ملت ایران از تحقیری تاریخی آزاد شد

روز خوب آزادی؛

ملت ایران از تحقیری تاریخی آزاد شد

 

یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ساعت ۱۵:۵۵

به گزارش جوان، یگانه مرجع دینی جهان تشیع در اعتراض به یک تحقیر تاریخی و سیاسی تبعید شدند. اما پس از ۱۵ سال صبر و استقامت یک ملت نه تنها پیروزی نهایی ملت رقم خورد که ننگ تاریخی کاپیتولاسیون نیز برای همیشه از سر این سرزمین پاک شد. ۲۳ اردیبهشت سی و سومین سالگرد لغو قانون کاپیتولاسیون است.

چهارم آبان سال ۱۳۴۳بودکه امام خمینی (ره) در اعتراض به تصویب قانون حق قضاوت کنسولی سخنرانی شجاعانه ای کرد. در آن سخنرانی بودکه فرمودند :« دولت با کمال وقاحت از این امر ننگین طرفداری کرد، ملت ایران را از سگ‌های آمریکایی پست‌تر کردند. اگر چنانچه کسی یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد، بازخواست از او می‌کنند؛‌اگر شاه ایران یک سگ آمریکایی را زیر بگیرد بازخواست می‌کنند؛ و اگر چنانچه یک آشپز آمریکایی شاه ایران را زیر بگیرد، مرجع ایران را زیر بگیرد، بزرگترین مقام ایران را زیر بگیرد، هیچ کس حق تعرض ندارد». 

و پس از آن بودکه در سیزدهم آبان همان سال امام به تبعید محکوم شدند و شبانه تنها مرجع شیعیان، از سرزمین مادری خود بیرون رانده شد. اما هجرت ۱۴ ساله امام و پس از آن ثمره پیروزی انقلاب امام خمینی لغو کاپیتولاسیون بود در ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸. 

به پیشنهاد هیات وزیران و تصویب شورای انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸ حق کاپیتولاسیون و امتیازات و ملحقات آن برای همیشه لغو شد و تاریخ ایران از سنگینی یک تحقیر سیاسی رها شد.


جوان آنلاین – آخرین عناوین سیاسی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.