مقامات روزانه چقدر حق ماموریت می‌گیرند؟

۱۶م آذر ،

ممتازنیوز: کمبود منابع مالی کشور دامن «حق ماموریت» مقامات و کارکنان دولت و مجلس را هم گرفت. روز قبل نمایندگان مجلس شورای اسلامی فوریت طرحی را بررسی کردند که در راستای تصویب آن بنا بود حق ماموریت کارکنان مجلس و دولت ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. طرحی که ظاهرا بنا بود برای صرفه‌جویی در هزینه‌های کشور به تصویب برسد اما نمایندگان به فوریت بررسی شدن آن رای منفی دادند اما شاید بد نباشد که ببینیم حق ماموریت مقامات و مدیران مجلس و دولت برای سفرهای خارجی چقدر است.

طرحی در راستای کاهش هزینه‌ها

به نوشته روزنامه آرمان روز قبل نیره اخوان نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد طرح دو فوریتی برای الحاق یک تبصره به ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری را ارائه داد. طرحی که ۶۴ نماینده آن را امضا کرده بودند و بنا بود براساس آن حق ماموریت سفرهای خارجی به ۵۰ درصد کاهش پیدا کند. موافقان فوریت این طرح معتقد بودند که کاهش ۵۰ درصدی حق ماموریت در راستای کمبود منابع مالی و کاهش سفرهای غیرضروری است که می‌تواند جزء اقدامات خوب مجلس باشد. عوض حیدرپور نماینده شهرضا نیز در همین ارتباط گفت: کسانی‌که به ماموریت‌های خارجی می‌روند، حقوقشان را دریافت کرده و هزینه رفت و آمد هتلش نیز با سازمان مربوطه می‌باشد لذا دیگر لزومی ندارد که حق ماموریت دریافت کند. تصویب این طرح یک کار انقلابی در راستای صرفه‌جویی، کاهش هزینه‌ها و اطاعت از رهبری است.

شأن نمایندگان را پایین نیاورید

اما مخالفان استدلال دیگری داشتند. از جمله آنکه منصور حقیقت‌پور نماینده اردبیل با بیان اینکه شأن نمایندگان جمهوری اسلامی در سایر کشورها باید حفظ شود، گفت: ما کشور فقیری نیستیم که بخواهیم اینگونه رفتار کنیم. مامورانی که از جمهوری اسلامی ایران عازم ماموریت می‌شوند باید شئوناتشان رعایت شود. وی افزود: به عنوان مثال خلبانی که به دیگر کشورها سفر می‌کند و در هتلی اقامت دارد که سایر خلبان‌ها نیز در آنجا می باشند نباید در مضیقه قرار بگیرد. باید جلوی بعضی از کارهای نادرست را در خارج از کشور بگیریم که دچار کج‌روی نشوند.

مخالفت مجلس با فوریت کاهش حق ماموریت

اما با وجود بحث‌های صورت گرفته در جلسه روز قبل مجلس شورای اسلامی در نهایت نمایندگان با ۸۶ رای موافق، ۶۸ رای مخالف و ۳۲ رای ممتنع با دو فوریت این طرح و با ۴۳رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۱۷ رای ممتنع با یک فوریت این طرح مخالفت کردند و بر این اساس طرح مذکور به صورت عادی در مجلس بررسی خواهد شد. البته با توجه به حجم بالای طرح‌های یک فوریتی و دو فوریتی موجود در دستور کار مجلس بعید به نظر می‌رسد که بررسی و تصویب این طرح به عمر مجلس نهم هم قد بدهد!

