مناظره بایدن و ترامپ آغاز شد

جو بایدن و دونالد ترامپ برای آخرین مناظره انتخاباتی خود وارد محل مناظره شدند.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، آخرین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز شد.

طبق مقررات تازه‌ آخرین مناظره تلویزیونی دونالد ترامپ و جو بایدن، میکروفن آنها در بخش‌هایی از این مناظره خاموش خواهد بود. این مناظره یک ساعت و نیم طول می‌کشد و به بخش‌های ۱۵ دقیقه‌ای تقسیم می‌شود که هر بخش به موضوع خاصی اختصاص دارد. در ابتدای هر بخش، دو نامزد دو دقیقه فرصت دارند دیدگاه‌های خود را مطرح کنند که در این مدت میکروفن طرف دیگر خاموش خواهد بود. بعد از آن نوبت به پرسش و پاسخ می‌رسد که میکروفن هر دو طرف باز خواهد بود.

این تغییر پس از انتقادها به اولین مناظره تلویزیونی این دو اعمال شد که بارها دو طرف و بیشتر دونالد ترامپ، حرف دیگری را با خشم قطع یا هر دو همزمان صحبت کردند طوری که دنبال کردن مناظره دشوار بود. برخی رسانه‌های آمریکا رای‌دهندگان آمریکایی را بازنده بزرگ مناظره توصیف کردند.

مجری این مناظره، کریستن وِلکِر هفته پیش موضوع‌های آن را اعلام کرد: خانواده‌های آمریکایی، مسئله نژاد در آمریکا، گرم شدن کره زمین، امنیت ملی و رهبری.

دونالد ترامپ در پاسخ به نخستین پرسش درباره چگونگی مواجهه با بحران کرونا مدعی شد رهبران خیلی از کشورهای جهان برای مهار کرونا به او تبریک گفته‌اند. او ادعا کرد واکسنی ظرف چند هفته آماده می‌شود.

در ادامه جو بایدن عنوان کرد کسی که مسئول مرگ این همه آمریکایی است نباید رئیس‌جمهور ایالات متحده باشد. او به آمار بالای مرگ و میر کرونا در آمریکا اشاره کرد و با انتقاد از موضع ترامپ درباره ماسک گفت او به توصیه مشاورانش گوش نکرده و برنامه جامعی ندارد.

ترامپ درباره «آماده شدن واکسن ظرف چند هفته» گفت نمی‌تواند در این زمینه تضمین بدهد. زمانبندی مورد نظر او با آن چه مقام‌های عالی بهداشتی آمریکا پیش از این گفته‌اند، یکسان نیست. این گفته ترامپ با واکنش تند بایدن همراه شد. نامزد دموکرات‌ها گفت: «ما داریم وارد یک زمستان تاریک می‌شویم. این همان شخصی است که بارها گفته بود کرونا تا الان تمام می‌شود.»

ترامپ با ریشخند کردن جو بایدن گفت او خودش را در زیرزمین خانه ایزوله کرده است: «نمی‌گویم کرونا به زودی تمام می‌شود بلکه می‌گویم داریم یاد می‌گیریم که با کرونا زندگی کنیم.» جو بایدن هم بلافاصله به ترامپ حمله‌ور شد و جواب داد: «هزاران نفر عزیزانشان را از دست داده‌اند. یاد می‌گیریم با کرونا زندگی کنیم؟ داریم یاد می‌گیریم که با کرونا بمیریم.»

ترامپ گفت: «نمی‌توان آمریکا را بست. آمریکا یک کشور بزرگ و اقتصاد بزرگ است.» بایدن هم در پاسخ گفت دنبال بستن کل فعالیت‌های اقتصادی نیست بلکه باید حمایت‌های لازم را کرد. به گفته او ترامپ از ژانویه می‌دانست کرونا چه قدر خطرناک بود اما به مردم آمریکا نگفت و آن را جدی نگرفت. در عین حال کسانی از طرف او به وال‌استریت هشدار دادند که رکودی در راه است. ترامپ هم در پاسخ گفت به حمایت وال‌استریت نیازی نمی‌بیند.

در بخش دیگری از این مناظره جو بایدن متعهد شد در صورت پیروزی در انتخابات ایران را وامی‌دارد که بهای مداخله در انتخابات آمریکا را بپردازد. او از ترامپ انتقاد کرد که روسیه را برای مداخله در انتخابات قبلی به پرداخت هزینه وانداشته است. ترامپ هم در واکنش جو بایدن را متهم کرد که از روسیه میلیون‌ها دلار پول گرفته است. او به فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن و جنجال‌های پیرامون آن اشاره کرد. بایدن هم جواب داد صورت‌های مالیاتی خود را منتشر کرده و برا اساس آنها او هیچ پولی از قدرت‌های خارجی نگرفته است. او پرسید: «دونالد ترامپ صورت‌های مالیاتی خود را منتشر نکرده، چه چیزی را پنهان می‌کند که صورت‌های مالیاتی را منتشر نمی‌کند؟ کسی که در اوکراین گیر افتاد، ترامپ بود.»

بایدن همچنین وعده داد در صورت پیروزی در انتخابات چین را به رعایت قوانین بین‌المللی وامی‌دارد.

در ادامه این مناظره دونالد ترامپ درباره رابطه آمریکا و کره شمالی گفت هنگام ورودش به کاخ سفید باراک اوباما به او گفته بود خطر جنگ با کره شمالی بزرگ‌ترین مشکل پیش روی آمریکاست؛ جنگی که به رغم این هشدار درنگرفت. بایدن در این باره گفت در صورت پیروزی پیش شرطش برای دیدار با رهبر کره شمالی این است که کیم جونگ اون به خالی شدن شبه‌جزیره کره از تسلیحات هسته‌ای متعهد شود.

در بخشی دیگر از این مناظره ترامپ مدعی شد کارتل‌ها و قاچاقچیان بچه‌های مهاجر را به آمریکا آوردند. بایدن هم در واکنش گفت کودکان با والدینشان به آمریکا آمدند و در مرز از آنها جدا شدند. او برخورد ترامپ با خانواده‌های مهاجر را «مجرمانه» خواند و گفت: «در آمریکا نژادپرستی نهادینه داریم. خانواده‌هایی که از تبار سیاهان هستند ناچارند به فرزندانشان بیاموزند که در برخورد با پلیس مراقب باشند، چون پلیس علیه سیاهان خشن عمل می‌کند.» بایدن همچنین گفت ترامپ تنها رئیس‌جمهوری است که در طول دوران ریاستش تبعیض نژادی کمتر نشده و حقوق مدنی پیشرفتی نکرده است. دونالد ترامپ هم در واکنش مدعی شد، شاید فقط آبراهام لینکلن بوده که بیش از او به سیاهان خدمت کرده است.

ادامه دارد

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.