مهمانپرست:از طریق مذاکره سوء تفاهم مقامات اماراتی رفع خواهد شد

سه شنبه ۵ اردیبهشت – ۰۱:۴۹:۳۶ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

مشرو ح نشست خبری سخنگوی وزارت امورخارجه؛

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت: تهران همواره از مذاکره مقامات کشورمان و مقامات امارات برای رفع سوء تفاهمات احتمالی درباره اجرای ترتیبات مربوط به سند مبادله شده در سال ۱۹۷۱ استقبال می کند.
به گزارش خبرنگار آریا، «رامین مهمان پرست » سخنگوی وزارت امورخارجه ایران امروز(سه شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره بازدید احتمالی آژانس بین المللی انرژی اتمی از سایت پارچین افزود،بحث های مربوط به همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب نشست های دو طرفه مذاکره می شود؛قبلاً هم در این باره مذاکراتی صورت گرفت و همانطور که نمایندگان ایران اعلام کرده بودند در چارچوب همکاریهای کامل می توان به توافقاتی دست یافت.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران گفت،اگر چنین موضوعی جزو تعهدات ایران یا توافقات مذاکرات قرار گیرد بررسی می شود اما تا آنجا که از NPT برداشت می شود درخواست هایی که شامل اینگونه موارد می شود خارج از تعهد کشورهاست مگر اینکه توافق دو طرفه و داوطلبانه باشد.
مهمان پرست تصریح کرد،بحث رفع ابهامات درباره فعالیتهای هسته ای ایران موضوعی است که قبلاً هم در دستور کار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داشته است و تهران یکبار با آژانس به این توافق رسید که همه ابهامات مربوط به فعالیت هسته ای را یک جا مطرح کنند و در صورت پاسخگویی به ابهامات ، پرونده بسته شود و مسیر طبیعی خود را طی کند؛متأسفانه به رغم اینکه به همه شش گروه سؤالات آژانس پاسخ داده و آژانس هم قانع شد اما به تعهدات خود عمل نکردند و پرونده بسته نشد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد،باید مشخص شود که مجموعه سؤالات و ابهامات آژانس در چارچوب مورد توافق دو طرف باشد و وقتی ابهامات رفع شد ، آژانس چه اقدام عملی درباره فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران انجام می دهد؟
مهمان پرست درباره اجلاس اخیر استانبول نیز گفت،در این اجلاس بحث محتوایی نشد بلکه چارچوب همکاری ها و گفت و گوهای بعدی مشخص شد.
دستیار ویژه وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه توافقات این اجلاس مبنای مذاکرات بعدی را مشخص می کند افزود، همان طور که دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد و مسوول سیات خارجی اتحادیه اروپا نیز بر آن تاکید داشت مبنای مذاکرات NPT و حقوق کشورها براساس آن خواهد بود .
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره احتمال لغو برخی از تحریم های ایران پیش از نشست با گروه پنج به علاوه یک در بغداد نیز گفت،اگر کشورهای غربی و اروپایی برای لغو این تحریم های غیرقانونی تصمیم بگیرند نشان دهنده این است که در مسیر درستی گام برمی دارند؛چنین تصمیمی نشان دهنده این است که می خواهند درصدد رفع اقدامات غیرقانونی و غیرمنطقی برایند که ضد ملت ایران انجام داده اند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید کرد،همکاریها باید به سمتی برود که حقوق ملت ایران به طور کامل تامین شود و برای رفع فعالیتهایی که ضد ملت ایران انجام شده است اقدام لازم انجام شود.
مهمان پرست درباره احتمال مذاکرات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی قبل از اجلاس نیز بغداد گفت، همواره از مذاکرات دو جانبه برای رفع سوء تفاهمات و حل مشکلات استقبال کرده ایم و اکنون نیز امیدواریم اجلاس بغداد در راستای اجلاس استانبول با رویکردی مثبت و سازنده دنبال شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به جزیره بوموسی نیز گفت این جزیره بخشی از حاکمیت ملی ایران است و تبلیغات منفی رسانه های غربی و عربی در این خصوص غیرمنطقی است.
