موانع ارائه تسهیلات بانکی به متقاضیان

۰۸ام بهمن ،

بینا- یک عضو کمیته پولی مالی کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است که بانک مرکزی در پرداخت نشدن تسهیلات به متقاضیان مقصر است.
به گزارش بینا، محمد حسن نژاد، در مورد مساله عدم پرداخت تسهیلات به متقاضیان وام های خرد و کلان،‌ بانک مرکزی را مقصر دانست و ابراز امیدواری کرد که با تحقیق و تفحص ار بانک مرکزی سبب این موضوع مشخص شود.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد سبب عدم پرداخت تسهیلات به متقاضیان به ایسنا گفت: یکی از دلایل بروز مشکل در ارائه تسهیلات به متقاضیان و کند شدن آن،‌ مساله مطالبات معوق بانکی است.
حسن نژاد ادامه داد: وقتی که از ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانکی صحبت می گردد طبیعی است که بانک ها نتوانند تسهیلات تازه بپردازند.
وی با بیان این که اصلی ترین وظیفه بانک‌ها خرید و فروش پول است اظهار کرد: بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات به یک سری منابع محدود از جمله بازپرداخت سرمایه‌ها و اقساط وام و سپرده‌های تازه وابسته می باشند و وقتی بازپرداخت‌ها صورت نمی گیرد بانک ها پول کافی برای تزریق مجدد به چرخه تسهیلات ندارند.
این عضو کمیته پولی مالی کمیسیون اقتصادی همچنین در مورد عدم پرداخت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی توسط بانک‌ها گفت: بانک ها در جریان پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی اغلب تنها عامل می باشند یعنی بانک مرکزی متقاضیان را به آن ها معرفی می کند و ارز را هم از صندوق توسعه ملی در اختیار آن ها قرار می دهد و بانک ها با دریافت معادل ریالی رقم وام،‌ تسهیلات را پرداخت می کنند.
حسن نژاد ادامه داد: با این وجود در مورد تاخیر در پرداخت تسهیلات در ماههای اخیر مساله این است که بانک مرکزی ادعا می کند که ارز صندوق توسعه ملی را در اختیار بانک ها گذاشته اما بانک ها تسهیلات را ارئه نداده‌اند در حالی که بانک ها مدعی می باشند که بانک مرکزی متقاضیان را به آن‌ها معرفی کرده اما ارز مورد نیاز را از صندوق توسعه ملی به بانک ها پرداخت نکرده است.
وی در پاسخ به این سوال که بالاخره چه کسی در ماجرای توقف پرداخت تسهیلات به متقاضیان مقصر است گفت: چه بانک ها ارز را دریافت نکرده باشند و چه از پرداخت وام سرباززده باشند، در هر صورت بانک مرکزی در این موضوع مقصر است چون حتی اگر بانک ها پرداخت تسهیلات را متوقف کرده باشند،‌ این وظیفه بانک مرکزی است که با نظارت دقیق بر عملکرد بانک ها از چنین اشکالاتی جلوگیری کند.
این عضو کمیته ی پولی مالی کمیسیون اقتصادی در پایان ابراز امیدواری کرد که با انجام تحقیق و تفحص از بانک مرکزی پاسخ به این سوال که چه کسی در مورد عدم پرداخت تسهیلات مقصر است، هم مشخص شود.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.