معجزه‌ای به نام مادر

جام جم آنلاین: اموری در زندگی همه انسان‌ها وجود دارد که قابل لمس و توضیح نیست، اما می‌توان درکش کرد. مهر مادر از جمله همین مسائل است.

در همه موجودات ماده عالم از موجودات خشن و خطرناکی چون تمساح و شیر گرفته تا موجود دو پایی مثل انسان، مهر مادری به شکل عجیب و غریبی نهفته است.

چندی پیش نتایج تحقیقاتی نشان داده بود که مراقبت آغوشی باعث تنظیم وضع قلب و تنفس نوزاد، افزایش رضایتمندی مادر، کاهش افسردگی پس از زایمان، افزایش ارتباط عاطفی بین مادر و نوزاد و بهبود شاخص‌های رشد عقلی کودک می‌شود.

مراقبت‌های آغوشی نوعی مراقبت از نوزادان نارس است که در آن نوزاد در تماس پوستی طولانی در آغوش مادر قرار می‌گیرد.

این روش قابل استفاده آسان و موثر برای ارتقای سلامت و بهداشت نوزادان نارس است و همچنین کمک می‌کند تا نوزاد موردنظر به سطح نوزادان رسیده برسد.

محققان حتی پیشنهاد داده بودند که برای کاهش مرگ و‌میر نوزادان طرح مراقبت آغوشی در کشورها به عنوان یک طرح ملی در نظر گرفته شده و عملیاتی شود.

اما نتیجه این تحقیقات حتی در عمل نیز مصادیق آشکار و جالب توجهی دارد. روز گذشته در خبرها آمده بود که نوزاد انگلیسی که به دلیل حمله صرع به کما رفته بود، در ‌آغوش مادرش به دنیا بازگشت.

این نوزاد هنگام به دنیا آمدن وضع جسمانی مساعدی داشته، ولی چند روز بعد از مرخص شدن از بیمارستان، دچار حمله صرع شده و به کما می‌رود.

پزشکان امیدی به زنده‌ماندن او نداشتند و از والدین می‌خواهندکه تلاش بیهوده نکنند. مادر این نوزاد می‌گوید: من می‌‌دانستم فرزندم زنده خواهد ماند و به زنده ماندن او امیدوار بودم.

روزهای اول اجازه بغل‌کردن او را نداشتم و فقط می‌توانستم دستان و پاهایش را لمس کنم، اما پس از چند روز او را در آغوش گرفتم و سعی کردم پوست صورتم را به او نزدیک کنم.

این در آغوش گرفتن‌‌ها دو روز تکرار شد تا این که در روز دوم علائم ظاهری فرزندم تغییر کرد و پزشکان پس از بررسی علائم اولیه‌‌اش اعلام کردند که به هوش آمده است.

پزشکان اعلام کرده‌اند که وضع جسمانی این نوزاد رو به بهبود است و همانند یک نوزاد سالم رشد خواهد کرد.

آوید طالبیان -‌ جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.