«معماری غربی بدون مؤلفه‌های شرقی اختلال‌آفرین است»

گردآوری توسط گروه عمران ممتازنیوز

http://www.bananews.ir/یک کارشناس حوزه‌ی معماری و شهرسازی معتقد است، معماری‌های تازه باید به سمتی بروند که با هویت فرهنگی و ملی سنخیت داشته باشد.

به گزارش ممتاز : مهدی حمزه‌نژاد در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تاکید بر لزوم تطابق معماری‌های تازه با ارزش‌ها و سنت‌های جامعه گفت: این تطابق می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌ها جلوگیری کند. ورود معماری غربی به زندگی شهری‌، بدون در نظر گرفتن مولفه‌های زندگی شرقی سبب به وجود آمدن اختلالات ارزشی می‌شود و نظام فرهنگی ناهماهنگی را به وجود می‌آورد.

او افزود: معماری‌های قدیمی از فرهنگ جامعه تاثیرپذیرفته‌اند. حفظ نشانه‌های این فرهنگ و هویت تاریخی باید در معماری‌ها و ساخت و سازهای تازه هم تداوم پیدا کند.

حمزه نژاد در ادامه به نقش دانشگاه‌ها در این زمینه اشاره و اظهار کرد: اگر در دانشکده‌های معماری به صورت تخصصی کارشناسانی را تربیت کنیم به لزوم تطابق معماری با فرهنگ و سنت مردم و جامعه واقف باشند و سازه‌هایی همسو با هویت این سرزمین طراحی کنند‌، می‌توانیم امیدوار باشیم که معماری ایران در مسیر درست خودش قرار بگیرد.

اوادامه داد: دانشکده‌های معماری ما در حال حاضر در وضعیت تجربه قرار دارند با توجه به گرایش‌های متنوع این رشته‌، هنوز نتوانسته‌ایم این مساله را به صورت کلی، بین استادان و دانشجویان معماری نهادینه کنیم.

این کارشناس معماری در پایان دربارهٔ‌ی حفظ معماری‌های قدیمی گفت: نمی‌توان در این مورد حکم یکسان داد و باید به صورت موردی به این مساله رسیدگی شود. گاهی مسائل اقتصادی و ساختار اجتماعی یک منطقه حکم می‌کند که معماری‌های تازه جایگزین نماهای قدیمی شوند و نمی‌توان تنها به خاطر بعد زیبایی شناسانه یک اثر در مورد آن قضاوت کرد.

– ممتاز، خبرها صنعت ساختمان کشور، عمران – معماری – شهرسازی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.