معاون وزیر خارجه ایران با نخست وزیر اردن و محمود عباس دیدار کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، در این سفر وی ابتدا با فایز الطراونه نخست وزیر اردن ملاقات و ضمن تقدیم دعوتنامه اجلاس سران غیر متعهد ها به بررسی تحولات بحرین ، یمن و سوریه و تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران پرداخت.

وی با تاکید بر راه حل سیاسی و لزوم گفتگو جهت حل و فصل مسئله سوریه و توجه به این نکته که دیگران نمی توانند برای این کشور از خارج نسخه نظامی و امنیتی تجویز کنند اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از مردم سوریه و طرح  اصلاحات بشار اسد رئیس جمهوری سوریه حمایت می کند و در صحنه بین المللی خواستار اجرای طرح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل است.

وی با اشاره به اینکه کشتار مردم از هر طرفی که باشد محکوم است گفت: اوضاع در بحرین در مرحله حادی قرار دارد و تداوم سرکوب و کشتار مردم، شرایط را در این کشور پیچیده کرده است . باید به اقدامات خشونت آمیز و سرکوب مردم خاتمه داده شود و بحران این کشور از طریق سیاسی حل و فصل شود.

نخست وزیر اردن گفت: ان شاء الله پس از بازگشت ملک به کشور دعوت نامه را به وی خواهد داد سپس با تاکید بر سیاست اصولی اردن مبنی بر حسن روابط با همه کشورها بر عدم مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر از جمله سوریه تاکید کرد و خواستار توقف کشتارها در سوریه شد.

نخست وزیر اردن گفت: فلسطین مهمترین مسئله سیاست خارجی اردن است و حضور میلیونها فلسطینی در اردن حاکی از توجه دولت اردن است . وی همچنین به دو موضوع پناهندگان عراقی در زمان اشغال عراق توسط آمریکا و پناهندگان سوری در اردن اشاره کرد  .

وی در باره پروند هسته ای ایران اظهار داشت : ما بارها گفته ایم که فن آوری صلح آمیز هسته ای حق همه ملتهاست .

نخست وزیر اردن مشکل اصلی اردن را در زمینه انرژی به ویژه گاز بیان کرد که هم برای تولید برق نیروگاهها و هم برای مصارف خانگی مشکل ایجاد کرده است.

همچنین امیر عبداللهیان با محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ملاقات و دعوتنامه اجلاس سران غیر متعهد ها را تسلیم وی کرد .

در این دیدار امیرعبداللهیان با بیان اینکه مقاومت و پایداری در مقابل اهداف جاه طلبانه رژیم صهیونیستی به موازات وحدت گروههای فلسطینی مناسب ترین راهکار مسئله فلسطین است گفت:  آنچه در مقابل تل آویو موثر افتاده است ، مقاومت و پایداری بوده است.

محمود عباس نیز به مشکلات ناشی از رژیم صهیونیستی از جمله ادامه شهرک سازی رژیم ، ادامه تجاوزات یهودیان و حمله به مساجد و کلیساها اشاره کرد و افزود : در اجلاس آتی مجمع عمومی سازمان ملل بحث شناسایی دولت فلسطین را پیگیری خواهیم کرد.

وی همچنین به دو خواسته دیگر فلسطینی ها اشاره کرد: اول آزادی ۱۲۳ اسیر فلسطینی که قبل از ۱۹۹۳ در زندانهای اسرائیل اسیر هستند ، دوم ورود سلاحهای روسی از طریق اردن به کرانه باختری.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.