مصرف شیشه سبب برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی می شود

۳۰ آبان ،

بی قراری و تهیج، فعالیت جسمانی زیاد بدون احساس خستگی، رفتار های خشن، هذیان و توهم، گرایشات و سواسی، گشادی مردمک چشم، بالا رفتن ضربان قلب و فشار خون از علائم فردی است که شیشه مصرف کرده است.

به گزارش تفسیری گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ اسماعیل فیروزی، کارشناس نظارت بر مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا با تاکید به گسترش مصرف شیشه بخصوص در بین جوانان گفت: شیشه یا آمفتامین یک محرک بسیار قوی شبیه به کریستال های بی بو و تلخ مزه است که به آسانی در آب و الکل قابل حل است.

اسماعیل فیروزی گفت: شیشه با آزاد سازی دو ماده شیمیایی در مغز سبب برانگیختگی سیستم عصبی مرکزی می شود. در مراحل اولیه مصرف ، سبب افزایش هوشیاری و از بین بردن گرسنگی می شود و رفته رفته سبب ایجاد سرخوشی و نشاط شدید و سپس ایجاد بی قراری و رفتارهای عجیب و غریب می کند.

وی در ادامه به عوارض شیشه اشاره داشت و گفت: در اثر مصرف شیشه ۵۰ درصد از گیرنده های دوپامین در مغز برای همیشه از بین می رود. گیرنده های سروتونین نیز با همین آسیب و شدیدتر روبرو خواهند شد که منجر به عوارض روانی شدید و پایدار مثل روان پریشی خواهد شد.

کارشناس نظارت بر مواد مخدر معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی فسا  افزود : اعتیاد به شیشه صرفاً جسمانی نیست و این ماده ایجاد وابستگی روانشناختی می کند که همین موضوع ترک مصرف شیشه را دشوار کرده و در حال حاضر مؤثرترین راه برای درمان اعتیاد به شیشه مداخلات شناختی رفتاری است./ح


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.