معروفترین کلاه‌ها در دنیا

در طول تاریخ کلاه‌های متفاوتی به عنوان پوشش سر افراد در نقاط مختلف دنیا مورد استفاده قرار گرفت است. از کلاه “فز” مراکشی تا کلاه گاوچران‌های آمریکایی جزء کلاه های پرطرفدار به حساب می آیند.

باشگاه خبرنگاران: کلاه به پوششی برای سر اطلاق می شود که از سالهای بسیار دور در بین انسان ها رواج داشته است. در طول تاریخ انسان ها از کلاه هایی متفاوت با جنس، رنگ و طرح های مختلف استفاده می کردند. میزان دارایی، رتبه علمی و اجتماعی بر روی نوع کلاه نیز موثر بوده است. در این مطلب شما را با تعدادی از کلاه های معروف در طول تاریخ آشنا می کنیم.

فز

این کلاه استوانه ای شکل در قرن ۱۷ میلادی در کشور مراکش برای اولین بار تولید شد. این کلاه قرمز رنگ با یک آویز مشکی بر بالای خود به سرعت در کشورهای مختلف طرفداران زیادی را پیدا کرد. امپراتوری عثمانی، کشورهای مسلمان نشین جنوب شرق آسیا و بعضی از ساکنین اروپایی از این کلاه استفاده می کنند. امروزه نیز این کلاه همچنان در کشورهای مختلف، خصوصا کشورهای عربی و اسلامی طرفداران خاص خود را دارد.

Bowler

این کلاه در قرن ۱۹ میلادی و اوایل قرن بیستم در کشور انگلستان مورد استفاده قرار می گرفت. نکته جالب در مورد این کلاه این بود که در اکثر نقاط انگلستان به غیر از شهر لندن به سر کردن این کلاه به این معنا بود که شما یک گارسون و یا مستخدم در رستوران ها و یا خانه های اشرافی هستید. در شهر لندن به سر کردن این کلاه این معنی را داشت که شما احتمالا یک وکیل، بانک دار و یا فعال بازار بورس هستید.

کلاه بره

این کلاه به صورت سنتی در کشور فرانسه تولید می شده است و به نوعی یکی از نمادهای این کشور به حساب می آید. از دوران جنگ دوم جهانی به این طرف کلاه بره به عنوان نشانه نیروهای نظامی ویژه به کار می رود و عمدتا این نیروها از کلاه های بره که به کلاه کج نیز معروف است استفاده می کنند. امروزه مردان و زنان بسیاری نیز از این کلاه در رفت آمدهای روزمره خود استفاده می کنند.

Sombrero

عاشقان فیلم‌های وسترن مسلما با این کلاه آشنایی دارند. این کلاه حصیری مخصوص بومیان کشور مکزیک بوده و برای حفاظت کردن سر و صورت این افراد از آفتابهای شدید آن منطقه به کار می رود. این کلاه دارای طول نسبتا زیادی است و روی صورت شخص را می پوشاند.

Top Hat

این کلاه به نوعی برای سال‌ها به عنوان کلاه آداب دانی در جهان غرب به حساب می آمد و معمولا توسط مردان در مراسمات بسیار رسمی به سر گذاشته می شد. این کلاه اولین بار در دوران ریاست جمهوری آبراهام لینکن ، ریس جمهور آمریکا مورد استفاده واقع شد. تا سالهای میانی قرن بیستم نیز این کلاه مورد استفاده بسیاری از ثروتمندان و اشخاص سیاسی قرار می گرفت.

کلاه گاوچرانی

این کلاه شاید با نام هایی همچون گاو چرانی، اسب، غرب وحشی، اسلحه و سینمای وسترن گره خورده باشد. این کلاه با شکل خاص خود از سالهای قرن ۱۷ و ۱۸ به این سو عمدتا توسط گاوداران در بخش های غربی آمریکا به سر گذاشته می شود به نوعی به نمادی از فرهنگ و تاریخ بخشی از آمریکا تبدیل شده است.

کلاه بیسبال

این کلاه را می توان پرطرفدارترین و در عین حال معروفترین کلاه در حال حاضر دانست. این گونه از کلاه ها اولین بار در جریان بازی بیسبال مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن در نقاط مختلف دنیا توسط کودکان و جوانان و حتی سالمندان مورد استفاده قرار گرفت. سادگی طرح و زیبایی ظاهری از جمله دلایل موفقیت این طرح از کلاه است.


پایگاه خبری تحلیلی ممتاز | Momtaz News

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.