مناطق مختلف لبنان ناآرام شد

همزمان باتلاش برای تصرف کاخ نخست وزیری

جهان > خاورمیانه
همزمان با ایجاد آشوب و اغتشاش در مرکز بیروت و حمله تشییع کنندگان رییس بخش اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان به کاخ نخست وزیری این کشور، دیگر مناطق لبنان نیز شاهد درگیری ها و ناآرامی هایی شده است.

به گزارش ایرنا از بیروت، از شهر شمالی طرابلس خبر می رسد که نیروهای امنیتی مقابل منزل نجیب میقاتی نخست وزیر لبنان مستقر شده اند تا از هرگونه هجوم احتمالی به آن جلوگیری به عمل آورند.

تعداد زیادی خمپاره به منطقه جبل محسن طرابلس (منطقه علوی نشین و موافق نظام سوریه) اصابت کرده که تاکنون اخبار از زخمی شدن یک فرد حکایت دارد؛ در مناطق مختلف طرابلس هم خودروهای زیادی در حال گشت زنی بوده و سرنشین های آنها تیر هوایی شلیک می کنند.

گزارش ها حاکی است که مسیر منتهی به طرابلس نیز مسدود شده است.

از جنوب لبنان نیز خبر می رسد که بزرگراه بیروت به صیدا شعله ور و مسدود شده است.

در شهر جنوبی صیدا نیز عده ای با تجمع در میدان ˈالنجمهˈ در مرکز این شهر، اقدام به آتش زدن لاستیک و بستن مسیر کرده اند.

بهیه حریری نماینده صیدا در مجلس و عضو فراکسیون المستقبل از مردم این شهر خواسته که به خانه های خود بازگردند.

نیروهای ارتش لبنان سعی در متفرق کردن تظاهرات کنندگان در صیدا و بازگشایی مسیرهای این شهر دارند.

از مرکز بیروت نیز خبر می رسد که درگیری ها همچنان ادامه داشته و در منطقه مدینه ریاضیه افرادی اقدام به بستن مسیر رفت و آمد مردم کرده اند.

سعد حریری رییس جریان المستقبل دقایقی پیش طی پیامی تلفنی از طرفدارانش که در حین تشییع جنازه وسام حسن رییس بخش اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان به ساختمان نخست وزیری این کشور حمله کردند، خواست که خیابان ها را ترک کنند.

با این وجود خیابانهای بیروت کماکان شاهد حضور طرفداران حزب المستقبل است.

از مناطق مرزی شرق لبنان با سوریه در منطقه مشاریع القاع هم خبر می رسد که ارتش لبنان با هجوم به اردوگاه آوارگان سوری، هشت تن از اعضاء ارتش آزاد سوریه (مخالف نظام این کشور) را دستگیر کرده و سلاح های آنها را مصادره کرده است.

شایان ذکر است فواد سنیوره نخست وزیر اسبق لبنان د رمراسم تشیع جنازه وسام حسن رییس بخش اطلاعات نیروهای امنیتی لبنانمردم را برای حرکت به سمت کاخ نخست وزیر تحریک کرده بود.

به دنبال این حوادث، حریری که در پاریس به سر می برد در پیامی، حادثه ترور رییس بخش اطلاعات نیروهای امنیتی لبنان را جنایتی بزرگ خواند و مدعی شد: ما خواستار خشونت نیستیم و می خواهیم که لبنان سالم، آزاد و دموکراتیک باقی بماند.

حریری از محافظان خود در لبنان خواست که در حفاظت از ساختمان نخست وزیری شرکت کنند و خطاب به طرفداران خود افزود: به این شکل نمی توان شخصیت وسام حسن را گرامی داشت و از شما می خواهم که به منازل خود بازگردید.

وی افزود: ما تنها خواستار سرنگونی مسالمت آمیز دولت نجیب میقاتی نخست وزیر فعلی لبنان هستیم.

تعدادی از شرکت کنندگان مراسم تشییع وسام الحسن از مقامات امنیتی لبنان که روز جمعه در بیروت ترور شد، برای تصرف کاخ نخست وزیری و بیرون کردن نجیب میقاتی به سمت کاخ نخست وزیری حرکت کردند.

پس از سخنرانی فواد سنیوره رییس فراکسیون المستقبل مجلس لبنان حین تشییع وسام حسن، ندیم قطیش مسئول رسانه ای این جریان با لحنی حماسی از حاضران خواست که به ساختمان نخست وزیری لبنان حمله کنند.

نیروهای ارتش لبنان و همچنین پلیس این کشور، هم اکنون در خیابان های اطراف نخست وزیری این کشور مشغول متفرق کردن مهاجمان هستند.

پلیس لبنان بدین منظور از گاز اشک آور و تیر هوایی استفاده کرده است.

فواد سنیوره نیز که دستور حمله به نخست وزیری در حضور و پس از سخنرانی جنجالی وی، صورت گرفت (و هیچ واکنشی در آن هنگام از خود نشان نداد)، در گفتگویی تلویزیونی به شکل مستقیم، حمله خشونت بار به نخست وزیری را غیر قابل قبول خواند.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت استعفای میقاتی از طرفداران جریان المستقبل خواست که به خانه های خود بازگردند.

سمیر جعجعˈ رییس حزب ۱۴ مارسی ˈنیروهای لبنانیˈ نیز از تشییع کنندگان وسام حسن خواست که از هجوم به نخست وزیری لبنان دست بکشند و خواسته های خود را به شکل مسالمت آمیز پی گیری کنند.


RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.