مقامات سعودی صدای مردم را بشنوند/ تصمیم اشتباه منطقه را بحرانی می کند

به گزارش خبرنگار مهر، رامین مهمانپرست در جلسه هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که امروز سه شنبه در محل وزارت خارجه برگزار شد، در پاسخ به سئوالی در خصوص سفر کوفی عنان به تهران و ارتباط آن با اظهارات وزیر خارجه مبنی بر دعوت از مخالفان بشار اسد برای میانجیگری تهران اظهار داشت: تحولات سوریه و منطقه حکم می کند که ما با رایزنی و مشورت بهترین راه حل را برای تحقق مطالبات مشروع مردم با اجازه دادن دولت این کشور برای برداشتن گام های لازم دنبال کنیم.

وی اضافه کرد: ما از ابتدا بر توقف خشونت ها و عدم مداخله کشورها در مسئله داخلی سوریه اصرار داشتیم و همچنین اقدام کشورهایی که سعی می کنند از گروه های مسلح و اقدامات مسلحانه حمایت کنند را مسیر اشتباه می دانیم.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت خارجه عنوان کرد: شرط تحقق وضعیت مطلوب در سوریه این است که فضای مناسب برای گفتگو بین طرفین ایجاد شود و در این راستا باید اقدامات مسلحانه متوقف شود.

نقش انکار ناپذیر ایران در حل بحران ها

وی خاطر نشان کرد: ایران در حل و فصل بحران های منطقه ای نقش انکارناپذیر داشته است و در بحث سوریه نیز همه تلاش خود را تا کنون کرده ایم و آمادگی داریم از ظرفیت های خود استفاده کنیم.

مهمانپرست ابراز امیدواری کرد که خواسته های مخالفین سوریه بدون تحمیل فرمول خارجی مطرح شود.

موضع ما شفاف است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که در رابطه با موضع گیری برخی کشورها از جمله روسیه نسبت به سرکوب معترضان توسط عربستان و اقدامات وزارت خارجه ایران در این رابطه، سئوال کرد اظهار داشت: موضع ما شفاف و روشن است، ما در مذاکرات دوجانبه با طرف ها و نیز هر اجلاس یا فرصتی که بتوانیم دیدگاه های خود را در میان می گذاریم و نسبت به اقدامات نادرست تذکر می دهیم، آنها را دعوت به راه درست می کنیم و در این رابطه از ظرفیت ها استفاده خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: برای حل بحران ها رفتار درست و مدبرانه لازم است و هر تصمیم اشتباه در سرکوب مردم وضعیت منطقه را بحرانی تر خواهد کرد.

دستیار ویژه وزیر خارجه گفت: ما از همه اقدامات لازم در دستگاه سیاست خارجی استفاده می کنیم تا وضعیت منطقه به سمت بحران پیش نرود.

مقامات عربستان صدای مردم را بشنوند

مهمانپرست در پاسخ به سئوال دیگری در رابطه با افزایش فشارها بر شیعیان در عربستان گفت: بیداری اسلامی یک فضای جدیدی ایجاد کرده است و توصیه ما به کشورها این است به جای سرکوب، خواسته های مشروع و صدای مردم را بشنوند و هر نوع اقدام غیر مسالمت آمیز بحران پیچیده تری ایجاد خواهد کرد.

مهمانپرست گفت: امیدواریم مقامات عربستان ضمن شنیدن صدای بخشی از مردم خواسته آنان را دنبال کنند چرا که سرکوب و دستگیری مشکلات را پیچیده تر می کند کما اینکه در بحرین نیز ما شاهدیم متاسفانه مداخلات عربستان ادامه دارد.

جزئیات سفر صالحی به امارات

خبرنگاری در رابطه با سفر وزیر خارجه به امارات و ارتباط آن با تحولات سوریه سئوال کرد که مهمانپرست با بیان اینکه سفر وزیر خارجه در هنگام بازگشت وی از توکیو صورت گرفته است، گفت: در این فرصت آقای صالحی دیدارهایی با مقامات اماراتی در رابطه با روابط دو جانبه، همکاری تجاری و وضعیت اقتصادی ایرانیان مقیم امارات داشت و در خصوص تحولات منطقه نیز صحبت شد.

دیدارها مثبت باشد زمان  مکان نشست بعدی تعیین می شود

وی در رابطه با دستور کار ایران در مذاکرات آتی معاونین مسئولان مذاکره کننده ایران و ۱+۵ گفت: طبق توافقی که در مسکو صورت گرفت قرار بر این بود که کارشناسان فنی دو طرف در استانبول مذاکرات را دنبال کنند. بر این اساس در دیدار معاونین تیم مذاکره کننده ابعاد سیاسی مذاکرات ارزیابی می شود و چنانچه جمع بندی مذاکرات ۳ مرداد مثبت باشد و بتواند دستور کاری برای ادامه مذاکرات داشته باشد نسبت به تعیین زمان و مکان مذاکرات بعدی تصمیم گرفته می شود و قبل از آن نیز احتمالا تماسی بین آقای جلیلی و خاتم اشتون دنبال خواهد شد.