مهمان پرست افزود،اجازه نخواهیم داد هیچ کشوری در امور داخلی ایران دخالت کند و احضار سفیر سویس در تهران نیز در پاسخ به اظهارات مداخله‌جویانه مقامات امریکایی در مورد جزایر سه گانه بوده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در این حال تأکید کرد، آماده رفع سوء تفاهمات در چارچوب معاهده ۱۹۷۱ با مقامات اماراتی هستیم.
مهمان پرست درباره انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران هم گفت،بهره برداری از دریای خزر در زمینه های مختلف در چارچوب رژیم حقوقی حاکم بر این دریا و اسناد ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰ پیگیری می شود؛ این بهره برداری شامل موضوعات مربوط به نفت و گاز و انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران است که در قالب طرحی در دستور کار قرار دارد؛البته مسائل زیست محیطی کاملاً رعایت می شود و مسائل فنی مربوط به این موضوع در دستور کار کارشناسان قرار دارد.
دستیار ویژه وزیر امورخارجه ایران، بروز مشکل با همسایگان و ارسال نامه اعتراضی آنان را رد کرد و در این حال افزود،اگر هم نظراتی مطرح باشد تهران پاسخ خواهد داد و در چارچوب رژیم حقوقی حاکم بر دریای خزر بهره برداری در چارچوب منافع ملی پیگیری می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری فرانسه نیز گفت،رای مردم فرانسه به رقیب سارکوزی در مرحله اول انتخابات نشانه اعتراض مردم این کشور به سیاست‌های دولت فعلی است؛آنچه مشخص است نتایج دور اول انتخابات فرانسه نشان می دهد که سیاست‌های فعلی این کشور با اقبال مردم روبرو نشده است.
مهمان پرست با بیان اینکه مردم هر کشور بهترین قضاوت را در مورد سیاست‌های دولت خود دارند افزود، بر این اساس چنانچه سیاست‌های دولت مخالف خواست مردم باشد مردم به او رای نمی دهند و در فرانسه نیز نتایج به همین علت شکل گرفته است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد، نتایج دور اول انتخابات فرانسه نشان می‌دهدکه سیاست‌های
دولت سارکوزی غلط بوده است ؛حداقل در بخش خاورمیانه از جمله ایران، دولت فرانسه تصمیمات و سیاست‌های غلطی داشت که نتیجه آن ضربه زدن به مردم فرانسه بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره سفر نخست وزیر عراق به تهران گفت،سفر نوری مالکی به ایران خوب ، مؤثر و مهم ارزیابی می شود و گفت و گوهای سازنده ای در باره مسائل دو جانبه و تحولات منطقه و موضوعات بین المللی در دستور مذاکرات قرار داشت.
مهمان پرست با بیان اینکه ایران زمینه های مشترک همکاری و مشترکات فراوان اقتصادی و فرهنگی با کشور عراق دارد ،گفت،حجم روابط تجاری میان دو کشور در سال ۹۰ به رقم حدود ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار رسید و پیش بینی می شود این رقم امسال به ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار افزایش یابد.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تصریح کرد،جایگاه کشور عراق به سمت اقتدار واقعی پیش می رود و هر قدر کشور و ملت عراق از اقتدار بالاتری برخوردار باشند در سایه این همکاریها در منطقه می توان شاهد ثبات و امنیت بیشتری بود.
مهمان پرست درباره سفر وزیر امورخارجه ایران به تونس نیز گفت،تونس جزء نخستین کشورهایی بود که با موج بیداری اسلامی شاهد کنار زدن حاکم دیکتاتور خود بود و مردم با انتخابات و تشکیل مجلس،مشارکت خود را در اداره کشور آغاز کردند و دولت مردمی تشکیل شده است.
دستیار ویژه وزیر امورخارجه ایران افزود،سفر صالحی به تونس به گسترش همکاریهای و روابط دو جانبه در زمینه های مختلف خواهد انجامید و امضای سندهای همکاری در زمینه های مختلف و رایزنی و مشورت در باره موضوعات مختلف منطقه ای در دستور کار وزیر امورخارجه ایران است.
