مصر صادرات گاز به اسرائیل را قطع کرد

دولت مصر قرارداد فروش و صادرات گاز طبیعی این کشور را به رژیم صهیونیستی لغو کرد.

به گزارش  رادیو سوای آمریکا، محمد شعیب، رئیس شرکت گاز مصر عنوان داشت: توافقنامه صادرات گاز مصر به اراضی اشغالی روز پنج‌شنبه لغو شد چرا که شرکت اسرائیلی مسئول به شروط این قرارداد پایبند نبود.

دولت مصر تاکید کرده است که موضع مصر قانونی است و این کشور با استناد به بندی در توافقنامه امضا شده که در زمینه لغو این قرارداد به طور یک جانبه است این کار را صورت داده است.

منابع اسرئیلی اظهار کردند: لغو این قرارداد با مصر به علت اختلاف تجاری میان شرکت اسرائیلی و شرکت دولتی مصر است نه به علت تیرگی روابط تل‌آویو و قاهره.

رادیو صدای رژیم صهیونیستی نیز به نقل از منابع وزارت خارجه این رژیم خبر مذکور را تایید کرد.

شائول موفاز، یکی از مخالفان دولت رژیم صهیونیستی عنوان داشت که لغو این قرارداد به مثابه بحران بی‌سابقه‌ برای این رژیم است.

وی در ادامه افزود: لغو قرارداد صادرات گاز مصر به اسرائیل تاثیرات بسیار خطرناکی بر روابط اسرائیل و مصر می‌گذارد و ممکن است پیامدهای آن بر معاهده صلح امضا شده میان قاهره و تل‌آویو نیز تاثیر بگذارد.

موفاز همچنین خواهان پاسخ فوری آمریکا نسبت به این اقدام مصر شد چرا که “آمریکا ناظر معاهده کمپ دیوید به شمار می‌آید”. مصر حدود ۴۳ درصد از گاز مصرفی رژیم صهیونیستی را تولید می‌کند و این رژیم ۴۰ درصد از برق خود را از طریق گاز طبیعی مصر به دست می‌آورد.

روند صادرات گاز به اراضی اشغالی در سال ۲۰۰۸ با امضای قراردادی در سال ۲۰۰۵ آغاز شد.

مردم مصر در جریان انقلاب این کشور بارها مخالفت خود را با صادرات گاز کشورشان به اراضی اشغالی آن به قیمت بسیار پایین ابراز کرده و خواهان لغو هرچه سریعتر این قرارداد شده بودند.

در جریان براندازی نظام مبارک و پس از پیروزی انقلاب این کشور خطوط انتقال گاز مصر به اراضی اشغالی ۱۴ بار مورد حمله و انفجار قرار گرفت.

این در حالی است که مخائیل بن اری، یکی از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) عنوان داشت: زمان آن فرا رسیده است که ما نیز توافقنامه صلح با مصر را به صورت یک‌جانبه لغو کنیم و سفیر اسرائیل از قاهره بازگردد.

وی در ادامه افزود: ارتش اسرائیل نیز باید بار دیگر منطقه سیناء را اشغال کند و با مصر به عنوان یک کشور تروریست برخورد کند.

۲۶۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.