منطقه آزاد چابهار اهمیت استراتژیکی و ژئوپلیتیکی دارد

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا و به نقل از دبیرخانه شورای هماهنگی مناطق‌ آزاد و ویژه اقتصادی، ‘شهباز یزدانی’ افزود: یکی از دلایل اهمیت چابهار این است که خارج از تنگه هرمز و خلیج فارس واقع شده و به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران محسوب می شود.

وی اظهار داشت: این خلیج، درون اقیانوس هند و دریای عمان واقع شده و سازمان ملل نیز بر اهمیت این منطقه به عنوان کریدور اتصال به کشورهای CIS (آسیای میانه) تاکید کرده است.

مدیرعامل منطقه‌ آزاد چابهار افزود: دو کریدور دیگر نیز برای ارتباط با کشورهای آسیای میانه وجود دارد که در ایران نیستند و یکی از آنها کریدوری است که از بندر کراچی پاکستان به این کشورها متصل می شود. اما کریدور چابهار به عنوان مهمترین کریدور به لحاظ اقتصادی و کوتاهی مسیر، حائز اهمیت است.

یزدانی با اشاره به مزیت این منطقه به لحاظ صادرات کالا، صادرات مجدد و واردات مواد اولیه به کشور، گفت: اهداف گردشگری این منطقه نیز بسیار حائز اهمیت است و می توان گفت این منطقه، بی نظیرترین نقطه در کره زمین محسوب می شود.

وی افزود: گرچه اولین و مهمترین فرصت در این منطقه، ‘ترانزیت و تجارت’ است اما در جایی که مهمترین صنعت جهان، صنعت توریسم است، پتانسیل بسیاری برای توسعه این صنعت و فعالیت های گردشگری در این منطقه وجود دارد.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار ایجاد زیرساخت های لازم برای گردشگری در منطقه را جزو دغدغه های این مدیریت عنوان کرد و افزود: تعداد پروازها به منطقه و نوع فرودگاه که نظامی است و نیز بخش گردشگری دریایی به عنوان عامل محدود کننده برای منطقه محسوب می شود.

وی افزود: حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی از مهمترین چالش های این منطقه است و با توجه به اینکه ۷۰ درصد مواد معدنی کشور و ۸۰ درصد شیلات در جنوب شرق کشور واقع شده اند، امید است با راه اندازی فرودگاه و حمل و نقل جاده ای و ریلی، چابهار درآمدی معادل درآمد نفت در کشور داشته باشد.

یزدانی با اشاره به مهمترین برنامه های توسعه ای چابهار در سال ۹۱ نیز گفت: با حمایت دولت های نهم و دهم امسال شاهد توسعه بندر چابهار خواهیم بود. فاز ۱ بندر توسعه چابهار انجام شده و بستر کار فراهم شده است و با اتمام این پروژه، می توانیم شاهد ورود کشتی های اقیانوس پیما (کشتی هایی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن) به منطقه باشیم.

وی ادامه داد: یکی از پروژه های دیگر، تبدیل چابهار به قطب دوم پتروشیمی کشور است که امید است سال آینده گاز در چابهار روشن تا بستر صنایع پتروشیمی در منطقه فراهم شود . با توجه به اتصال چابهار به شبکه گاز سراسری یکی از اولویت‌های سرمایه گذاری سال ۹۱ احداث مجتمع پتروشیمی در این منطقه است.

اقتصام** ۱۰۷۰**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۱۲۱۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.