مسئولان صرفه‌جویی را تنها برای مردم مفید می‌دانند

زهره طبیب‌زاده نماینده مردم تهران با انتقاد از رأی ندادن نمایندگان به فوریت طرح کاهش ۵۰ درصدی حق ماموریت مسئولان گفت: گویا صرفه‌جویی تنها برای مردم خوب و مفید است و متاسفانه برای مسئولان کشور اینطور نیست و هرگونه امکاناتی در اختیار آنان قرار داده می‌شود. گذشتن از ۵۰ درصد از حق ماموریت کمترین اقدامی است که یک نماینده در شرایط خاص اقتصادی کشور می‌تواند انجام دهد در غیر این صورت ما چگونه می‌توانیم ادعا کنیم که از منش حضرت امام(ره) پیروی می‌کنیم و معتقدیم که باید علی‌(ع)وار زندگی کرد. ما در شعار، فریاد حمایت از مستضعفان را سر می‌دهیم و به عنوان نمونه می‌بینیم در بسیاری از نطق‌های مجلس از وضعیت فعلی اقتصاد و اشتغال کشور گلایه می‌شود اما متاسفانه زمانی که پای عمل به این شعارها و گذشت کردن و کوتاه آمدن از بخشی از حقوق خودمان به میان می‌آید شعارها را فراموش می‌کنیم. وی افزود: این طرح توسط من و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهیه شده بود و هدف این بود که مردم احساس کنند در شرایطی که مردم در مضیقه قرار دارند نمایندگان آنان نیز این کمبودها و مشکلات را احساس می‌کنند و از قسمتی از حقوقی که قانون برای آنان در نظر گرفته گذشت می‌کنند.

حق ماموریت مقامات چقدر است؟

اما شاید سوال اصلی اینجا باشد که میزان حق ماموریت خارجی مقامات دولت و مجلس چقدر است؟ محسن نریمان نماینده سابق مجلس در همین ارتباط به آرمان گفت: اصولا نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای ماموریت‌های داخلی خود حق ماموریتی دریافت نمی‌کنند اما برای ماموریت‌های خارجی به آنان حق ماموریت پرداخت می‌شود. وی در ارتباط با میزان حق ماموریت سفرهای خارجی نیز گفت: نمایندگان مجلس طی ۱۶ سال قبل برای هر روز ماموریت ۱۳۰ دلار حق ماموریت دریافت می‌کردند و این رقم طی سال‌های قبل ثابت بوده است. براساس شنیده‌ها ظاهرا مدیران ادارات نیز برای هر روز ماموریت طی سال‌های قبل ۶۵ دلار دریافت می‌کردند. ظاهرا این حق ماموریت میان مجلس و دولت یکسان است و تغییری طی سال‌های قبل در آن صورت نگرفته است. بر این اساس با احتساب نرخ دلار به ۲۵۰۰ تومان نیز مقامات حدودا روزانه ۳۲۵ هزار تومان و مدیران روزانه ۱۶۲هزار و ۵۰۰ تومان حق ماموریت دریافت می‌کنند.

حجم بالای سفرهای خارجی دولت

مهرماه سال جاری بود که سفر سالانه رئیس‌جمهور به نیویورک خبرساز شد. اما این خبرسازی از حیث دیگری صورت گرفت که آن هم تعداد همراهان رئیس‌جمهور در این سفر بود. سفر یک هفته‌ای رئیس‌جمهور به نیویورک براساس آنچه رسانه‌ها اعلام کردند با ۱۵۰ همراه بود که با فاکتور گرفتن خانواده رئیس‌جمهور از سفرکردگان به آمریکا رقم روزانه ۳۲۵ هزار تومان حق ماموریت آن هم برای یک هفته رقم قابل توجهی خواهد شد. کمی آنطرف‌تر وزرای دولت نیز ظاهرا از سفرهای خارجی بدشان نمی‌آید. با این حال نمایندگان با کاهش حق ماموریت مقامات مخالفت کردند و ظاهرا اصلاح قانون انتخابات را دارای اولویت بیشتری دانستند! البته غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز روز قبل در سخنانی گفته بود دولت که برای پرداخت اضافه کار و حق ماموریت کارمندان مشکل دارد چگونه می‌خواهد حق‌الزحمه سفرهای خارجی را بپردازد؟


.
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.