مواظب بیماری های کامپیوتری باشید

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : خشکی و خستگی چشم، دردهای عضلانی، درد مچ دست، درد شانه و بازوها، درد گردن، کمردرد و خمیدگی پشت از عوارض کار بسیار و طولانی مدت و نادرست با رایانه است.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری ؛ اگر روزانه بیش از دو ساعت پای رایانه می نشینید، احتمال دارد که به «سندرم بینایی رایانه‌ای» مبتلا شوید که مهمترین علائم این سندرم عبارتند از خستگی چشم، خشکی و تحریک پذیری چشم، خستگی عمومی بدن و سردردهای مکرر.

همچنین کاربران رایانه، ساعد، دست‌، بازو، پشت و گردن خود را در یک حالت ثابت قرار می‌دهند و این عمل سبب وارد شدن فشار بسیار در مدت زمان طولانی روی ماهیچه‌ها و تاندون‌های فرد می‌شود و در نهایت می‌تواند به مشکلات عضلانی و مفصلی منجر شود.

چگونه از بیماری های کامپیوتری پیشگیری کنیم:

مدام پلک بزنید. با این کار اشک در چشم جریان پیدا می‌کند و نه تنها از خشکی چشم جلوگیری می‌کند، بلکه به طور طبیعی خاصیت درمانی دارد.

بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با کامپیوتر، ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای در مسافت ۶ متری خیره شوند تا چشم ها استراحت کنند.

از وجود نور مناسب در محیط مطمئن شوید. بهتر است نور مناسب از بالای سر و در محدوده میز کار بتابد و نباید به خود فرد بتابد. همچنین باید صفحه مانیتور را طوری قرار داد که نور پنجره یا چراغ در آن منعکس نشود.

موقعیت مناسب قرار دادن مانیتور، ۱۵ تا ۲۰ درجه پایین‌تر از سطح چشم هاست که ۵۰ تا ۷۰ سانتیمتر هم باید از چشم‌ها فاصله داشته باشد.

از میز مخصوص رایانه با عرض و ارتفاع استاندارد استفاده کنید تا ستون فقرتان آسیب نبیند.

به صورت صحیح پشت یک میز کار خود بنشینید. کمر خود را صاف کرده، شانه ها را به عقب برده، قسمت فوقانی صفحه نمایشگر باید با چشمان شما در یک راستا قرار گیرد. پشتی صندلی خود را عقب ببرید و به کمر خود زاویه بیشتر از ۹۰ درجه بدهید.

وقتی مشغول تایپ کردن میباشید، بدن خود را در یک وضعیت متعادل و مناسب نگه دارید. مچ دستان شما باید اندکی از آرنج شما پایین تر باشد. اگر مدت بسیاری مشغول تایپ کردن میباشید، برای چند لحظه مچ دستان خود را به صورت دایره وار بچرخانید و ورزش دهید.  این عمل از ابتلا به نوعی سندرم در مچ دست شما (سندروم تونل کارپال) جلوگیری می کند.

پاهایتان را از زانو خم کنید، طوری که زانو از باسن اندکی بالاتر قرار گیرد. کف پا را صاف روی زمین قرار داده یا روی یک چهارپایه یا زیرپایی مناسب قرار دهید.

هر نیم ساعت یک بار از جای خود بلند شوید و با حرکات کششی بدن خود را نرمش دهید یا برای چند لحظه قدم بزنید.

ساق پاهایتان را بکشید و در این حین برای چند لحظه از نگاه کردن و خیره شدن به صفحه نمایشگر بپرهیزید. این عمل سبب جلوگیری از ایجاد لخته های خون در پاهای شما می گردد. به خاطر داشته باشید که لخته شدن خون در کاربران میانسال رایانه بسیار معمول است.

یاد بگیرید که چگونه اعضای بدن خود را نرمش دهید. برای نرمش دادن گردن، سر خود را به جلو و عقب و چپ و راست و طرفین خم کنید. هرگز سر خود را در اطراف گردن به صورت دایره وار نچرخانید. این عمل سبب صدمه دیدن مفاصل گردن شما می گردد.

هر چند لحظه یک بار چند نفس عمیق بکشید. اگر برایتان امکان دارد در هوای آزاد نفس بکشید که مقداری هوای تازه وارد شش های تان شود.

زمانی که نشسته اید، پاهای خود را روی پنجه برده و دوباره روی زمین بگذارید. آن قدر این کار را انجام دهید تا پاهایتان کمی خسته شود. این کار را برای یک ساعت به صورت مداوم انجام دهید . این حرکت سبب تقویت ساق پاهای شما می گردد .

یک بطری آب در کنار خود داشته باشید و عادت کنید که هر نیم ساعت آب بنوشید . اگر این عمل را دائماً انجام دهید احساس خواهید کرد که هوشیارتر میباشید و در دراز مدت لاغر خواهید شد.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.