مصرف مایعات باعث جلوگیری از یبوست و گرمازدگی می شود

برای جلوگیری از یبوست و گرمازدگی مایعات فراوان استفاده کنید.

به گزارش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ضمن بیان این مطلب گفت: مصرف مایعات فراوان، میوه و سبزیجات سالم از یبوست جلوگیری می‌کند.
 
مهدی نظری خاطرنشان کرد: در فصل گرما بیماریهای روده‌ای و انگلی حادتر می‌شود که بیشترین عوامل آن ناشی از عدم رعایت بهداشت فردی و عمومی است.
 
وی اضافه کرد: بیماری‌هایی از جمله حصبه، ‌وبا، تیفوئید، انواع اسهال‌ها، بیماری‌های انگلی و انواع مسمویت‌های غذایی در این فصل افزایش می‌یابد که ممکن است هر یک در مراکز تولید، عرضه و فروش منتقل شود.
 
نظری یادآور شد: احتمال مسمومیت به دنبال استفاده از میان وعده‌هایی از جمله بستنی و آب میوه افزایش می‌یابد در حالی که اگر از بستنی پاستوریزه  و آب میوه های طبیعی تهیه شده در منزل استفاده شود احتمال مسمومیت نیز کاهش می یابد.
 
این کارشناس افزود: شهروندان به هنگام خرید خوراکی ها باید دقت کافی داشته باشند و از مراکزی که مکان  بهسازی محیط و دفع زباله در جایگاه مشخصی دارد خوارکی های مورد نیاز خود را خریداری کنند.
 
نظری تاکید کرد: در صورتی که فردی دچار مسمومیت شد باید مایعات به مقدار فراوان مصرف شود همچنین به فرد مبتلا چای کم رنگ خورانده شود و از آب میوه‌های خانگی، سالم و تازه استفاده شود.
 
وی اظهار کرد: در برخی موارد مردم به توصیه‌های اطرافیان گوش می سپارند که این عمل بسیار اشتباه بوده و باید با مراجعه به پزشک معالج مسمومیت ها از بین برود چراکه مسمومیت‌ها انواع مختلفی داشته که تنها پزشک مورد نظر می‌تواند نوع مسمومیت را تشخیص دهد و راه درمانی درست را تجویز کند.
 
نظری اضافه کرد: خانم‌های خانه‌دار باید قبل از گذاشتن میوه‌ها درون یخچال باید آنها را به خوبی شست و شو دهند در غیر این صورت آلودگی آنها در درون یخچال پخش می شود همچنین یخچال  را به سه طبقه تفکیک کرده و فرآورده‌های گوشتی را جدا از میوه‌جات و سبزیجات قرار دهند و مایعات را جدا از میوه‌جات قرار دهند.
 
این کارشناس تصریح کرد: جایگاه خوراکی‌ها در دورن یخچال باید به تفکیک خانواده‌هایشان باشد همچنین سبزیجات پس از شست و شو در دورن ظرف فلزی خنک گذاشته و درون یخچال نگهداری شود.
 
نظری در پایان گفت: مصرف نان، ‌غلات، میوه و سبزیجات مقاومت بدن را در برابر عفونت‌ها افزایش می‌دهد همچنین در ترمیم زخم‌ها و سلامت اعضای بدن به ویژه چشم، پوست و سوخت و ساز بدن تاثیر بسزایی دارد./عط


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.