن زیاد در خون می تواند موجب بروز مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی شود، تاکید کرد: البته بر طبق نتایج برخی دیگر از مطالعات مصرف بیش از اندازه موادغذایی حاوی آهن و جذب زیاد این عنصر در خون، با تشکیل سلول های سرطانی نیز در ارتباط است.

وی گفت: باید در مصرف غذاهای حاوی آهن بالا به ویژه گوشت قرمز ، مرغ و ماهی رعایت تعادل را کرد.

تیباپور یادآور شد: باید  در فواصل زمانی منظم با انجام آزمایش خون میزان و سطح آهن خون را تعیین و در صورت بالا بودن آن، اقدامات لازم در جهت کاهش میزان آهن بدن انجام گیرد.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اهمیت مراقبت از سیستم قلبی و عروقی و پیشگیری از بروز مشکلات قلبی ، خاطر نشان کرد: اصلاح الگوی های تغذیه ای، کاهش سطح کلسترول خون، ورزش منظم و اصولی، پرهیز از استعمال دخانیات به ویژه سیگار ، تنظیم سطح فشار خون بدن، پیشگیری از استرس و فشارهای روانی و حفظ وزن و شاخص توده بدن و پیشگیری از چاقی، راه های مهم پیشگیری از مشکلات و بیماری های قلبی و عروقی است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.