من جوانی هستم سی و یک ساله با اینکه مدت شش هفت سال در دانشگاه بودم هیچ رابطه ای حتی رابطه کلامی با…

( تحصیلات : فوق لیسانس ، ۳۱ ساله )

من جوانی هستم سی و یک ساله با اینکه مدت شش هفت سال در دانشگاه بودم هیچ رابطه ای حتی رابطه کلامی با دخترها نداشتم چه برسد به رابطه دوستی و… اما همواره از این حالت رنج برده ام و دیگر نمی توانم خودم را کنترل کنم و می خواستم ازدواج موقت نمایم . شنیده ام که آیت الله نوری همدانی در ازدواج اذن ولی دختر باکره را شرط نمی داند آیا این مطلب صحت دارد ؟ دوم اینکه اگر من بدون اجازه ولی دختر باکره ای با او ازدواج موقت نمایم ، یعنی صیغه بخوانیم و مهر و مدت نیز تعیین نماییم ، حکم کار ما چیست ؟ آیا العیاذ بالله ما زناکار محسوب می شویم ؟ لطفا پاسخ روشن و غیر دوپهلو دهید . متشکرم .

مشاور ( hassan najafi – شنبه، ۲ بهمن ۱۳۸۹ )

دوست گرامی اتفاقا آیت الله نوری همدانی این کار را جایز نمی دانند .

