معدن حلقه گمشده صادرات غیر نفتی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ جمعه ۱۲م آبان ۹۱،

با توجه به معادن ومنابع عظیم معدنی در ایران باید با برنامه ریزی رقیق و استخراج آن کشور را به بازارهای جهانی هدایت کرد.

فاطمه آقامیری کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران گفت: یکی از اهداف مهم اقتصادی ایران  افزایش صادرات محصولات غیر نفتی است که معدن یکی از این مؤلفه ها به شمار می رود.

وی گفت: ثروت پایان ناپذیر معدن نقش کلیدی در اقتصاد ملی دارد به طوری که با صادرات مواد اولیه و خام معدنی می توان زمینه های حضور ایران را در بازارهای جهانی فراهم کرد.

آقامیری به بخشی از اصول صنعت معدن اشاره کرد و گفت: این صنعت نیاز به مدیریت راهبردی دارد چراکه مدیریت راهبردی در این عرصه سبب کشف معادن جدید و استفاده اولیه مناسب از معادن اکتشافی می شود.

وی تأکید کرد: حمایت از فعالان عرصه معدن سبب حفظ این سرمایه ملی شده و زمینه های توسعه متوازن صنایع وابسته به معدن را در کشور فراهم می کند.

آقامیری به لزوم هماهنگی فعالان این عرصه اشاره کرد و گفت: برای موفقیت در عرصه معدن نیازمند هماهنگی بین انجمن ها تشکل ها مراکز تحقیقاتی و تخصصی و مالک نظران این حوزه هستیم. به دلیل اینکه حوزه معدن نیازمند تقاضاست.

وی تصریح کرد: میزان استخراج مواد معدنی در سال قبل ۳۴۰ میلیون تن بوده که تا پایان برنامه پنجم توسعه باید این میزان به ۵۷۰تن برسدو با توجه به اینکه تعداد فعالان این عرصه در سال ۹۰نسبت به سالهای قبل ۱۳درصد افزایش داشت می توان به رسیدن به این سطح استخراج امیدوار بود.

این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: با توجه به میزان زیاد فارغ التحصیلان مهندسی معدن می توان از این فرصت برای کشف معادن جدید اقدام کرد و صادرات مواد معدنی را افزایش داد./ک


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.