موافق آزاد‌سازی نرخ‌های بیمه‌ هستم/ افزایش شرکت‌های بیمه‌ای تنها راه توسعه نیست

۱۹م آذر ،

37[1].jpg

مدیرعامل بیمه ایران با بیان این‌که شخصا معتقد به آزاد‌سازی نرخ‌ها هستم گفت: با توجه به تنوع رشته‌ها‌ی بیمه‌ای نرخ تعرفه‌ها مربوط به چندین دهه‌ی قبل بود و نمی‌توانست در شرایط فعلی مورد اجرا قرار بگیرد.

جواد سهامیان مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار بانک و بیمه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: تنوع رشته‌های بیمه‌ای به حدی است که یک تشکل نظارتی نمی‌تواند نرخ همه ریسک‌ها را مشخص کند و در اختیار شرکت‌ها قرار دهد، طبیعتا ممکن است این گروه‌بندی انجام شود و نرخ هر گروه متفاوت باشد.

وی افزود: هم‌چنین به جای آنکه صنعت بیمه یکپارچه در ارزیابی ریسک ورود پیدا کند، بیمه‌ مرکزی این کار را می‌کرد که سبب کند‌شدن و بسته‌شدن توسعه حوزه‌ی ارزیابی ریسک و توان شرکت‌های بیمه می‌شد، بنابراین لازم بود تا آزاد‌سازی تعرفه‌ها انجام شود.

مدیر عامل بیمه ایران گفت: آزاد‌سازی تعرفه‌ها سه سال قبل انجام شد و صنعت بیمه هم هزینه‌ی آن را داده البته ممکن است شرکت‌های بیمه‌ای در ابتدا به سبب آنکه ارزیابی دقیقی نمی‌توانستند انجام دهند، نرخ‌های متفاوتی می‌دادند، اما اکنون رنج صنعت بیمه خوب است. حال اگر یک الی دو شرکت بعضی فاکتور‌ها را عملی نمی‌کنند به معنای آن نیست که این آزاد‌سازی تعرفه باید به قبل برگردد.

سهامیان‌مقدم خاطر نشان کرد: شرکت‌های بیمه‌ا‌ی معمولا ارزیاب ریسک دارند و نرخ تعرفه‌ها را براساس نرخ فنی اعلام می‌کنند، چرا که یک شرکت بیمه قبل از آنکه بیمه‌گذار را برای خود نگه دارد، باید به فکر نگه‌داشتن خود باشد، بنابراین نرخ‌ها را به گونه‌ای ارزیابی کرده و ارائه می‌کند که برای حفاظت خود شرکت بیمه درصدی قائل باشد و از سوی دیگر به بیمه‌گذار نیز احجاف نشود، بنابراین از نظر من تعیین‌کردن حداقل نرخ تعرفه از سوی بیمه مرکزی کار درستی نیست.

وی افزود: اگر شرکتی نرخ حق بیمه یک کارخانه ریسندگی را با کارخانه دیگر متفاوت اعلام می‌کند، به معنای آن است که ریسک آن دو کارخانه با یکدیگر متفاوت است.

مدیرعامل بیمه ایران با بیان این‌که جایگزین نرخ تعرفه‌ای، نظام مالی و کنترل و نظارت‌های آن است، گفت:بیمه مرکزی پس از آزاد‌سازی نرخ تعرفه کنترل می‌کند که ضریب یک رشته بیمه‌ای از یک عددی پایین‌تر نیاید.

سهامیان‌مقدم دربارهٔ‌ی این‌که قبلا گفته بود با تاسیس شرکت‌های بیمه‌ای تازه مخالف است، اظهار کرد: مخالف افزایش شرکت‌های بیمه نیستم و خودم هم عضو شورای عالی بیمه هستم، اما تنها راه توسعه‌ی صنعت بیمه افزایش شرکت‌های بیمه نیست و برای آنکه بخواهیم این صنعت رشد کند، باید ابتدا فرهنگ‌سازی و ظرفیت‌سازی کرده و بستر‌های افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه‌ای را فراهم کنیم.

وی گفت: از روزی که چهار شرکت بیمه‌ای به ۲۵ شرکت افزایش یافت تا چه میزان ضریب نفوذ افزایش پیدا کرده است؟ هم‌چنین ما باید سهم حق بیمه را براساس تولید ناخالص کشور محاسبه کنیم و ببینیم چه میزان این سهم با افزایش تعداد شرکت‌ها رشد داشته است، بنابراین باید توسعه صنعت بیمه را جای دیگری جست‌وجو کرد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.