مصرف نوشابه در ایران ۲ برابر میانگین جهانی

۲۵ آبان iبه نقل از منبع ذکر شده، در پورتال خبری ممتاز نیوز منتشر گردیده است
ممتاز نیوز : این روزها نوشابه iبه عنوان یک نوشیدنی دوست‌داشتنی و همه‌گیر در سبد کالاهای مصرفی خانواده‌های ایرانی جا خوش کرده است حتی در ادارات و سازمان‌ها هم این نوشیدنی iبه عنوان یک نوشیدنی لوکس iبه مصرف می‌رسد، تا آنجا که گاهی حضور نوشابه بر سر مسافرته‌ها iبه عنوان نمادی از احترام iبه کارمند و مهمان نیز تعبیر می‌شود.

اما دکتر کورش جعفریان متخصص تغذیه و رژیم‌های غذایی ضمن اشاره iبه بعضی مضرات این نوشیدنی، تاکید می‌کند که سرانه مصرف نوشابه در ایران، دو برابر میانگین جهانی است، اما مصرف مواد مغذی و سالم در کشور ما با استانداردهای جهانی فاصله معناداری دارد.

گفت‌وگوی «جام‌جم» با این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پی می‌آید.

سرانه مصرف نوشابه در ایران در مقایسه با میانگین مصرف جهانی چگونه است؟

مطابق آمارهای موجود، مصرف نوشابه در ایران دو برابر میانگین جهانی است که چنین میزان مصرف بالایی، تهدیدی برای سلامت شهروندان iبه حساب می‌آید و خود نشانی از نبود فرهنگ صحیح مصرف مواد سالم در کشور است.

چه عواملی سبب شده سرانه مصرف نوشابه در ایران، دو برابر میانگین جهانی باشد؟

ببینید عوامل بسیار مختلفی وجود دارد که سبب شده ایرانی‌ها نسبت iبه مصرف نوشابه، تمایل داشته باشند. iبه طور مثال الگوی مصرفی تغذیه در ایران iبه گونه‌ای شده است که قیمت نوشیدنی مثل نوشابه شامل تخفیف شده است، اما در مقابل قیمت لبنیات روز iبه روز بالاتر می‌رود، در حالی که باید این فرآیند کاملا برعکس باشد.

جالب است با وجود آن‌که در کشورهای توسعه یافته سعی می‌کنند قیمت لبنیات را پایین بیاورند تا تمایل عمومی نسبت iبه مصرف لبنیات بالاتر برود، اما در کشور ما چنین اقدامی انجام نمی‌شود؛ طوری که می‌بینیم مدام قیمت لبنیات افزایش می‌یابد. لذت بخش بودن مصرف نوشابه نیز یکی دیگر از عوامل مصرف بالای نوشابه در کشور ماست.

علاوه بر آن، متاسفانه گاهی iبه سبب این‌که لبنیات موجود در کشور از سلامت کافی برخوردار نیست، مردم iبه سمت لبنیات کشیده نمی‌شوند و در واقع ترس از مصرف لبنیات آلوده نیز خود iبه خود بر بالاتر رفتن مصرف نوشیدنی‌های ناسالمی همچون نوشابه تاثیر گذاشته است.

همچنین نباید بحث تبلیغات را هم نادیده بگیریم. در واقع ما نه تنها نتوانسته‌ایم با آموزش و فرهنگ‌سازی، مصرف نوشابه در کشور را کاهش دهیم، بلکه حتی با تبلیغات این نوشیدنی مضر، بر میزان مصرف نوشابه نیز افزوده‌ایم.

چگونه می‌توان در این زمینه iبه مردم آموزش داد؟

برای این کار راه‌های مختلفی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین راهکارها، ذائقه‌سازی در همان دوران کودکی است؛ یعنی ذائقه کودک را iبه سمت مواد مغذی و سالم ببریم تا از خوردن نوشابه اجتناب کند.

همین طور باید تلاش کنیم تا فرهنگ نوشیدن آب در کشور عمومی شود، اما متاسفانه در جامعه ما گاهی خوردن نوشابه جایگزین مصرف آب طبیعی می‌شود.

سرانه مصرف نوشابه در ایران، در مقایسه با سایر مواد غذایی چگونه است؟

مصرف نوشابه در ایران بسیار بیشتر از میانگین جهانی است، اما قابل توجه است که مصرف لبنیات ما نصف استانداردهای دنیاست؛ یعنی مصرف لبنیات و نوشابه در کشور ما با یک فاصله چهار برابری نسبت iبه میانگین‌های جهانی روبه‌روست.

الگوی مصرف بی‌رویه پفک در کشور ما مشابه مصرف بی‌حدوحصر نوشابه در ایران است؛ طوری که می‌توانیم بگوییم ۹۰درصد بچه‌های زیر دو سال در کشور ما، پفک مصرف می‌کنند.

همچنین مصرف گوشت قرمز در کشور ما هم بالاتر از میانگین جهانی است ولی مصرف سبزیجات با میانگین‌های جهانی تقریبا برابر است، هرچند متاسفانه میانگین مصرف سبزیجات در جهان بسیار پایین است.

سرانه مصرف بالای نوشابه در کشور ما در درازمدت چه تاثیراتی بر سلامت شهروندان خواهد گذاشت؟

سرانه مصرف بالای نوشابه در کشور در درازمدت سبب سوءتغذیه شهروندان خواهد شد.

چاقی و سوءتغذیه سلولی، یکی از عمده عوارض مصرف بالای نوشابه در ایران خواهد بود. این مساله سبب می‌شود که شکم فرد سیر شود، ولی در واقع سلول‌های فرد سیر نیست.

مصرف بسیار نوشابه سبب می‌شود انرژی فرد تامین شود، اما ویتامین‌های حیاتی برای سلامتش تامین نشود که متاسفانه بسیاری از مردم iبه این مسائل توجه نداشته و همچنان بر مصرف بالای نوشابه اصرار دارند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.