مهار رشد نقدینگی مانع از افزایش تورم/ انتشار اوراق مشارکت راه حل درمانی کاهش تورم

انتشار اوراق مشارکت و بالا بردن نرخ سود سپرده بانکی عاملی موثر در کاهش تورم در جامعه محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان این مطلب که بانک مرکزی رشد نقدینگی را ۶٫۵ درصد عنوان کرده که در مقایسه با مشابه سال قبل ۲٫۷ درصد افزایش داشته است، افزود: عدم تزریق نقدینگی بیشتر توسط بانک مرکزی سبب شده که تورم در کشور افزایش یابد که براساس سیاست های پولی که در برنامه پنجم مقرر شده بوده محقق نشده است.

وی تصریح کرد: ۲۰ درصد رشد نقدینگی در سال ۸۹ بوده که در سال های گذشته ۳۸ درصد بالا رفته است و رشد نقدینگی از عوامل اصلی ایجاد تورم است که باید طبق سیاست گذاری انجام شده در برنامه پنجم باید مهار شود.

مصباحی مقدم انتشار اوراق مشارکت و بالا بردن سود سپرده ها را راه حل درمانی ذکر کرد و گفت: از طریق اوراق مشارکت اگر نقدینگی جمع آوری و به سمت تولید هدایت شود می توان با استفاده بهینه در اقتصاد کشور هزینه کرد.

وی اضافه کرد: انتشار اوراق مشارکت بهترین راهکار برای مهار نقدینگی است چرا که اوراق مشارکت را نمی توان بلوکه کرد.
وی اضافه کرد: سرمایه ای که از این طریق به دست می آید باید صرف پروژه ها شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که اسم حمایت از تولید به جای تولید توسط دلالان به بازار سرمایه روانه و در حوزه های دیگر هزینه می شود اثر نامطلوبی برای اقتصاد کشور گذاشته و تورم را تشدید می کند.

مصباحی مقدم ادامه داد: سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان کسری بودجه پرداخت یارانه ها بود و امسال هم با این مشکل مواجه هستیم که باید تدابیر اساسی در این باره اندیشیده شود.

وی تصریح کرد: کمک به نیازمندان جامعه ضرورت دارد هیچ کس هم منکر آن نیست اینها به یک معنا نوعی خوشحال کردن مردم در کوتاه مدت و ناراحت کردن در درازمدت است در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد تومان پول برای یارانه نقدی اختصاص یافته که اگر ۵۰ درصد از این یارانه ها به سمت تولید حرکت کنند زمینه را برای اشتغال جوانان هموارتر می کنند./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.