مهمان پرست درباره صادرات نفت ایران نیز گفت،ایران از منابع اصلی تامین کننده انرژی مورد نیاز دنیاست و هر تصمیمی که بخواهد برای محدود کردن صادرات نفتی ما اعمال شود در درجه نخست،کشورهای تصمیم گیرنده را متضرر می کند و به زیان مردم و منافع ملی آن کشورها خواهد بود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران با بیان اینکه در صادرات نفت ایران هیچ اختلالی وجود ندارد و برنامه های نفتی طبق برنامه پیگیری می شود،افزود،هر اقدامی ضد همکاریهای نفتی ایران با دیگر کشورها نیز عملاً بی نتیجه خواهد بود زیرا کشورها برای برنامه ریزی و توسعه بلند مدت و پایدار به تامین انرژی موردنیاز خود در بلند مدت نیاز دارند؛کشورهای مصرف کننده نفت برای توسعه پایدار خود حتما منابعی را مورد توجه قرار می دهند که امکان صادرات بلند مدت داشته باشند و شمار کشورهای دارای این منابع زیاد نیست و حتماً با بررسی ها متوجه خواهند شد که این کشورها محدودند و ایران دارای بزرگترین منابع تامین کننده انرژی دنیا در بلندمدت و پایدار است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره اقدام سوئیس در مخالفت با تحریم بانک مرکزی ایران نیز گفت، مخالفت دولت سوئیس با تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تصمیم درستی است و تهران با استقبال از این تصمیم ، آن را در روابط دوجانبه موثر تلقی می کند.
مهمان پرست ابراز امیدواری کرد،دیگر کشورهای اروپایی و غربی نیز تصمیمات اشتباه خود را کنار بگذارند و به رویکردی درست بازگردند که برای منافع ملی آنان نیز موثر خواهد بود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران همچنین درباره اتفاقات اخیراً یک کارشناس سفارت ایران در برزیل گفت درخصوص آنچه درباره کارشناس سفارت ایران در برزیل مطرح شد، دستگاه سیاست خارجی مسائل انضباطی کارکنان خود را پیگیری جدی خواهد کرد؛این کارشناس بلافاصله به تهران فراخوانده شد و پرونده اش در دست بررسی و رسیدگی است که براساس قوانین انضباطی وزارت خارجه رسیدگی خواهد شد،ضمن اینکه فضا سازی رسانه های غربی و برخی رسانه های عربی که سوابق این گونه رسانه ها نشان می دهد آنها اهداف سیاسی خاصی را پیگیری می کنند تا فضای روابط ایران را با دیگر کشورها تخریب کنند .
مهمان پرست افزود،آنها از دامن زدن به موضوعات مختلف ابایی ندارند بنابراین هوشیاری جدی لازم است تا با این فضاسازی مقابله شود ضمن اینکه این مسئله به هیچ وجه توجیه کننده تخلف انضباطی کارکنان ما و یا هر کدام از مأموران دستگاه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور نیست .
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره توافقنامه استراتژیک افغانستان و آمریکاهم گفت، همان طور که قبلاً هم مقامات ایرانی اعلام کرده اند هر وضعی که در داخل افغانستان به ناامنی ها دامن بزند و به بی ثباتی و دخالت نیروهای خارجی منجر شود چون به امنیت و ثبات کل منطقه مربوط می شود برای ایران کاملاً حساس است و بطور جدی آن را پیگیری خواهیم کرد.
مهمان پرست در این حال تاکید کرد،ریشه همه نا امنی ها و مشکلات منطقه حضور نیروهای خارجی است و بهترین راه حل رفع این بی ثباتی ها و نا امنی ها آماده کردن مسیری است که منجر به خروج نیروهای خارجی از منطقه شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به برزیل هم گفت،رئیس جمهوری اسلامی ایران در آینده به برزیل سفر می کند و تاریخ دقیق آن به محض مشخص شدن اعلام می شود.
مهمان پرست در این حال افزود، شاهد برخی فعالیتهای رسانه ای هدفدار برای خراب کردن فضای همکاری ایران و برزیل هستیم که برخی رسانه های کشورهای عربی و غربی سعی می کنند به آن دامن بزنند و هدف نهایی اینها تخریب نهایی روابط این دو کشور است.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره تحریم های جدید دولت آمریکا ضد ایران و اینکه این تحریمها تأثیری در اعتمادسازی برای مذاکرات آینده ایران با گروه پنج به علاوه یک دارد گفت، تحریمها تأثیری بر اراده ملت ایران نخواهد داشت بلکه عزم و اراده ملت در پیمودن راه استقلال را جدی تر خواهد کرد و سرعت پیشرفت افزایش خواهد یافت.
