من سریع آشپزی می کنم

 به گزارش لقمه نشریه آشپزی خانواده‌سبز گفتگویی را در منزل مادر این مجری نامن آشنا ترتیب داده است که از نگاه‌تان می‌گذرد:

*: مردم خانم صفوی‌زاده را به عنوان مجری توانمند به خصوص در برنامه «به خانه بر می‌گردیم» می‌شناسند؛ نظر خودتان در این باره چیست؟

صفوی‌زاده: من قبلا برنامه زیاد اجرا کرده و با فن آشنا بودم و در تمامی آیتم‌ها به خوبی برنامه را با سایر همکارانم اجرا می‌کردیم. به خصوص در آیتم آشپزی که فکر می‌‌کنم این قسمت از برنامه، طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده بود. قبل از این‌که وارد این برنامه شوم، به آشپزی علاقه‌مند بودم، ولی این برنامه باعث شد تا با غذاهای متنوع آشنا شوم و بتوانم دستور پخت آنها را یاد بگیرم. دو نوع غذا را خیلی خوب از این برنامه یاد گرفتم که بعضی مواقع در خانه درست می‌کنم. یکی ته‌چین آلواسفناج و دیگری خورش چغاله‌بادوم بود که خیلی این دو غذا خوشمزه از آب در می‌‌آیند. واقعا این برنامه موجب شد تا به آشپزی به دید دیگری نگاه کنم. به طور مثال تنوع در ادویه و مقدار آن بسیار می‌تواند طعم و مزه غذا را تغییر و خوشمزه‌تر کند. واقعا این ریزکاری‌ها در آشپزی مهم است و این برنامه باعث شد تا دقت من در آشپزی دو چندان شود. گاهی اوقات سوالات شخصی که داشتم، را در برنامه می‌پرسیدم که شاید سوالات خیلی از بینندگان بود. در حقیقت من برنامه را اجرا نمی‌کردم، بلکه یک جورهایی خودمانی ارتباط برقرار می‌کردیم که خدا را شکر بسیار پرمخاطب و موفق در بین خانواده‌های ایرانی ظاهر شد و توانست جایگاه ویژه‌ای در بین خانواده‌ها پیدا کند و اطلاعات خوبی را به مردم بدهد. 

*:  خودتان چقدر علاقه‌مند به آشپزی هستید؟

صفوی‌زاده: من آشپزی را دوست دارم، ولی بیشتر از من دخترم به آشپزی علاقه‌مند است. من خیلی سریع آشپزی می‌کنم، آرام کار کردن و حوصله به خرج دادن حوصله‌ام را سر می‌برد. وقتی غذا درست می‌کنم، خیلی تند و سریع این کار را انجام می‌دهم. البته نه این‌که اهل تزیین کردن و سلیقه به خرج دادن نباشم؛ اگر مهمان برایم بیاید ظرف مدت کوتاهی غذا آماده و مهیاست. 

*:  دست‌پخت‌تان چطور است؟

صفوی‌زاده: می‌گن خوبه! به نظر من دست‌پخت یک پدیده اکتسابی است. هر چه اطلاعات بهتر و آموزش بیشتر دیده باشید، به همان اندازه ظرافت در کار هم بیشتر می‌شود. بعضی وقت‌ها طرف مرغ را خیلی خوب درست و تزیین می‌کند، ولی آن مرغ بوی خوبی نمی‌دهد و همین عامل ممکن است باعث شود، فرد غذا را با میل و رغبت نخورد. این به خاطر آن است که همان ریزه‌کاری‌هایی که از آن صحبت کردم را رعایت نکرده است. 

*: چه غذایی را خوب درست می‌کنید و دستور پخت آن را بفرمایید؟

صفوی‌زاده: کلم‌پلو، ابتدا پیاز خرد کرده را تفت داده، زعفران و زردچوبه می‌ریزیم. کلم را که قبلا شسته‌ایم و آب آن را گرفته‌ایم، به آن اضافه و هم می‌زنیم و کنار می‌گذاریم. در ظرفی هم پیاز داغ، گوشت، ادویه، مقداری پودر سیر، دارچین و مقداری زیره می‌ریزیم و مواد را به طور لایه‌لایه با برنج مخلوط و منتظر می‌مانیم تا دم بکشد. 

*:  نزدیک ناهار است، دلمان آب افتاد؟

صفوی‌زاده: می‌خواهید الان درست کنم. گفتم دست‌پختم سریع است. 

*:  چقدر اهل فست‌فود و رستوران هستید؟

صفوی‌زاده: من بعضی اوقات با خانواده به فست‌فود و رستوران می‌روم و معتقدم تنوع چیز خوبی می‌‌باشد و گاهی خوب است که با خانواده به رستوران هم برویم. به نظر من تفریح و تنوع برای مردم ما خوب است. اگر قیمت و کیفیت غذاهای رستوران معقول باشد، چرا به رستوران نرویم. 

