ملاقات وزیر علوم و فناوری عراق با رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا به نقل از سازمان اسناد و کتابخانه ملی در این ملاقات که جمعی از مشاوران و مدیران وزیر علوم عراق را همراهی می کردند، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی اظهار داشت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی با داشتن بیش از ۷ میلیون و ۵۰۰هزار منبع کتابی و غیر کتابی و ۸۰۰ میلیون برگ سند از نظر کیفیت منابع و ساختمان رتبه اول در منطقه را دارد.

صلاحی با ارائه آماری از نسخ خطی، چاپ سنگی و اسناد غیردولتی موجود در سازمان عنوان کرد: این اسناد به غنای بیشتر کتابخانه ملی برای خدمات رسانی به پژوهشگران کمک می کند.

وی به جمع آوری همه پایان نامه های موجود در کشور از مهرماه آتی اشاره کرد و افزود: سازمان با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی از مهر ماه همه پایان نامه های مقاطع ارشد و دکتری را جمع آوری و ساماندهی می کند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بخش دیگری از سخنان خود وظیفه کتابخانه ملی را حفاظت از میراث بشری دانست و افزود: همه تلاش ما صیانت از نسخ خطی در منطقه به زبان فارسی، عربی و زبان های دیگر است و در این مسیر تجارب خود را در اختیار کشورهای دوست و همسایه قرار می دهیم.

وی طراحی نرم افزار جامع کشورهای منطقه در زمینه کتابداری در آینده ای نزدیک و برگزاری دوره های آموزشی برای کارشناسان کتابداری و آرشیوی منطقه را از فعالیت های سازمان در سطح بین المللی برشمرد و ادامه داد: هفته آینده نیز کارشناسانی از کشور عراق برای دوره مرمت اسناد و آرشیو به ایران می آیند و میهمان سازمان هستند.

این مقام مسوول همچنین از آمادگی برای در اختیار قراردادن تجارب فرهنگی و نسخ خطی و آموزشی ایران به کشور دوست و برادر عراق خبرداد.

صلاحی در این نشست وزیر علوم و فناوری عراق را به عضو افتخاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد و گفت: السامرائی زین پس می تواند از همه خدمات ویژه پژوهشی که در اختیار سایر محققین قرار می گیرد، استفاده کند.

‘عبدالکریم علی السامرائی’ وزیر علوم و فناوری عراق نیز در سخنانی ضمن تشکر از استقبال گرم سازمان، این دیدار را ملاقات بسیار مهم خواند و گفت: ما به طور جد به دنبال گسترش روابط فی مابین در همه زمینه ها به خصوص علمی هستیم.

وی از اعلام آمادگی سازمان برای ارائه خدمات و تجارب آموزشی و کتابداری تشکر کرد و ادامه داد: به امید اینکه دیدارهایی از این دست سبب روشن شدن افق های دوردست علمی و فرهنگی بین دو کشور ایران و عراق شود.

فراهنگ**۹۱۷۳**۱۵۸۸

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۲۱۴۶۷


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.