ممنوعیت‌هایی برای زنان مبتلا به دیابت بارداری!

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز: زنان باردار و همچنین زنان مبتلا به دیابت بارداری از مصرف نوشابه و غذاهای آماده اجتناب کنند.

نسرین یادگاری کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان مرکزی در گفت‌وگو با ایسنا، دربارهٔ دیابت دوران بارداری اظهار داشت: زنانی که در زمان بارداری مبتلا به دیابت می‌شوند باید مانند اشخاص دیابتی رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه “این نوع دیابت در دوران بارداری ظاهر و با تولد نوزاد رفع می‌شود”، افزود: خانم‌هایی که دچار دیابت بارداری می‌شوند به طور طبیعی نباید بیشتر از ۸ تا ۱۲ کیلوگرم وزن اضافه کنند، اما خانمی که قبل از بارداری دچار چاقی بوده است باید اضافه وزن را بیشتر کنترل کند و حداقل افزایش وزن بین ۵ تا ۶ کیلوگرم را داشته و بیشتر از این نباید اضافه وزنی اتفاق افتد.

یادگاری در خصوص رژیم غذایی این گروه از دیابتی‌ها گفت: در صورتی که خانم باردار دیابتی، وزن طبیعی داشته باشد می‌تواند در طول روز از انواع میوه‌ها و سبزیجات استفاده کند اما از قندهای ساده‌ای که در مواد غذایی مختلف است کاملا پرهیز کنند، شیر و لبنیات را در وعده خود به ویژه صبحانه بگنجانند و از غذاهای آماده اجتناب کنند. در واقع یک رژیم مناسب برای دیابت بارداری نیز شامل مصرف غذاهای سالم و پرهیز از مصرف غذاهای چرب، پر نمک و یا حاوی شکر است.

وی اضافه کرد: به این گروه از زنان باردار پیشنهاد می‌شود که انواع مواد فیبر دار را در رژیم خود بگنجانند و در مقابل، مصرف چربی‌های اشباع شده و نیز اسید چرب ترانس را به حداقل برسانند و به جای آنها از چربی‌های غیر اشباع مفید نظیر امگا۳، امگا۶ و روغن زیتون بهره‌مند شوند.

این کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه “به جای مواد غذایی حاوی کربوهیدرات ، از انواع غلات سبوس‌دار استفاده شود”، اظهار کرد: زنان مبتلا به دیابت بارداری با صرف غذایی که حاوی فیبر و سبوس می باشند می‌توانند قند خون بعد از غذا را کاهش دهند.

وی یادآوری کرد: به سبب اینکه دوران بارداری، دوران مهمی است و رژیم غذایی صحیح در این دوران به سبب رشد و سلامت نوزاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است یک مادر باردار که دچار دیابت بارداری شده‌ است باید حتما تحت نظر یک متخصص تغذیه، از یک رژیم غذایی سالم و مناسب استفاده کند.

وی تاکید کرد: همه اشخاص به ویژه این گروه به هیچ عنوان از نوشابه حتی نوشابه بدون قند استفاده نکنند چرا که نوشابه حاوی اسید سولفوریک بالا است و سبب می‌شود جذب کلسیم در بدن انجام نشود. به لحاظ اینکه در دوران بارداری کلسیم از استخوان‌های مادر برداشته می‌شود و صرف رشد و تغذیه جنین می‌شود، مصرف نوشابه به مادر و همچنین جنین آسیب می‌رساند و مصرف آن نه تنها برای زنان باردار دیابتی بلکه اشخاصی که دیابت ندارند نیز ممنوع است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.