مصرف غذاهای سرخ کردنی ممنوع

ناهید برخورداری کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان توصیه‎‌های برای دیابتی‌های روزه دار اظهارداشت: دیابتی‌هایی که با مشورت پزشک می‌توانند روزه بگیرند، نباید هنگام سحر موادغذایی حاوی قندهای ساده مثل زولبیا و…

ناهید برخورداری کارشناس تغذیه مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن بیان توصیه‎‌های برای دیابتی‌های روزه دار اظهارداشت: دیابتی‌هایی که با مشورت پزشک می‌توانند روزه بگیرند، نباید هنگام سحر موادغذایی حاوی قندهای ساده مثل زولبیا و بامیه و شله زرد و حلوا مصرف کنند.

ناهید برخورداری با اشاره به این که بهترین روش‌های پخت، کباب پز، فرپز، بخار پز و آب پز است، ادامه داد: این بیماران از مصرف غذاهای چرب و شور در وعده سحر و افطار پرهیز کنند و حتی الامکان از غذاهای سرخ کردنی استفاده نکنند. وی متذکرشد: دیابتی‌ها در هنگام سحر و افطار بهتر است از تمام گروه‌های غذایی استفاده کنند و از انواع موادغذایی سبوس دار من جمله نان سنگک، سبزیجات، حبوبات بیشتر استفاده شود.

ممتاز نیوز این کارشناس تغذیه با بیان این که استفاده کافی از سبزی و سالاد و میوه مخصوصا در هنگام سحرمیزان تشنگی را کاهش می‌دهد، گفت: حتما ۱ تا ۲ ساعت بعد از افطار از میوه‌ها استفاده شود، البته میوه‌های شیرین که خیلی سریع قند خون را افزایش می‌دهند و مصرف میوه‌هایی مثل موز، خربزه، هندوانه، طالبی، انجیر و انگور محدود شود. وی خطاب به دیابتی‌ها توصیه کرد: افطار را می‌توانید با یک لیوان شیر گرم کم چرب و یک عدد خرما ترجیحا خرمای زرد خشک افطار کنید.

این کارشناس مرکز دیابت یزد با اشاره به این که دیابتی‌ها به همراه سحری در صورت امکان از ماست کم چرب استفاده کنند، عنوان داشت: دیابتی‌ها باید توجه داشته باشند که در افطار حجم زیادی از غذا را مصرف نکنند و آن را به ۲ تا ۳ وعده تقسیم کنند زیرا احتمال بالارفتن سریع قند خون وجود دارد. برخورداری با تاکید بر نوشیدن ۶ تا ۷ لیوان آب در فاصله افطار تا سحر، گفت: این بیماران مصرف میوه جایگزین آبمیوه نمیاند؛ چرا که مصرف آبمیوه‌ها خیلی سریع قند خون را بالا می‌برند.

وی توصیه کرد: بیماران دیابتی نوع یک، بیمارانی که انسولین می‌زنند یا بیمارانی که دچار عوارض دیابت من جمله عوارض چشمی، کلیوی شده‌اند از روزه‌داری خودداری کنند، همچنین بیماران دیابتی نوع ۲ که قند آن‌ها کنترل است می‌توانند روزه بگیرند. این کارشناس خطاب به دیابتی‌ها یادآورشد: قند قبل از افطار و سحر باید کمتر از ۱۲۰ و حدود ساعت ۱۳ تا ۱۵ کمتر از ۷۰ و بیشتر از ۳۰۰ نباید باشد و در صورتی که در این حد بود باید روزه را باز کنند.

تغذیه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.