هوشیاری و حضور مردم ضامن استقلال کشورها

خبرنگاری در رابطه با سفر هیلاری کلینتون به مصر و سرزمین های اشغالی سئوال کرد که مهمانپرست، گفت: بیداری اسلامی آمریکایی ها را نگران کرد. آنها عادت به افرادی داشتند که وابستگی را به استقلال کشورشان ترجیح دهند. بر این اساس آنها همچنان تلاش می کنند دیدگاه های خود را تحمیل کنند که هوشیاری و درایت مقامات سیاسی کشورها و حضور گسترده مردم در صحنه ضامن استقلال کشورها خواهد بود.

به عواقب کارشان بیاندیشند

یکی دیگر از خبرنگاران به اظهارات وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه هر تصمیم اشتباه در سوریه فاجعه ای دامن گیر به دنبال دارد، سئوال کرد و پرسید  این هشدار تا چه اندازه جدی است که مهمانپرست در پاسخ گفت: بحث سوریه بحثی مهم است. اینکه همه نگران توطئه ها باشیم امری طبیعی است و همه باید نگران دخالت خارجی در سوریه باشند چون ثبات سوریه می تواند ثبات منطقه را به دنبال داشته باشد و کشورهای مختلف که به فکر مداخله در سوریه هستند باید به عواقب این اقدامات بیندیشند. هر گونه اقدام تروریستی به گسترش تروریست در منطقه منجر می شود.

در حال بررسی جدی هستیم

خبرنگاری در رابطه با اظهارات یکی از مقامات انگلیسی مبنی بر اینکه آنها موفق شده اند در دستیابی ایران به سلاح های هسته ای وقفه ایجاد کنند سئوال کرد که مهمانپرست گفت در رابطه با اظهارات برخی مقامات انگلیسی پیرامون فعالیت های هسته ای ایران به صورت جدی در حال بررسی هستیم چنانچه مشخص شود این اظهارات مستند است نشاندهنده دخالت انگلیس در مسائل داخلی ما و ایجاد فتنه انگیزی در منافع ملی ماست که از مسیر حقوقی خود دنبال می شود.

نشانه هایش را می بینید

خبرنگار بلومبرگ در رابطه با هدف قرار گرفتن یک قایق در خلیج فارس توسط ناو آمریکایی سئوال کرد و گفت برخی رسانه های خارجی شیطنت کردند و گفتند این قایق متعلق به ایران بوده است، موضع شما در این رابطه چیست؟ که مهمانپرست در پاسخ گفت: بحث اولویت منطقه جزو اولویت های نظام ماست و همه توانایی کشورهای منطقه باید برای برقراری امنیت و ثبات به کار گرفته شود.

وی یادآور شد: اینکه معتقدیم حضور نیروهای خارجی در منطقه عامل بی ثباتی است نشانه هایش را می توان در این نوع اقدامات دید. ما توصیه می کنیم اقدام تحریک کننده انجام نشود و فعالیت هایی که ثبات منطقه را به هم می زند دنبال نکنند.

عربستان هنوز همراهی نکرده

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی در رابطه با وضعیت اعزام هیات کنسولی و حقوقی به عربستان برای پیگیری موضوع اعدام برخی اتباع ایرانی در این کشور گفت: هنوز متاسفانه موفق به دریافت ویزا برای هیات خود نشده ایم و عربستان تا کنون همراهی نکرده است و این انتظار عمومی ملت ما را برای پاسخگویی به اقدام غیر انسانی نسبت به اتباع ایران را بالا می برد امیدواریم عربستان در اسرع وقت با ارائه ویزا و پاسخ مثبت اجازه دهد هیات ما برای پیگیری وضعیت زندانیان ایرانی و پی جویی علت اعدام برخی از آنان عازم عربستان شود.

توصیه به دولت میانمار

خبرنگاری در خصوص نسل کشی مسلمانان در میانمار سئوال کرد که مهمانپرست در پاسخ گفت: متاسفانه اقدامات ناخوشایندی در میانمار در حال رخ دادن است که منجر به کشته شدن برخی مسلمانان شده است. وزارت خارجه توصیه جدی دارد که دولت میانمار به حقوق اقلیت ها توجه کند چرا که جامعه مسلمانان در میانمار غیر قابل انکار هستند و باید از حقوق خود برخوردار شوند.

دستیار ویژه وزیر خارجه تاکید کرد که سازمان های بین المللی از جمله سازمان های حقوق بشری و نیز سازمان همکاری اسلامی باید اتفاقات میانمار را بررسی کرده و اقدامی جدی برای توقف اقدامات صورت گرفته در این کشور داشته باشند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سئوالی در رابطه با امنیت خلیج فارس و انرژی گفت: امنیت خلیج فارس باید پابرجا باشد و توانایی نظامی کشور ما در برقراری امنیت منطقه جنبه بازدارندگی دارد.

مهمانپرست در آغاز این نشست خبری فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را پیشاپیش تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که بهره مناسب از این ماه گرفته شود.


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.