مهمان پرست تاکید کرد،تحریم را گام منفی و اشتباه تلقی می کنیم و هر نوع برداشتن تحریمهای غیرقانونی و غیرمنطقی را رویکرد صحیح برای جبران اشتباهات گذشته می دانیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به تحولات منطقه و استقبال جمهوری اسلامی ایران از بیداری اسلامی نیز گفت،حرکت های شکل گرفته موجب افزایش مشارکت مردم و در نتیجه استقلال این کشورها می شود و وجود کشورهای مستقل موجب افزایش نقش آنها در تحولات منطقه می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات موجود در منطقه و اصلاح وضع حاکم نیاز به کشورهای مستقل است ،افزود،جریان اخوان المسلمین به رغم وجود چند شاخه از تأثیرگذارترین جریانهای سیاسی در منطقه است.
مهمان پرست با بیان اینکه همه باید مراقب نفوذ سلفی ها و حرکتهای افراطی باشند گفت،ممکن است اقدامات این گروهها موجب انحراف حرکتهای مردمی شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد،جهوری اسلامی ایران هم اکنون با اخوان المسلمین ارتباط دارد و در صورت وجود فضای مناسب در آینده نیز همکاری و مشارکت بیشتری با آنها خواهد داشت.
مهمان پرست همچنین با اشاره به موارد متعدد نقض حقوق بشر در کانادا از اقدام یک دادگاه کانادایی در توجه به جامعه بومیان این کشور استقبال کرد و گفت، جامعه بومیان کانادا اخیراً در نامه ای به سفارتخانه های خارجی در کانادا از جمله سفارت ایران توجه جامعه جهانی را به نقض حقوق بشر در این کشور جلب کرد.
مهمان پرست با اشاره به سرکوب تجمع گروههای دانشگاهی به دست پلیس کانادا به علت خواسته های صنفی افزود،امیدواریم دولت کانادا خود را متعهد به رعایت حقوق بشر از جمله جامعه بومیان این کشور بداند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره سفر اخیر وزیر دفاع جمهوری اذربایجان به تهران که تاکید داشت هیچ کشوری قادر نخواهد بود از خاک جمهوری اذربایجان برای حمله به ایران استفاده کند ولی اخبار منتشره از افزایش همکاریهای نظامی این کشور با رژیم صهیونیستی خبر می دهد گفت،روابط ایران و جمهوری آذربایجان رابطه راهبردی بین دو همسایه ای است که مشترکات فراوان تاریخی اعتقادی و فرهنگی دارند و از اولویتهای سیاست خارجی تهران است که با همسایگان و کشورهایی که مشترکات فراوانی دارد توسعه روابط داشته باشد؛طبیعتاً این هوشمندی باید در کشورهای منطقه وجود داشته باشد که از هر گونه تحرکی که موجب مخدوش کردن روابط با کشورهای منطقه می شود جلو گیری کنند بویژه تحرکات رژیم صهیونیستی که اهداف اصلی مقامات این رژیم بر هم زدن امنیت منطقه و ایجاد تنش در روابط بین کشورهای منطقه است .
مهمان پرست با بیان اینکه تهران همه مسائل کشورهای منطقه بویژه کشورهای همسایه را با دقت دنبال می کند، افزود،اظهارات مقامات جمهوری آذربایجان رد مطالبی است که نشریات غربی اعلام کردند بویژه مطالبی که اخیرا نشریات امریکایی مطرح کرده بودند از سوی مقامات آذری به شدت رد شده و بر تحکیم و تقویت روابط دو جانبه تاکید شده است؛باید مراقب فتنه های رژیم صهیونیستی بود و آگاه بود که توسعه روابط با این رژیم نامشروع لطماتی به کشورهای منطقه وارد خواهد کرد .
سخنگوی وزارت امورخارجه درباره اظهارات اخیر مقامات عربستان و تبلیغاتی که ضد ایران انجام می دهند هم توصیه کرد،مقامات کشورهای منطقه باید با هوشیاری مراقب اقدامات و اظهارات خود باشند.
