منصوری؛ بودجه ۹۳ عملیاتی نیست

گردآوری توسط گروه بیمه ممتاز نیوز

بینا: عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به این‌که امیدواریم لایحه بودجه سال ۹۳ شفاف باشد، گفت: بودجه‌ریزی در کشور عملیاتی نیست و بودجه بسیار از موسسات باید قطع شود.

مجید منصوری در گفت‌وگو با تسنیم، افزود:‌کلیات لایحه بودجه سال ۹۳ نشان می‌دهد به سمت مالیات‌ها و بودجه‌های جاری گرایش پیدا کرده است. اما مهم‌ترین مسئله بوجه‌های عمرانی است و به نظر می‌رسد افزایش شگرفی نداشته. حالا باید دید چند درصد تخصیص می‌یابد و تحولی در اشتغال خواهیم داشت یا خیر؟

وی در عین حال که ابراز امیدواری کرد شفافیت لایحه بودجه از سال‌های قبل بیشتر باشد گفت: بسیار از موسسات به بودجه وصل می باشند اما هیچ وقت رسیدگی آنچنانی روی آنها نیست. درست است که دیوان می‌رود و سری به آنها می زند و گزارشی می‌دهد، اما بسیار از موسسات به بودجه نیازی ندارند یا اثری روی کارها و فعالیت‌های آنها برای کشور ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این‌که شاید فعلا صلاح نباشد در این‌باره مصداق بگویم، افزود: بودجه بسیار از موسسات نباید داده می‌شد و باید قطع می‌شد در عوض به بسیار جاها باید بودجه تعلق بگیرد.

منصوری یادآور شد:‌ ایراداتی به بودجه‌ریزی وارد است و متاسفانه عملیاتی نیست، اگر بتوانیم بودجه‌ریزی عملیاتی در کشور داشته باشیم شاهد یک تحول خواهیم بود. در کشور باید به این سمت حرکت کنیم تا بودجه‌ریزی کاملا هدفمند، شفاف و عملیاتی باشد.

وی در این‌باره به مثالی اشاره کرد و افزود: به‌عنوان نمونه دربارهٔ بودجه رسانه‌ها باید مشخص کنیم که بودجه تحریریه چه میزانی است یا بودجه خبرنگاران، عکاسی، هزینه‌های جاری و… چه رقمی است. به‌عبارت دیگر به‌طور دقیق میزان بودجه شخص باشد، این یعنی بودجه‌ریزی عملیاتی و بودجه دقیقا جایی می‌رود که از قبل تعیین شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت:‌ اما در بودجه غیرعملیاتی می‌گویند A ریال برای فلان خبرگزاری، این در حالی است که در بودجه‌ریزی عملیاتی باید رقم‌ها مشخص باشد.

منصوری با اشاره به پروژه‌های عمرانی، گفت: سال قبل تخصیص اعتبارت بسیار کم بود که می‌گویند امسال ۲۰۰ درصد افزایش یافته است. این افزایش خوب است، اما به شرطی که تخصیص اعتبار انجام شود.

وی با اشاره به این‌که در حوزه ورزش ۱۳۰۰ پروژه نیمه‌تمام داریم که برای تکمیل آنها ۶۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اظهار کرد: اما آیا واقعا می‌توانیم این رقم را تخصیص دهیم. در دولت دهم (از سال دوم) آرام آرام به سمتی رفتیم که فقط قول داده و تنها کلنگ‌زنی می‌کردند.

وی تاکید کرد: هزینه‌های بعضی از پروژه‌ها آمایش سرزمینی نداشت و سرانه وزرش در جایی ۶۰ سانتی‌متر، جای دیگری ۳۰ سانتی متر و بعضی جاها یک متر شد. به نظرم در سایر پروژه‌های عمرانی هر وزیری یا هر رئیس‌جمهوری نباید خارج از قانون عمل کند، این بدان معناست که هیچ مسئولی نباید خارج از بودجه قولی بدهد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اصلاح بودجه سال قبل، گفت:‌ احتمالا لایحه بودجه سال ۹۳ اصلاح می‌شود، باید ببینیم اصلاح بودجه امسال به اندازه پارسال خواهد بود یا خیر.


شبکه اطلاع رسانی بانک و بیمه

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.