مصر و آمریکا در شرایطی متفاوت

جام جم آنلاین: رییس‌جمهور مصر در ماه جاری با اوباما در اجلاس دوره‌ای مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار خواهد کرد.

این دیدار در شرایطی است که دولت آمریکا می‌داند فصل‌جدیدی در روابط میان دو کشور مصر و آمریکا گشوده شده است؛ آن هم پس از گذشت چند سال که آمریکا عقیده داشت می‌تواند سیاست خارجی خود با مصر را بدون تغییر پیش برده و مدیریت کند.

در گذشته سیاست خارجی مصر در دستان حاکمی بود که هیچ استراتژی روشنی برای آن در اختیار نداشت و در نتیجه اهدافی کوتاه‌مدت برای سیاست خارجی تعریف و دنبال می‌شد.

پس از انقلاب ۲۵ ژانویه در مصر، چالشی در مراکز پژوهشی و اندیشه سیاسی آمریکا پدید آمد که تصمیم‌گیرندگان سیاست خارجی در ایالات متحده آمریکا به آن اعتراف کردند.

مرکز پژوهش‌های استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن گزارشی با عنوان «مصر در مرحله انتقالی؛ رویکردها و گزینه‌های سیاست آمریکا» منتشر کرد که ۱۵ نفر از کارشناسان امور مصر آن را تهیه‌کرده بودند.

تمامی این کارشناسان عقیده داشتند باید سیاست خارجی آمریکا در قبال تحولات جاری مصر تغییر کند تا بتواند فعال باقی بماند.

موسسه بروکینز با کمک شورای روابط خارجی آمریکا ۱۸ماه زمان صرف کرد تا طرحی را تهیه کند که حاوی پژوهش‌ها و تحلیل‌هایی مبنی بر ایجاد ساختاری جدید در سیاست خارجی آمریکا در منطقه باشد.

در این طرح آمده است که آمریکا با مجموعه‌ای از چالش‌های خطرناک در منطقه مواجه شده که طی ۵۰ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

پس از جلسات و کنفرانس‌های فراوانی که موسسات سیاسی و مراکز پژوهشی و دانشگاهی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان سیاسی از جمله دانشگاه هاروارد برگزار کردند، به این نتیجه رسیدند که باید تغییر در روند سیاسی آمریکا ایجاد شود، زیرا منطقه خاورمیانه کاملا تغییر کرده است و از اوباما خواستند شیوه‌ای متفاوت را در سیاست خارجی خود درپیش‌گیرد؛ چرا که دیگر برای مثال فردی مستبد بر امور سیاسی کشور مصر حکمرانی نمی‌کند و قدرت به دست مردم افتاده که دیگر خواهان ادامه سیاست دولت‌های آمریکا و هژمونی این کشور نیستند.

در کابینه آمریکا، این توافق وجود دارد که مصر کشوری محوری در منطقه و مرکز توازن در خاورمیانه است؛ گرچه برخی از معاونان و مشاوران اوباما عقیده دارند انقلاب در مصر و تغییر نظام، نتایج منفی برای منافع استراتژیک آمریکا همراه داشته است.

سفر مرسی به آمریکا و دیدارش با اوباما در شرایطی برگزار خواهد شد که آمریکا شاهد رقابت‌های انتخاباتی است.

تعدادی از بارزترین کارشناسان مراکز تفکر سیاسی آمریکا اتفاق‌نظر دارند که اوباما هیچ برنامه تکمیلی دیگری برای رویارویی با اوضاع مصر پس از انقلاب مردمی این کشور ندارد؛ خصوصا که مشاهده می‌کنند اوضاع داخلی در حال تغییر و تحول بوده و در نهایت بر سیاست خارجی مصر نیز تاثیر خواهد گذاشت.

به نظر می‌رسد این دیدار همچون آغازی برای آینده و بازسازی روابط میان دو کشور براساس استقلال مصر و سیاست‌هایش خواهد بود. البته تحقق این موضوع ضرورت ایجاد یک استراتژی کامل برای سیاست خارجی مصر در تمامی نقاط جهان را طلب می‌‌کند.

از این رو لازم است یک شورای ملی برای همکاری با رییس‌جمهور کنونی تشکیل شود و اعضای این شورا براساس معیارهایی همچون تخصص، تجربه، کارشناسی و از اشخاصی با دیدگاه‌های متفاوت سیاسی ـ همچون سایر شوراها و مجالس پویا در سازمان‌ها و دولت‌های جهان ـ برگزیده شوند.

روزنامه الاهرام – مترجم: محمدجواد گودینی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.