مهمان پرست افزود،با توجه به وضعیت حساس منطقه و همکاریهای جمعی منطقه ای و ایجاد ثبات امنیت با کمک کشورهای منطقه بعد از موج بیداری اسلامی، رژیم صهیونیستی در شرایط سختی قرار گرفته که موج نفرت ملتها را علیه سیاستهای خود احساس می کند، بنابر این به دنبال ترفندهایی است تا اتش اختلاف و فتنه بین کشورهای منطقه شعله ور شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران تاکید بر اینکه حرکتهایی که بتواند به سیاستها و اهداف رژیم صهیونیستی کمک کند حتما باید مورد تجدید نظر قرار گیرد افزود، عربستان کشوری مهم و موثر در منطقه است و باید رویکرد درستی که برای منطقه مفید خواهد بود یعنی همکاری و کنار گذاشتن مطالبی که به نفع جهان اسلامی نیست و خروج نیروها از کشورهای مظلومی مثل بحرین را در دستور کار قرار دهد.
مهمانپرست افزود،باید با کمک هم خواسته های ملتها را برآورده و با کمک کشورهای مقتدر و مستقلی که از حمایتهای مردمی در این منطقه برخوردارند ثبات و امنیت منطقه خود را تامین کنیم و نیروهای خارجی منطقه را به کشورهای خود راهی کنیم و مجددا تاکید می کنم در اینگونه اقدامات و اظهارات باید تجدید نظر شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره قطع صادرات نفت ایران به برخی کشورهای اروپایی و واکنش آنها گفت،تصمیم مقامات نفتی ایران به تجدید نظر در ادامه همکاری های نفتی با برخی کشورهای اروپایی تأثیر خود را خواهد داشت؛ همان طور که بعد از نخستین مرحله که اعلام شد ما به انگلیس و فرانسه نفت صادر نخواهیم کرد شاهد افزایش قیمت نفت و فرآورده های آن در این کشورها بودیم؛ در این خصوص اعتراضاتی در این کشورها به وجود آمد زیرا مردم در کشورهای غربی احساس می کنند تصمیمات سیاسی دولتمردان آنها تحت فشار سیاسی مقامات آمریکایی صورت می گیرد به طوری که منافع ملی آنها را به خطر انداخته ، هزینه ها را افزایش داده و به بحران ها دامن زده است؛اگر کشورهای دیگری هم در اروپا نتوانند به تعهدات خود در قبال خرید نفت اقدام کنند حتماً‌ مقامات نفتی ما این مسئله را بررسی جدی خواهند کرد؛ وقتی کشوری خواهان نفت از ایران است باید توانایی پرداخت بهای آن را به شکل مناسبی داشته باشد و خواسته تهران را تأمین کند.
مهمان پرست افزود،برنامه اولیه ایران به هیچ وجه قطع همکاریهای نفتی با هیچ کشوری نبوده است ولی اگر تصمیم سیاسی نادرستی ضد ایران بگیرند و از اهرم تحریم و فشار برای صادرات نفتی استفاده کنند باید بدانند که مشتریان دیگری هستند که به نفت ایران نیاز دارند.
مهام نپرست تصریح کرد،این تصمیم باعث محدودیت و قطع همکاری های ما در آینده با آنها خواهد بود و متضرر واقعی ، آنها ، مردمشان و شرکت های نفتی آنها خواهد بود.
مهمان پرت درباره اینکه وزیر امور خارجه امارات اعلام کرده که ایران نماینده ای برای مذاکره درباره جزایر سه گانه تعیین کرده و احتمالاً از مشاوران رئیس جمهور است هم گفت،تهران همواره از مذاکره مقامات کشورمان و مقامات امارات برای رفع سوء تفاهمات احتمالی درباره اجرای ترتیبات مربوط به سند مبادله شده در سال ۱۹۷۱ استقبال می کند و اعتقاد دارد از طریق مذاکره سوء تفاهم مقامات اماراتی رفع خواهد شد؛همواره تأکید کرده ایم جزایر سه گانه متعلق به ایران و جزو حاکمیت ایران است و به هیچ وجه تمامیت ارضی و حق حاکمیت ایران درباره این جزایر قابل مذاکره نیست.