*: چقدر اهل تجملات هستید؟

صفوی‌زاده: قبلا خیلی اهل تجملات بودم، ولی در حال حاضر وقتی مهمان دارم، زنگ می‌زنم که چی می‌خورید تا همان را درست کنم. ولی قبلا خیلی سفره را پر زرق و برق می‌چیدم و به نظرم این درست نیست و چشم و هم‌چشمی می‌آورد، ضمن آن‌که طرف احساس راحتی نمی‌کند. 

*:  غذای کدام کشور را دوست دارید؟

صفوی‌زاده: خیلی از غذاهای کشورهای دیگر خوشم نمی‌آید، فقط در انگلیس که بودم ساندویچی خوردم که در آن از میوه آواکادو درست شده بود که خیلی از آن خوش آمد. 

*: به رژیم غذایی و تناسب چقدر اهمیت می‌دهید؟

صفوی‌زاده: در حال حاضر به این مسئله فکر نمی‌‌کنم. یک روزهایی خیلی برایم مهم بود که صد گرم چاق یا لاغر نشوم، ولی الان زیاد سختگیری نمی‌کنم. 

*: چقدر اهل پرخوری هستید؟

صفوی‌زاده: به آن صورت غذا نمی‌خورم، در حد خیلی کم. 

*: به تغذیه چقدر اهمیت می‌دهید؟

صفوی‌زاده: به هر حال برای هر فردی مهم است که غذایی که می‌خورد، ساده و سالم باشد. یک مدتی بود که سبزیجات خیلی می‌خوردم، به هر حال غذای سالم ارتباط مستقیمی با زندگی سالم دارد. ما غذا می‌خوریم تا زندگی کنیم. بخش مهمی از زندگی ما تغذیه سالم است، چون با آن زنده هستیم، ولی آن طوری که در این زمینه برنامه‌ریزی داشته باشم متاسفانه خیر و همان‌طور که گفتم غذاهایی که سالم است را می‌خورم؛ همچنین به این اعتقاد دارم که غذایی را که می‌‌خورم باید از آن لذت کافی را ببرم. مثلا خوردن سالاد، تکه‌ای مرغ و گوشت برایم لذت‌بخش است، یعنی بیشتر دوست دارم از غذا خوردن لذت ببرم. 

*:  چه کار کنیم فرهنگ تغذیه در جامعه ما که متاسفانه آمار و ارقام خوبی در این زمینه نداریم، بهبود پیدا کند؟

صفوی‌زاده: اول از همه باید یاد بگیریم که خودمان را دوست داشته باشیم و به خودمان احترام بگذاریم. اگر خودمان را دوست داشته باشیم سعی می‌کنیم، غذای را بخوریم که برای سلامتی مفید باشد. رسانه‌ها هم در کنار این کار نقش بسیار مهمی دارند، یکی از قسمت‌های مهم برنامه به خانه بر می‌گردیم قسمت مصاحبه با دکترها، مخصوصا دکترهای تغذیه بود که نکات بسیار آموزنده‌ای را در اختیار مردم قرار می‌داد. البته این را هم بگویم که مردم ما سطح اطلاعات و آگاهی آنان بالا رفته است و خودشان بهتر می‌دانند که چه غذایی برای سلامتی آنها مفید و چه غذایی مضر است. همان طور که گفتم چون خودمان را زیاد دوست نداریم، برای همین ارزش آنچنانی برای خود قائل نیستم، که این طور نباید باشد. 

*: تا به حال غذایی را هم سوزانده‌اید؟

صفوی‌زاده: غذا تا به حال نسوزانده‌ام و در این زمینه کاملا حواسم جمع است(خنده). 

*: از غذایی هم بدتان می‌آید؟

صفوی‌زاده: کله‌پاچه و به ویژه از سیراب و شیردان آن خیلی بدم می‌آید. 

*:  خاطره‌ای از برنامه آشپزی به خانه بر می‌گردیم دارید؟

صفوی‌زاده: باور کنید لحظه لحظه‌های اجرای من در کنار دوستانم در برنامه برایم خاطره‌انگیز بود. لحظات خوب و شادی را در کنار هم سپری می‌کردیم و همین که غذاهای خوبی را توانستم در این برنامه یاد بگیرم، برایم خاطره‌های خوبی را رقم زده است. 

*:  شنیدیم فوتبال را خیلی دوست دارید؟

صفوی‌زاده: بله من عاشق فوتبال هستم و به گلزنی علاقه زیادی دارم و تیم محبوبم پرسپولیس است. 

*:  فوتبال را بیشتر دوست دارید یا آشپزی را؟

صفوی‌زاده: البته فوتبال را بیشتر دوست دارم(خنده). آشپزی را در حد این‌که رفع حاجت کند دوست دارم. 

*:  حرف آخر؟

صفوی‌زاده: از نشریه آشپزی خانواده‌سبز ممنونم، امروز وقتی نشریه را دیدم، بسیار مطالب و محتوای نشریه تغییر پیدا کرده بود که جا دارد از مسئولین نشریه که در راستای فرهنگ آشپزی قدم بر می‌دارند تشکر کنم.

مجله شماره ۱۱۰ و ۱۱۱ صفحه ۱۴

گفتگو از حامد کوماهی

نقل از :آشپزی خانواده‌سبز


آخرین اخبار
منبع: نوساز
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.