دغدغه هائی را از سر درد و احساسات پاک جوانی مطرح نموده اید که در جواب، نکاتی را بیان می کنیم.
اینها همه صحبت های درستی است که دغدغه خود ما به عنوان مرکزی که روزانه بطور مستقیم با ده ها جوان، دختر و پسر ارتباط دارد و مشکلات آنها برای آن بسیار ملموس است، نیز هست.
همه مشکلات فردی و اجتماعی ما از زمانی شروع می شود که از خدای عزیز و مهربان و از دستورات سراسر نورانی و راهگشای پیغمبر اکرم (صلوات الله و سلامه علیه) و امامان عزیزمان (صلوات الله علیهم اجمعین) فاصله گرفتیم. این شروع سقوط ما است!!!
یکی از این دستورات همان ازدواج موقت است که البته در حال حاضر فقط برای کسی کاربرد دارد که در خط مماس حرام است و لاغیر؛ اسلام عزیز برای آنکه چنین شخصی مرتکب عمل حرام نشود (که در اینصورت بدبختی و اثرات بسیار منفی آن دامن خود او و جامعه را خواهد گرفت) دستور ازدواج موقت را صادر فرموده است؛ اما باید در چارچوب شرعی، منطقی و قانونی خود انجام شود.
به نظر می رسد از طریق مسئولین عزیز و محترم دولتی و حوزه های بسیار عزیز و گرانقدر باید فکری و راه علاجی برای این قضیه اندیشیده شود، ما نیز در حد توان صحبت ها و مشکلات جوانان عزیز را منتقل کرده و می کنیم.
از خدای متعال می خواهیم که خود به فضل و کرمش همه راه ها را برای رسیدن به جامعه ای صد در صد اسلامی مفتوح فرماید.
ازدواج موقت از نظر تئوری کاملاً پذیرفته شده است و نه تنها در اسلام بلکه برخی متفکران بزرگ غربی، مانند راسل نیز یکی از راه های حل مشکل ازدواج دائمی دیر رس در دنیای کنونی را، پناه بردن به ازدواج موقت می دانند، از نظر قانونی نیز در نظام جمهوری اسلامی این مساله مقبول افتاده، لیکن دید اجتماعی در این رابطه خطاست.
به عبارت دیگر متعه و یا ازدواج موقت نیز نوعی ازدواج است، بنابراین هر فرد واجد شرایط می تواند از شخص دیگری که او هم شرایط ازدواج موقت را داراست خواستگاری کند و برای مدتی موقت مانند چند سال دوران تحصیل با وی ازدواج نماید. آنچه در این جا مشکل ایجاد نموده آن است که غالب افراد، ازدواج موقت را با کامیابی آنی اشتباه گرفته اند و همین مساله سبب شده که این موضوع نتواند در جامعه ما جایگاه حقیقی خود را باز یابد.
پس ازدواج موقت نه تنها از نظر شرعی اشکال ندارد بلکه راه حل مشکل بزرگ بسیاری از انحرافات جامعه کنونی ما نیز می باشد که ابتدا باید درست انجام گیرد و دید اجتماعی نسبت به آن تغییر کند. به عبارت دیگر فعلاً در جمهوری اسلامی محلی برای این کار نیست چون مسئله از چند جهت دچار مشکل است:
۱٫ از نظر فرهنگی جامعه ما هنوز ظرفیت پذیرش این حکم الهی را به نحو شایسته پیدا نکرده است.
۲٫ از نظر بهداشتی و سیستم قانونی، پیش بینی های لازم برای آن صورت نگرفته است.
برای حل این مشکلات می بایستی تلاش فرهنگی و اجتماعی به صورت گسترده صورت پذیرد تا این که جوانان از آسیب شیاطین مصون بمانند.
از طرفی همانطور که ذکر شد در جامعه امروز ما نیز متعه هم قابل اجراست و هم مورد نیاز ولی متأسفانه نسبت به شیوه های اجرایی و چگونگی انجام صحیح آن برنامه ریزی درستی انجام نگرفته است.
در عین حال این به معنای آن نیست که با متعه بتوان مشکل جنسی جوانان را حل نمود و چه بسا یک هزارم آن هم از این طریق جبران پذیر نباشد. بنابراین لازم است بیش از هر چیز نسبت به مساله ازدواج دائم سرمایه گذاری جدی شود و مشکلات آن برطرف گردد. به هر حال اولین و مهمترین توصیه ما به یک جوان ازدواج دائم است. اگر جوان از سن و بلوغ مناسب برای ازدواج برخوردار باشد اما شرایط ازدواج را نداشته باشد باید اگر امکان دارد ازدواج موقت کند و با راهکارهائی میل جنسی خود را کنترل کند. امروزه چشم وهم چشمی، زرق و برق های زندگی، تشریفات، سخت گیری خانواده دختر دست و پای جوانان را برای ازدواج بسته. عوض شدن این فرهنگ به رفتار جامعه، دولت مردان و نظام حوزه و دانشگاه و همت عمومی مردم بستگی دارد.
پس تا زمان مناسب برای ازدواج به نکات زیر توجه کنید:
۱٫ سعی کنید از وضعیت های محیطی که در آن محرک های شهوت زا وجود دارد در حد مقدور دوری نمائید.
۲٫ پرداختن بیشتر به عبادات دینی و توکل به خدا برای غلبه بر امیال جنسی بسیار کارساز است.
۳٫ کنترل وضعیت تغذیه (مثلاً مصرف کم پیاز، زعفران، فلفل، موز، هویج) و پرداختن به فعالیت های جایگزین مثل ورزش و مطالعه مفید است.
۴٫ سعی کنید هنگام هجوم افکار و تمایلات جنسی بسرعت به فعالیت دیگر ذهنی بپردازید تا بتدریج اثر این افکار کاهش پیدا کند مثلاً شمارش اعداد از یک تا بیست یا تغییر محیط در آن لحظه.
۵٫ شرکت در فعالیت های مذهبی و اجتماعی.
۶٫ انتخاب دوستان مؤمن و سالم.
۷٫ حتی الامکان در جای گرم نخوابید.
۸٫ به یاد خدا بودن در همه اوقات.
۹٫ از مشاهده صحنه های مهیج و تحریک کننده دوری کنید.
۱۰٫ سعی کنید هیچگاه تنها نشوید.همانطور که خودتان خوب می دانید تنهائی مثل سمی مهلک برای شما مضر است پس از آن بگریزید.
۱۱٫ با آب سرد در فصول مناسب استحمام کنید.
۱۲٫ برنامه منظم مطالعاتی برای خود قرار دهید، فرصت های خود را با تفکر و مطالعه مناسب پر کنید.
۱۳٫ سوره یوسف را زیاد بخوانید و در آن تدبر کنید.
۱۴٫ به هیچ وجه به نامحرم یا صحنه های تحریک کننده نگاه نکنید دقت کنید کنترل نگاه بسیار موثر خواهد بود.
۱۵٫ به هیچ وجه مطالب عشقی و مهیج نخوانید.
اگر جوانی احساس کرد در اثر فشار غریزه به گناه می افتد باید ازدواج موقت کند و خودش را درگیر صحبت های جامعه ننماید و از مسیر درست وارد این حیطه شود. البته همانطور که ذکر شد بهتر است جوان ازدواج دائم کند چرا که ازدواج موقت عواقب خاص خودش را دارد.


مشاوره راسخون / ازدواج موقت
بازنشر:ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.