مهمان پرست تصریح کرد،مذاکرات برای رفع سوء تفاهمات بین دو کشور مؤثر است و می تواند راه های جدیدی را نیز برای توسعه همکاری کشور ما و کشورهای منطقه از جمله امارات در بر گیرد؛برای مذاکره ، تعیین مذاکره کننده لازم است که این مسئله طبیعی است و نام آن فرد نیز هر وقت مشخص شد اعلام می شود.
مهمان پرست درباره دادگاه تجدید نظر رهبر حزب اسلام و اسلام گرایان جمهوری آذریایجان در دو سه روز آینده گفت،کشورهای منطقه چنانچه به حقوق ملت خود توجه کنند و تصمیماتی بگیرند که جامعه شان از دولتمردانش حمایت کند حتماً از اقتدار بالایی برخوردار خواهند شد؛اگر تصمیمی در جهت تضییع حقوق اتباع هر کشوری صورت گیرد مطلوب نخواهد بود و ما به حل مشکلات داخلی هر کشور از طریق شنیدن خواسته های مردم و برآورده کردن مطالبات مشروع آنها توصیه می کنیم و از هیچ نوع تبعیض و تضییع حقوق ملت ها حمایت نمی کنیم.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره آزادی شماری از زائران ایرانی ربوده شده درسوریه نیز گفت،از همان ابتدا تلاش های جدی زیادی از طریق نمایندگی های وزارت امور خارجه در کشور های مختلف صورت گرفت و با برخی کشورهای منطقه که مؤثر در تصمیمات این گروه های مسلح بودند رایزنی های زیادی شد که درنتیجه تاکنون تعداد قابل توجهی از زائران یادشده آزاد شده اند؛این تلاش ها ادامه دارد و امیدواریم در آینده نزدیک چهار زائر ربوده شده دیگر نیز به آغوش کشور برگردند و موجبات آزادی هفت مهندس و تکنیسین گرفتار هم فراهم شود.
مهمان پرست تصریح کرد،این گونه اقدامات که از انسانها برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند مورد قبول هیج جامعه ای نیست و به این گروه ها و کشورهای حامی آنها توصیه می کنیم برای رسیدن به خواسته هایشان راه درست را انتخاب و خواسته هایشان را در فضایی مسالمت آمیز و با گفتگو پی گیری کنند،جان انسانها را به خطر نیندازند و در سریع ترین زمان ممکن به آزادی اتباع کشور ما اقدام کنند.
سخنگوی وزارت امورخارجه ایران درباره تحولات بحرین نیز گفت،تنها راه حل بحران بحرین توجه به حقوق مردم این کشور است ؛ خواسته مردم بحرین چیزی جز دموکراسی نیست که کشورهای غربی شعارش را می دهند و همواره مدعی آن هستند؛خواسته مردم بحرین این است که افراد به صورت برابر از حق رای برخوردار باشند و بتوانند در امور مربوط به کشور خود مشارکت کنند که این خواسته مشروع ، مسالمت آمیز مطرح شده اما متاسفانه با سرکوب مقامات بحرینی مواجه و این سرکوب ها با دخالت عربستان تشدید شده است ؛ متاسفانه کشورهای غربی و سازمانهای بین المللی و حقوق بشری در این خصوص اقدام مناسب و جدی انجام ندادند چون همان طور که بارها در عمل نشان داده اند،اهداف سیاسی آنها تعیین می کند که از چه مردمی حمایت کنند و در قبال جنایاتی که در کشورها روی می دهد سکوت کنند و این تبعیض و رفتار دوگانه قابل پذیرش نیست.
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت،تهران هر اقدامی بتواند برای مردم بحرین انجام می دهد و در دستور کار می گذارد اما انتظار این که اجلاسی برگزار شود که دولتمردان کشورهای مختلف در آن شرکت کنند خیلی درست نیست چون این ملت ها و نمایندگان آنها هستند که قدرت واقعی و تاثیرگذاری دارند.
مهمان پرست تصریح کرد،شاید خیلی از دولتمردان نتوانند به نمایندگی از ملت خود خواسته های مردم بحرین را دنبال کنند بنابراین حتما باید برنامه هایی را دنبال کرد که با حضور نمایندگان ملت ها از حقوق مردم بحرین دفاع و به آنها کمک شود.
 

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۴۱۶۴۹۳۶۶۲۵


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.