مناظره تلویزیونی بدون چالش ارزشی ندارد

محمد سلطانی فر درباره برگزاری مناظره های تلویزیونی معتقد است: اگر در مناظره ها تلاقی ها و چالش های فکری نباشد، هیچ ارزشی ندارند و تبدیل به برنامه های کلیشه ای و سفارشی می شوند که نمی توانند آن جایگاه لازم را داشته باشند.

این استاد ارتباطات در گفت و گویی با ایسنا، در پاسخ پرسشی درباره لزوم تولید و پخش مناظره های تلویزیونی در تمام طول سال، اظهار کرد: مناظره ها به ویژه مناظره های زنده، یکی از جذاب ترین ساختارهای رادیو و تلویزیونی هستند و می توانند نقش کلیدی در جذب مخاطب داشته باشند. اگر قرار باشد این مناظره ها و این تلاقی ها و چالش های فکری نباشد، برنامه های تلویزیون ارزشی برای تماشا کردن ندارند و تبدیل به برنامه های کلیشه ای و سفارشی می شوند که نمی توانند آن جایگاه لازم را داشته باشند.

این استاد ارتباطات با اشاره به مناظره اخیر صادق زیباکلام و خسرو معتضد در تلویزیون، در پاسخ به اینکه پیروز میدان که بود؟ اظهار کرد: پیروز میدان مردم هستند که بهتر از همه، هم آدمها را می شناسند و هم نتایج مذاکره را می دانند. ما به هیچ عنوان نباید نگاهمان معطوف به این باشد که یکی در مناظره برنده می شود و دیگری می بازد. اقتضای مناظره همین است. جاهایی چالش ایجاد می شود؛ مثلا استدلال های یک طرف دیگر قوی تر است و در جایی دیگر، ممکن است طرف مقابل استدلال هایش قابل قبول باشد.

او با اشاره به مناظره های تلویزیونی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، یادآور شد: فراموش نکنیم در آن سال، یکی از جذاب ترین برنامه هایی که در طول تاریخ صداوسیما شکل گرفت، مناظره های بین کاندیداها بود. در آن زمان ما شاهد پدیده ای بودیم که رسانه های غربی و رسانه های فارسی زبان مثل بی بی سی و VOA ، همه پشت سر رادیو و تلویزیون بودند و صداوسیما اول این مناظره ها را پخش می کرد و بعدا آنها تحلیل می کردند. این نشان می دهد ساختار مناظره چقدر جذابیت دارد، حضور مردم را می تواند در انتخابات قوی تر کند و نیاز مخاطب را تامین کند. همین عامل می تواند برای پر کردن برنامه های جذاب رادیو و تلویزیون کمک شایانی کند.

سلطانی فر در پاسخ به اینکه تلویزیون برای اعتمادسازی در بین مخاطبانش در مناظره ها، چه تمهیداتی باید بیندیشد؟ اظهار کرد: تلویزیون حتما باید تنوع آدم ها و تنوع دیدگاه ها را بالا ببرد. مناظره یعنی «debating» (بحث کردن) و این به معنای چالش و تضاد است. نباید طرفین در مناظره هم راستا باشند. اغلب مناظره ها و برنامه های تلویزیونی ما اینگونه بوده اند که تماما دو طرف قضیه یک حرف را می زدند و یک هدف را دنبال می کردند؛ این مناظره نیست. باید در مناظره چالش شکل بگیرد.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.