مواضع محکم ایران در پرونده هسته‌ای غرب را سردرگم کرده است

۱۶اردیبهشت،

یک کارشناس سیاست خارجی گفت: مواضع محکم جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته‌ای سبب شده تا غرب در معادلات و تصمیمات سیاسی خود دچار سردرگمی شود که این امر تاثیر بسزایی در اقتصاد کشورهای اروپایی بر جا گذاشته است.

” سید یاسر جبرئیلی ” در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران با اشاره به بحران اقتصادی اروپا گفت: پیش از جولای ۲۰۱۲ کشورهای اروپایی نزدیک به نیم میلیون بشکه در روز از ایران نفت وارد می‌کردند این در حالی بود که پالایشگاه‌های یونان، اسپانیا، ایتالیا بزرگترین مصرف کننده نفت به شمار می‌رفتند.

وی افزود: براساس برآورد ژانویه ۲۰۲۴ ،اسپانیا بیش از ۲۶۰۰۰ میلیارد یورو کسری پرداخت داشته که اگر تحریم نفتی ایران تداوم یابد آثار سویی برای این کشور در بر خواهد داشت.

جبرئیلی تصریح کرد: به دنبال تحریم نفتی کشورمان بزرگترین پالایشگاه‌های نفتی اسپانیا اعلام کردند که نفت ایران را با نفت عربستان، روسیه و بخشی از نفت عراق جایگزین می‌کنند؛ اما قیمت نفت پس از اعمال تحریم‌های نفتی ایران به قدری بر اقتصاد اسپانیا تاثیر گذاشت که کاریکاتوریستی در شبکه تلویزیونی راشاتودی تصویری از پرچم اسپانیا را در چارچوب چوبه‌داری ترسیم کرد که زیر پایش بشکه نفت ایران و اتحادیه اروپا در حال لگد زدن به این بشکه بود؛ این کاریکاتور بیانگر اعلام وضعیت وخیم اقتصادی اسپانیا در پی اعمال تحریم‌های نفتی جمهوری اسلامی ایران است.

وی با اشاره به فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: مواضع محکم جمهوری اسلامی ایران در پرونده هسته‌ایش سبب شده تا غرب در معادلات و تصمیمات سیاسی خود دچار سردرگمی شود که این امر تاثیر بسزایی در اقتصاد کشورهای اروپایی بر جا گذاشته است.

این کارشناس سیاست خارجی در پایان با تاکید بر اینکه اتحادیه اروپا نمی‌تواند برای حل بحران اقتصادی‌اش از ابزار زور علیه کشورهای منطقه استفاده کند، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا در حال حاضر در موقعیتی نیست که بتواند از ابزار اقتصادی‌اش برای تحت فشار قراردادن ایران در حوزه سیاسی استفاده کند.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.