ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از سخنرانی تا اجرا / ۱۰ روز تا اجرای پر ابهام

به گزارش خبرنگار مهر،طرح ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده برای اولین بار در اواخر دهه ۷۰ از سوی مسئولان محیط زیست وقت مطرح و کارکارشناسی روی آن انجام شد اما به دلیل اینکه هیچگاه امکان اجرایی کردن آن با توجه به وجود ۳ میلیون خودرو و موتور سیکلت وجود نداشت،اجرایی نشد.
با گذشت نزدیک به یک دهه اززمزمه های ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده، علی محمد شاعری قائم مقام سازمان محیط زیست بار دیگر موضوع ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در تهران و هفت کلانشهر را اعلام کرد.

به گفته وی سن فرسودگی خودروهای شخصی و کامیون‌ ها و کشنده‌ ها از ۲۵ به ۲۰، وانت بارها از ۲۰ به ۱۵، مینی ‌بوس از ۱۵ به ۱۰، میدل باس و اتوبوس ‌های برون شهری از ۱۵ به ۱۲ و اتوبوس‌ های شهری و موتورسیکلت ‌ها از ۱۰ به ۸ سال کاهش یافته است اما سن فرسودگی تاکسیها همچنان ۱۰ سال باقی مانده است.

در روزهای نخست این اعلام نظر با وجود رسانه ای شدن این موضوع، مسئولان این امر را جدی نگرفته و آن را همانند برخی اظهار نظرهای مطرح شده گذشته می دانستند. اما هنوز روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه سپری نشده بود که این بار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر از اجرای این قانون با همکاری استانداری ها و نیروی انتظامی خبر داده است و گفته است:

وظیفه پلیس جمع آوری خودروهای فرسوده نیست

در این میان اما اولین واکنش را نسبت به موضوع ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده نیروی انتظامی اعلام کرد. فرمانده نیروی انتظامی وظیفه این نیرو را جمع آوری خودروی فرسوده از سطح شهرها ندانست و مخالفت پلیس با این مصوبه را اعلام کرد.

سردار احمدی مقدم در این باره با اعلام اینکه در سال گذشته تنها ۲۰۰ هزار خودروی فرسود در کشور از رده خارج شد که اگر این میزان به ۵۰۰ هزار خودرو می رسید طی ۳ سال تمامی خودروهای فرسوده از رده خارج می شد گفت:هر کاری نباید بر دوش پلیس واگذار شود چرا که پلیس را از ماموریت های اصلی برای مقابله با سارقان و مواد فروشان باز می دارد. به صلاح نیست که پلیس از ماموریت های اصلی باز بماند اما در صورت ابلاغ قانونی این موضوع را پیگیری می کنیم.

استانداری تهران موافق اجرای طرح/ برخوردها با طرح

البته برخلاف اعلام نیروی انتظامی، محمودی معاون استاندار تهران از اجرای این طرح در ابتدای تیرماه خبر داد و گفت: پلیس راهور موظف است از ابتدای ماه آینده با خودروهای فرسوده براساس جدول سنی ارائه شده برخورد کند و از تردد آنها جلوگیری شود. ضمن اینکه دوربین های پلیس در سطح شهر نیز خودروهای فرسوده را شناسایی و علاوه بر اعمال قانون از این طریق توقیف می شوند.

به گفته محمودی موتور سیکلت های فرسوده توقیفی نیزبه مراکز اسقاط تحویل داده شده و دیگر تحویل صاحبان نمی شوند.

شهرداری مخالف اجرای طرح

اگرچه پلیس همچنان مخالف اجرای این طرح از ابتدای نیرماه است. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نیز معتقد است این طرح قابلیت اجرایی ندارد. اطمینان دارم این مصوبه دولت قابلیت اجرا ندارد و غیر کارشناسی است و کسانی که آن را به تصویب رسانده اند مجبورند سکوت کنند و کاری به خیر و شر این مصوبه نداشته باشند و یا مصوبه شان را پس بگیرند.

وی تاکید کرد:چه کسی در شهر تهران و یا سایر شهرها می تواند خودروهای شخصی بالای ۲۰ سال را از زیر پای مردم بیرون بکشد و اجازه تردد به آنها در شهر ندهد. این تصمیم نشدنی است. وقتی می بینیم برای خروج هزار و ۲۰۰ مینی بوس فرسوده بالای ۳۰ سال از شهر اراده ای وجود ندارد و مسافران این مینی بوس ها به سختی جا به جا می شوند و صاحبان مینی بوس ها نیز دچار مشکل شده اند با اطمینان بیشتری نتیجه گیری می کنیم که این مصوبه غیر کارشناسی است و قابلیت اجرایی ندارد.

باز هم باید منتظر ماند و دید این بار این قانون که منجر به جلوگیری از تردد نزدیک به سه میلیون خودرو فرسوده در کشور می شود اجرایی می شود یا بار دیگر باید منتظر خروج لاکپشتی خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل عمومی بود.

 

 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.